maandag 22 april 2013


HOI!

Mijn jonge toch! Het is zo lekker weer hier! Het is hoog tijd voor mij om eens wat shirts te kopen met korte mouwen. Dat ga ik zometeen ook maar mooi eens doen :). We hebben deze week lekker gebruik gemaakt van dat mooie weer. Veel tijd doorgebracht in het park en met lekker veel mensen gepraat. Het is altijd gemakkelijk uit te houden om lange uren te werken met lekker weer.

Om de week goed te beginnen had ik een verrassingsexchange met Elder Gibby. Zijn companion is Elder Vernon. Maar Elder Vernon ging niet met mijn companion Elder Raines aan de slag, maar in plaats daarvan ging Elder Vernon met AP Elder Mikołyski aan het werk en mijn companion met de andere AP, Elder Tiner. Het was dus een soort van three-way exchange. Heel raar, maar wel heel gezellig, want ik sliep met Elder Mikołyski in Elder Vernons en Gibby's appartement. En het is altijd gezellig zo met z'n 4en. 

Maar daarvoor was het P-day. En we hebben gechilld in het park Łazienkowski. Dat is een heel groot en mooi park. En je kunt daar eekhoorntjes voeren. Echt leuk :) Nja was dus echt erg gezellig.. Marta kwam ook. Zij is supercool. Vind het altijd leuk om met haar te chillen. En ik denk dat dat een goede eigenschap is wat ik heb als zendeling. Altijd als er een groep jong volwassenen is en een groep zendelingen, dan praat ik liever met die Poolse jongeren in het Pools dan met andere zendelingen in het Engels. Aan het einde hebben we chinees gegeten, dat was erg lekker!

En toen p-day afgelopen was begon de exchange. Ik en Elder Gibby hebben vanaf het eerste moment al hard gewerkt. We praatten met iedereen die we zagen en een hoop mensen waren wel geinteresseerd genoeg om met ons een praatje te maken :). Dat is altijd fijn natuurlijk. We hadden diezelfde avond een afspraak met een vrouwke genaamd Agnieszka. We hadden haar allebei nog nooit ontmoet maar we nodigden haar uit om gedoopt te worden en ze zei ja! 18 mei zal de grote dag worden :) Dat is dezelfde dag als Andrzej. Ook Anna heeft een doopdatum staan voor 18 mei.. Nja had.. Het moest verplaatst worden omdat ze erg druk gaat zijn de komende tijd. Anna is die onderzoekster die we in het begin van de transfer gevonden hebben en die heel geinteresseerd was in het boek van mormon en ook laatst naar de algemene conferentie kwam. Nja ze bereidt zich nu dus voor om gedoopt te worden. Er zijn een hoop goede dingen aan het gebeuren hier in Warszawa. Het jammere is dat deze transfer niet lang meer gaat duren.. Komende zondag belt president Nielson ons alweer op om ons te vertellen waar we heen gaan. Grote kans dat ik vertrek, dus we zullen zien. Ik hoop dat ik blijf, want het bevalt me hier wel. Bovendien heb ik coole onderzoekers nu eindeliijk. Haha ik heb er zo hard voor gewerkt deze hele transfer, zou stom zijn als ik ze dan moet verlaten. Maar ach we zien het wel. Als ik ergens anders nodig ben, dan kan ik maar beter daar heen gaan he. God weet het beter dan ik.

Woensdag hadden we ook iets tofs. We spraken een meisje aan in het park, gaven haar een boek van mormon en zei gaf d'r nummer zodat we later konden afspreken. Toen we een paar uur later weer door dat park liepen zagen we haar met haar vriend zitten. En ze riep naar ons: "zijn jullie nog steeds aan het werk?" Tja de hele dag werken we he.. :P Ik vroeg aan d'r vriend of hij ook een boek van mormon wilde hebben. nja wilde hij wel, hij was wel benieuwd. Beiden zijn ze super katholiek, dus ik weet niet hoe zeer ze geinteresseerd zijn om zich bij deze kerk aan te sluiten, maar je weet maar nooit. Het boek van mormon is erg krachtig en niemand kan ontkennen dat het waar is. En nog iets leuks. Ergens 's avonds rond een uur of half 9 liepen we nog steeds op straat met mensen te praten en toen kwamen die 2 voorbij gereden in hun auto en boden een lift aan. Super cool! Ze waren ook wel onder de indruk van het feit dat we iedere dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met mensen lopen te praten. Tja dat toont wel discipline natuurlijk :).

Donderdag had ik een een leuke ervaring. We hadden weer eens een klein exchangje met de AP's want ze hadden een onderzoeker die in ons gebied woont, dus die zouden ze dan aan ons afpasen. Elder Raines ging met Elder Mikołyski naar die onderzoeker toe om hem te onderwijzen en ik ging dan lekker met mensen in het park praten samen met Elder Tiner. We spraken 2 kerels aan die aan het mountainbiken waren en ze waren even aan het rusten of zo en stonden met elkaar te praten. Een van hen wilde wel meer over ons weten en het Boek van Mormon lezen. De andere was Katholiek en die was minder geinteresseerd. Maar het toffe was dat we later ontdekten dat die 2 elkaar eigenlijk niet zo kenden, want ze ontmoetten elkaar tijdens het fietsen een uurtje daar voor en begonnen zo met elkaar te praten.. Haha en als ze niet met elkaar begonnen te praten dan hadden wij ze nooit ontmoet. Er bestaat geen toeval :)

Oh en gister.. Gister was het zondag en zaten we natuurlijk braaf in de kerk. En op een gegeven moment kwam Elder Kalinowski binnengelopen! Nja het is nu geen Elder meer, nu is het Andrew Kalinowski. maar ja hij is nu in Warszawa dus met z'n verloofde. Was echt tof om weer eens met hem te praten en herinneringen op te halen.
En verder die avond.. We waren wat minder actieve leden aan het bezoeken. En er was een grappig misverstandje. Er was namelijk een meneer die op een of ander adres zou moeten wonen volgens onze lijst met leden. Maaar.. Dat adres klopte niet, het was eigenlijk het adres van de gemeentepresident. Dus we belden daar  aan en we vroegen of meneer Miłosz W. daar woonde. Nou het lieve vrouwtje van de gemeentepresident antwoordde dus nee, "maar", vroeg ze, "zijn jullie zendelingen?" Haha ja dus.. En toen werd alles duidelijk. Ze waren zo lief om ons even binnen te laten om wat te praten. Altijd fijn een beetje liefde aan het eind van een lange dag :)

Dus ja dat was mijn avontuurlijke week deze keer. Net voordat we gingen e-mailen hadden we kebab gegeten. Dorota, een vrouwke die ik ken van Szczecin was in Warszawa. Ze gaat daar altijd naar Engelse klas toe die de zendelingen geven. En ze had me dus getraktreerd op kebab :) Super tof. Echt fijn om zulke aardige mensen te kennen.

Ik hoop dat ik er nog zo'n paar ontmoet tijdens de rest van mijn zending!

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten