maandag 15 juli 2013

Hallo beste familie, vrienden, kennissen en onbekenden!
 
Het lijkt echt een eeuwigheid sinds de laatste keer dat ik ge-emaild heb. Dat komt omdat er echt een hele hoop gebeurd is in de afgelopen week. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen... Nja met maandag dan maar denk ik.
 
Vanaf zondagavond zaten we in een trio met Elder Caskey. Dat was wel heel gezellig. We hebben goed voor hem gezorgd. Het was zijn verjaardag zondag en hij zei dat het een goede verjaardag was :). Dus de hele maandag was hij nog steeds bij ons. We hadden gewoon een rustig P-dagje. Elder van Bakel wordt al oud, dus hij moet het rustig aan doen haha.
 
En dinsdagavond kwam Elder Finch alweer uit het ziekenhuis. Hij zei dat hij er al een dag eerder uit had gekund, maar voor de zekerheid lieten de dokters hem daar nog maar even liggen. Lijkt me echt reuze saai zo in een ziekenhuis liggen. Helemaal niks te doen daar.. Ik zou me echt doodvervelen. En als zendeling al helemaal, want je mag niet eens muziek luisteren of films kijken.. Ik had wel een beetje te doen met Elder Finch.. Arme man. Trouwens een leuk weetje over Elder Finch, zijn voorouders komen uit Nederland :). Zijn opa was Nederlands geloof ik.
 
Oh en nu iets stoms... Hier in Lodz voor OV koop je een maandkaartje en dat heet een migawka. Dan kan je de hele maand door Lodz heen bussen en trammen. Maar na 30 dagen verloopt die dus en moet je hem weer opladen. Nou dat was ik dus vergeten. Dat heb je weleens in het drukke zendingsleven. En natuurlijk heel fijn op weg naar een onderzoeker werd Elder van Bakel betrapt met een verlopen maandkaart. Terwijl de controleur mijn informatie aan het opschrijven was kwamen we al bij de volgende stop en zei ik tegen Elder Wolfley en Caskey dat ze maar uit moesten stappen, want anders zou Elder Wolfley ook een boete krijgen. Dus die zijn mooi ontsnapt en waren op tijd voor de afspraak. Nou toen de controleur klaar was mocht ik ook uitstappen een paar stoppen later. Ik was dus even alleen voor een momentje. Dat voelt altijd raar.
Later die avond, na de afspraak werden we weer gecontroleerd! Dat gebeurt niet zo vaak eigenlijk. Want de controleurs komen gewoon op willekeurige tijdstippen een bus of tram binnenstappen om te checken. Gelukkig had Elder Wolfley een tramkaartje gekocht en ik mocht voor de rest van de dag gewoon vrij rondreizen, want ik had al een bekeuring. Dus dat was eigenlijk wel geinig toen die meneer om mijn kaartje vroeg zei ik: "Jullie hebben me al gepakt vandaag". Helaas zag hij er de humor niet van in en snauwde me af.
 
Nou donderdag was de grote dag dat Elder van Bakel zich volwassen noemen mag :D. Want ik was jaaaaarig! 21 jaartjes alweer.. Je wordt er ook maar niet jonger op he. Het was een leuke dag. Ik wil ook iedereen publiekelijk bedanken die me een lief kaartje gestuurd heeft! Het grappige die dag was dat we eigenlijk gepland hadden om een tijdje binnen te zitten en mensen op te bellen om afspraken te maken. Maar ik had het gevoel dat we eigenlijk naar buiten moesten gaan en met mensen op straat moesten gaan praten. President Edgren belde me later om me een fijne verjaardag te wensen en vertelde dat de Heer een speciale verrassing voor me zou hebben. Nou dat bevestigde dus mijn gevoel dat we naar buiten moesten gaan. Dus we gingen maar naar buiten. En in het park zat een jongen op een bankje te lezen en wij stapten er op af om er mee te praten. En hij was heel erg geïnteresseerd. Stelde veel vragen waar we mooi antwoord op konden geven en we onderwezen hem over de Herstelling en gaven hem een Boek van Mormon. Dat was echt een leuk gesprek. Dus dat was Hemelse Vaders verjaardagscadeautje voor mij :)
Later deden we Nederlandse les voor een clubje onderzoekers en minder actieven die graag Nederlands willen leren en ik heb ze daar Nederlandse verjaardagsliedjes geleerd. Haha dat was grappig. En daarna gingen we met z'n allen naar de Lloyds, want ze hadden een diner voorbereid voor mij en Elder Caskey omdat we jarig waren. Echt lief van ze. En lekker! Zuster Lloyd kan zo goed koken!
Er was ook een activiteit gepland voor de YSA's. De kerk heeft namelijk een stuk grond gekocht een paar jaar geleden om een kapel op te bouwen en die plaats gingen we schoon maken met z'n allen. Klinkt saai, maar het was eigenlijk heel gezellig. Maakt namelijk niet uit wat je doet, als je met leuke mensen bent (zoals ik) dan is het altijd leuk :D.
 
Vrijdag hadden we nog zo'n geïnspireerd momentje. Vlak na wekelijkse planning kreeg ik het gevoel dat we een minder actieve zuster moesten gaan bezoeken. Zuster Naidan. Ze komt uit Mongolië en ik heb haar maar 1 keer in de kerk gezien sinds ik in Lodz ben. Dus we gingen daar langs en ze liet ons binnen. Ze was erg blij met ons bezoek. Ze zei dat ze bang was dat de gemeente haar vergeten was. En vlak voordat we aanklopten was ze in de keuken aan het koken met haar dochter die geen lid is. Ze waren over geloof en evangelie dingen aan het praten. En toen kwamen de zendelingen ineens aanzetten. Dat kan toch geen toeval zijn! We hadden een heel fijn gesprek en ik heb een beetje Mongools geleerd. Nja ik weet alleen hoe je een "l" in het mongoolse alfabet schrijft. Maar ze hebben nu een Russisch alfabet, dus heb ik er nog niks aan.
 
En dan zaterdag hadden we een afspraak met een ander minder actief lid, genaamd Marcin. Hij woont samen met zijn vriendin. Ze waren echt super cool en open. Zijn vriendin Beata is ook erg geïnteresseerd in de kerk. Ze zoekt zelf naar antwoorden op haar vragen en ziet in dat ze die niet in de Katholieke kerk kan vinden. We hadden echt een supergoed gesprek en ik heb het idee dat we daar vaker gaan komen. Het is al zeker eigenlijk, want Marcin vroeg of we hem konden helpen ergens mee. Hij heeft namelijk 2 grote sterke jongens nodig om een betonnen muurtje in elkaar te zetten. Nou heeft hij even geluk dat de 2 grootste en sterkste Elders van de hele Poland Warsaw Mission bij hem thuis op de bank zaten :)! Oh en het neefje van Beata was daar ook en kwam er op een gegeven moment bij zitten. Hij heet Krystian en is 15 jaar oud en had een heleboel goede vragen. We gaven hem een Boek van Mormon en hij is ook kei geïnteresseerd! Dus was zeker een heel geslaagd bezoek!
 
Zoals je ziet, zijn we bijna elke dag beloond geweest met zegeningen, avonturen en andere geweldige dingen die je alleen maar kan meemaken als een zendeling.
 
Ik was een tijdje bang dat ik zo vlak tegen het einde van mijn zending een beetje mijn motivatie zou verliezen en alleen maar aan huis zou gaan denken. Maar de Heer stuurt zoveel dingen op mijn pad, dat ik niet eens de tijd heb om aan huis te denken.
Elder Finch omschreef het mooi: Dit is de climax van mijn zending.
 
HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten