maandag 29 juli 2013

Hallo!
 
Het was echt heeerlijk weer afgelopen week! Alleen maar zon en warmte. Echt super zomer. Nja dat mag ook wel in de zomer. Maar vorig jaar kan ik me nog herinneren toen ik in Szczecin was, regende het alleen maar. Dat was nogal stom. Maar aan de andere kant was het niet zo snik heet. Gister was het hier echt super benauwd, maar goed. Ik denk dat als ik moet kiezen tussen regen en koele temperaturen of mooi weer en snik heet, dan heb ik liever snik heet. Dus ik ben wel blij zo. Ze zeggen dat het hier vandaag 38 graden wordt.. Woooow.
 
Eens even zien.. Elder Tingey kwam langs voor een paar dagen in Lodz voor een exchange. Grappig gevoel was dat, want een paar maanden geleden was ik die zone leader die vanuit Warszawa naar Lodz kwam om zendelingen te trainen en exchanges met ze te hebben. Helaas ging hij niet met mij op exchange maar met Elder Finch. Ik heb al een tijdje geen exchange meer gehad. Ze denken vast dat ik het niet nodig heb omdat ik toch al perfect ben.. :) Haha nee geintje. Wel jammer, want exchanges zijn leuk. Oh en Elder Caskey ging naar Warszawa toe, naar de plek waar ik gediend heb. Grappig.
 
Donderdag organiseerde de gemeente een grill op de plaats die de kerk gekocht heeft een paar jaar geleden om een kapel op te bouwen. Dat was echt gezellig. Veel mensen kwamen opdagen. De zusters onderwijzen nu een vrouwke en ze nam haar neefje van 12 mee. En hij bracht een RUGBYbal! Die heb ik al lang niet meer vastgehouden! Haha. En ja ik kon de verleiding niet weerstaan om een potje 2 tegen 2 te spelen. Ik met het 12 jarige manneke tegen Elders Wolfley en Caskey. Wij wonnen :). Gelukkig geen gewonden gevallen.
 
En vrijdag gingen we naar een begrafenis. Nu denk je vast, wie is er overleden dan? Nja niemand die ik ken eigenlijk. Maar we kwamen van de week een kerel tegen die we 2 maanden geleden hadden aangesproken op straat en een Boek van Mormon hadden gegeven. Hij vertelde dat zijn schoonvader was overleden en vroeg of we naar de begrafenis konden komen. Nou prima. Hij vond het wel fijn dat we er waren voor hem. Ook al waren we al bijna weggegaan. Hij was zelf namelijk 15 minuten te laat, en wij als keurige zendelingen waren ruim op tijd. En we kenden natuurlijk helemaal niemand daar, dus ik was bang dat we bij de verkeerde dienst waren. Dus we stonden daar maar een beetje achterin het kapelletje rond te kijken of we onze vriend zagen, maar nee. En toen de dienst 10 minuten bezig was, had ik zoiets van, oke dit is stom, laten we gaan. Dus we gingen weg. En toen we op de bus zaten te wachten, zagen we hem aan komen lopen. Dus gingen we weer terug. Het was best interessant. Het was geen Katholieke dienst, want deze meneer was een 7de dag adventist. Dus dat was wel interessant.
 
Toen we later naar huis gingen kwam er een meneer naast me zitten die begon te praten over de Bijbel en dat was dus blijkbaar ook een 7de dag Adventist.. Dat was wel frappant, want hij was niet aanwezig bij die begrafenis of zo. Maar ja ik ben er niet zo heel veel wijzer van geworden als het gaat om geloof, Jezus Christus en het Evangelie. Het enige dat ik van hem geleerd heb is dat de sabbat blijkbaar op zaterdag hoort te zijn. Ik vond het wel een grappige situatie, een 7de dag adventist die een mormoonse zendeling probeert te bekeren.
 
Verder hadden we een rare vrijdag. Alle afspraken annuleerden of flakten. Zelfs Tomek liet afweten. En dat doet hij normaal nooit. Hij is altijd te vroeg zelfs voor onze afspraken. Er was iets dat er voor zorgde dat we gewoon de hele dag de straat op moesten en met mensen praten in de hitte. En we vonden eigenlijk wel een aantal geïnteresseerden, dus dat was wel tof :).
 
En zaterdag was ook een toffe dag. Alle zendelingen waren uitgenodigd om te lunchen bij die onderzoekster van de zusters. Haar ouders waren er ook en haar vriend en haar 12 jarige neefje was er ook weer. Het was echt heel gezellig en lekker! Ik ben blij dat haar ouders niet zo tegen zijn maar gewoon aardig en open. Ze maken er geen probleem van dat ze de kerk onderzoekt. En dat 12 jarige manneke vind de zendelingen helemaal tof. Maar dat begrijp ik wel, een groepje oudere kerels die je aandacht geven. Dat zou ik ook gaaf vinden. Dus wie weet, over een paar jaar zal hij naar ze luisteren en ook gedoopt worden.
 
Verder hadden we een afspraak met een jongen genaamd Piotr. We ontmoetten hem een paar weken geleden in een tram. We waren aan het praten met een groepje kerels die naar onze naambordjes zaten te staren. En toen ze weg waren kwam hij naar ons. Helaas kon ik niet zo lang met hem praten, want we moesten uitstappen. Maar ik kon hem tenminste een flyer geven. Nou afgelopen donderdag zagen we hem weer lopen en hebben we een tijdje met hem staan praten. Hij zei dat hij graag het Boek van Mormon zou lezen, en vroeg zich af waar hij er eentje kon krijgen. Nou bij ons dus :). We hebben toen een afspraak gezet voor zaterdag. En die afspraak ging heel goed. We hebben hem uitgenodigd om gedoopt te worden en hij accepteerde een doopdatum voor 24 augustus. Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan en dat hij daadwerkelijk gedoopt gaat worden. 24 augustus zal de laatste zaterdag van mijn zending zijn. Dat zou een mooi afsluit zijn. Voor mij is het in ieder geval een teken van de Heer die zegt: "Je bent nog niet klaar Elder van Bakel". En dat klopt. We gaan nog niet haar huis, nog lange niet, nog lange niet. Ik heb nog genoeg tijd om iemand te dopen. Of tenminste iemand te vinden die later gedoopt zal worden.
 
HOUDOE
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten