woensdag 3 april 2013

Hallo beste jullie!

Het is vandaag woensdag en geen maandag. Dat komt omdat het maandag Pasen was en dan is alles echt potdicht hier in Polen, dus ik had totaal geen mogelijkheid om te mailen. En dinsdag ook niet, want toen was ik op exchange. Ik was met Elder Garfield!
Dat was echt tof om weer met hem samen te werken. Hij is zo gegroeid sinds de laatste keer dat we samen waren. Zijn Pools is echt een stuk vooruit gegaan en hij is gewoon heel goed. Ik hoorde dat hij een heel goede trainer had :)
Maar ja, was dus erg leuk om weer samen te werken en goede herinneringen op te halen. Zo raar eigenlijk hoe close je raakt met iemand waar je companions mee bent geweest. Zo 24 uur om elkaar heen zijn is lang niet zo slecht voor een persoon. Tenzij je diegene niet mag natuurlijk, maar dan alsnog leer je elkaar goed kennen en is alles vertrouwd als je elkaar weer ziet later. Dus het is allemaal goed.

Verder was ik afgelopen week van maandag tot woensdag in Łódź. Op een andere exchange met Elder Jespersen. Ik ben de hele tijd op exchanges de laatste tijd.. Is wel echt super leuk. Dus ik was met Elder Jespersen en we hadden samen ook echt een goede tijd. We hebben hard gewerkt en we zijn een paar super toffe mensen tegengekomen op de straat. We hadden ook een afspraak staan, maar die mensen kwamen niet opdagen om de een of andere reden. Helaas pindakaas... :( Dus we gingen weer de staat op en een van de eerste mensen die we aanspraken was een moeder die gelovig was maar niet naar de kerk ging, want ze vond de Katholieke kerk maar niks vanwege de priesters. Vindt ze ook niet veilig voor haar kinderen. Haar kinderen zijn namelijk echt heeel belangrijk voor haar. Dus ze vond de boodschap die we delen voor families wel erg aantrekkelijk. Ze zei dat ze God in haar leven mistte en was echt super open voor wat we te zeggen hadden. Dus dat was echt een goede ervaring.

Toen ik weer terug was in Warszawa hadden we een les met een jongen genaamd Abhi. Hij komt uit India en is in 2011 gedoopt en daarna verdwenen. Blijkbaar was hij terug naar India gegaan zonder dat iemand er van afwist. Maar hij is dus weer terug en we helpen hem nu sterker te groeien in z'n geloof. Aardige jongen, echt heel cool.

Dan verder Marcin.. Toen we met hem afspraken donderdag was er iets veranderd. Ik weet niet wat, maar hij is opeens al z'n geloof verloren en klampt zich helemaal vast aan alle wetenschappelijke theorieën en zo over evolutie en de big bang theorie. En hij is totaal niet meer open voor wat we te zeggen hebben. Hij gelooft niet meer in God en wil het ook niet. Er is iets veranderd, ik weet niet wat, maar ik weet wel dat ik niks voor hem kan doen. Dat is erg jammer.. Hij wist dat het waar was. Hij heeft de Heilige Geest ervaren. Maar heeft toen besloten om niet gedoopt te worden en begon de Bijbel te lezen en op een gegeven moment te bidden en nu is hij weer terug bij af. 

Maargoed misschien is het wel gewoon niet de juiste tijd voor hem en komt het evangelie op een ander moment in z'n leven weer terug wanneer hij er wel klaar voor is. Hij weet in ieder geval wel hoe het evangelie iemand gelukkig kan maken, dat heeft hij zelf ervaren. Dus alles wat we voor hem gedaan hebben is niet voor niks, daar ben ik zeker van.

Maar ja momenteel zitten we nu helemaal zonder onderzoekers.. Iedereen heeft of voor een andere weg gekozen of ze wilden gewoon niks doen om er achter te komen of dit alles waar is. Bijvoorbeeld sommigen weigeren gewoon om naar de kerk te komen of te bidden of het Boek van Mormon te lezen. Nja we dwingen niemand dus dan laten we ze maar met rust en gaan we nieuwe mensen zoeken. En in die situatie bevinden ik en Elder Raines ons nu momenteel. En ik vind het wel best zo. Ik besteed mijn tijd tenminste aan dingen waarvan de Heer wil dat ik me mee bezig houd. 

Het zendelingen handboek heet: "Predik MIJN Evangelie". En dat is precies wat ik doe. Ik predik niet Elder van Bakels evangelie, of Thomas S. Monsons evangelie of Joseph Smiths evangelie ik predik het evangelie van Jezus Christus. En dat doe ik op Zijn manier. Dus ik heb geen spijt en ik vraag me niet af of ik iets fout doe als niemand naar me wil luisteren. Ik doe alles wat ik moet doen en meer kan ik niet doen.

Pasen hebben we doorgebracht bij Elder en Zuster Jensen dit weekend. Nja alleen op zondag. Ze hadden alle zendelingen uitgenodigd om bij hen te komen lunchen. Was echt lekker en super gezellig. Kinga had mij en Elder Raines al eerder uitgenodigd om bij haar te komen. Dus we moesten kiezen. Ik wilde eigenlijk naar haar toe gaan omdat zij eerder was. Ik ben een man van principes en mijn principe is dat als iemand mij eerst uitnodigt, dan heeft die voorrang. Maar we horen als Elders niet echt veel tijd door te brengen bij vrouwelijke leden thuis ook al lijkt de situatie ongevaarlijk. Vond het een beetje stom om het te annuleren, want de leden in Polen nodigen zendelingen al zo weinig uit bij hen thuis, en dan worden we een keer uitgenodigd en dan moeten we het afblazen.. Maar ach het was ook gezellig bij de Jensens :)

En maandag was zelfs beter. We hadden eigenlijk helemaal niks te doen, omdat ALLES dicht was. We konden niet eens boodschappen doen, best irritant eigenlijk. Maar ja we hadden maar met alle zendelingen afgesproken om te chillen in de kapel. Dat was super gezellig. Ik wilde eigenlijk pizza bestellen, maar dat was dus ook dicht. Vond ik een beetje stom, want ik had honger en werd er een beetje chagrijnig van. Maar toen kwamen President en Zuster Nielson als engelen in nood. Ze brachten een hele hoop tassen McDonalds mee! Echt super veeeel! Haha daar was ik zooo blij mee :). En de mensen die daar in die McDonalds werken ook neem ik aan, want daar was natuurlijk ook geen kip te bekennen, dus de Nielsons hebben de dag gemaakt. Alles is leuker als de Nielsons aanwezig zijn :).

We hebben met z'n allen een enorme sneeuwpop gemaakt. Het was echt gezellig. En ik kan eerlijk zeggen dat dat wel de beste P-day was die ik ooit heb gehad. Ja het sneeuwt hier NOG STEEDS.. Ik dacht dat het in april wel zou ophouden.. April is toch wel echt een super lente maand.. Maar nee.. Polen gaat gewoon schaamteloos door met sneeuwen. Heb er zo onderhand wel genoeg van.. Ben wel toe aan lente nu. Hoewel, sneeuwpoppen maken is best leuk.. :P

Nja dat is het wel voor deze week.. Ik ga maar terug de sneeuw in lekker werken en mensen vinden!

HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten