maandag 29 april 2013


Transfers zijn bekend!!!!

Ik word overgeplaatst! Ik ga naar Łódź!! Het is maar goed dat ik daar de afgelopen 4 maanden al zo vaak ben geweest voor exchanges en zonetraining en zo. Ik ken de stad nu al een klein beetje. Nja, ik weet tenminste waar de kapel is. Dus nu ben ik geen Zone Leader meer, maar ik word de nieuwe Łódź District Leader. Het toffe is dat er een extra companionship naar die stad toe gaat. Eerst was het 4 elders, maar nu komen er 2 zusters bij :)! Zusters zijn altijd handig in het zendingswerk. Op de een of andere manier bezitten ze speciale sister-powers. En dat is iets wat Elders niet hebben. Ik ben er erg jaloers op.

Maar dan nu de klap op de vuurpijl......
IK GA TRAINEN!! ALWEEER... hahaha dat is de 3e keer nu.. Begint onderhand wel een gewoonte te worden. Maar ik zie het werkelijk als een eer, want echt waar, je zendingspresident heeft een hoop vertrouwen nodig in een zendeling om hem toe te vertrouwen aan een gloednieuwe zendeling die 100% manipuleerbaar is. Maar ik vind dat ik mezelf wel bewezen heb tot dusver dat ik te vertrouwen ben.
Ik heb er wel zin in om weer te trainen. Want trainee-powers zijn net iets sterker dan sister-powers :). Zo leuk om te zien hoeveel geloof die jonge zendelingetjes hebben als ze net in het zendingsveld aankomen. Daar ga ik lekker gebruik van maken. Ook als trainees met mensen op straat praten dan zie je al gelijk wie er genoeg geduld heeft om naar de zendelingen te luisteren en wie niet. En als ze zien dat een jongen z'n uiterste best staat te doen om iets over te brengen in een andere taal dan schijnen harten verzacht te worden en luisteren mensen langer.

Het is wel altijd jammer om een stad te verlaten. Nou ja, het is moeilijker om de mensen te verlaten. Warszawa is wel een toffe stad, maar je raakt toch meer gehecht aan de mensen. Leden en onderzoekers en zo. Dat is altijd even lastig om achter te laten. Dus ja, transfers brengen altijd gemixte gevoelens met zich mee. Beetje triest om mensen te verlaten, maar ook heel erg spannend om weer een nieuwe stad met nieuwe mensen te leren kennen.

Waarschijnlijk gaat Łódź mijn laatste stad zijn en daarna word ik overgeplaatst naar Nederland. Ik heb nog 2 transfers over om hard te knallen en alles te geven. En dat is mijn doel ook, ik wil doorgaan tot het einde en niet vlak voor de finishlijn opgeven. Het gaan wel 2 rare transfers worden want vanaf nu ben ik de oudste zendeling in de Poland Warsaw Mission. Samen met Elders Hayes, Walter en Dopp dus. Er is niemand meer over om naar op te kijken. In de zin van dat iemand meer ervaring heeft dan ik.
Nou goed, even over afgelopen week. Het begon met een exchange met Elder Wilson. Hij is de Warsaw 2 district leader. Er zijn 2 districts in Warszawa. Dus daar ging ik heen om lekker hard met hem te werken daar in de andere hoek van Warszawa. Elder Wilson is een toffe vent en ik mag hem heel erg, dus het was een goede tijd. We hadden al meteen aan het begin van de exchange een les met een meneer genaamd Andrzej. En het grappige was dat we erachter kwamen dat hij eigenlijk in mijn zendingsgebied woont. Dus nu is hij mijn onderzoeker.

We hebben dus nog een onderzoeker die ook Andrzej heet. En dat is diegene met een doopdatum. Hij gaat nog steeds heel goed. Hoewel hij niet in de kerk was afgelopen zondag, maakt hij nog steeds vooruitgang. Het is een beetje lastig voor hem om tijd te vinden om met ons af te spreken, want hij heeft een eigen bedrijf. Maar hij is een man die zijn prioriteiten stelt en dat respecteer ik heel erg. Hij zet altijd tijd apart voor God en dan kan niemand hem storen. Zelfs werk laat hij er niet tussen komen.

O ja en ook nog Robert. Dat is ook een toffe vent. We hebben hem vorige week zondag op de straat ontmoet  terwijl hij met z'n 3 kindjes naar huis liep. Hij zei dat hij al een Leer en Verbonden heeft. Dat komt omdat hij een artikel aan het schrijven was over Mormonen. Vond hij namelijk een hele interessante religie met een heel interessante geschiedenis. Daar ben ik het ook wel mee eens :). Hij had alleen nog geen Boek van Mormon, dus die gaven we toen aan hem op de straat. Nou afgelopen zaterdag hebben we dus voor het eerst met hem afgesproken en hem onderwezen over de Herstelling. Hij vertelde ons dat hij het hele Boek van Mormon al helemaal heeft uitgelezen in 3 uur tijd! En hij gelooft dat het waar is! Ik kon het zelf bijna niet geloven, maar hij vertelde over sommige verhalen en profeten en dat klopte helemaal. Sommige mensen hebben gewoon een super brein en kunnen dat soort dingen gewoon heel snel doen. We hebben hem uitgenodigd om gedoopt te worden, maar hij wilde het nog niet accepteren. Hoewel hij toch wel een verlangen heeft om te weten te komen of dit allemaal waar is. Dus we zullen blijven werken. Nou ja, Elder Raines met zijn nieuwe companion zullen blijven werken met hem. Ik ga lekker naar Łódź.
We hadden ook nog een gemeente-activiteit afgelopen zaterdag. Dat was echt super gezellig! Het was een soort van spelletjes-pannenkoeken-karaoke-activiteit. Was echt gezellig en leuk. Veel mensen kwamen opdagen! Altijd goed dat soort dingen, vooral voor niet-leden. Dan kunnen ze zien dat mormonen gewone normale mensen zijn. En dat we niet een of andere vreemde sekte zijn.
Goed dat was het wel weer voor deze keer. Volgende week mail ik vanuit Łódź!
HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten