maandag 25 maart 2013


Hallo beste familie, vrienden en onbekenden!
 
Ik vind het maar een vreemd mysterie dat het nog steeds zo koud is..!! Het is al lente en het sneeuwt nog steeds.. Ben er nu onderhand wel klaar mee. Ik heb behoefte aan lekker warm weer en vrolijke mensen. Aan de andere kant, deze kou en zo maakt me wel lekker mannelijk! Dus het is wel best zo.
 
Nou goed, deze week begon met een tripje naar Białystok. Daar zitten 2 elders die na deze transfer naar huis gaan en het werk schijnt niet hard op te schieten daar. Dus president Nielson stuurde Elders van Bakel en Raines daarheen. En we hebben hard gewerkt daar. Ondanks het feit dat het constant aan het sneeuwen was, hebben we met iedereen gepraat die we zagen. Het is best een goed gevoel om te weten dat ik niemand  voorbij heb laten lopen zonder ze een kans gegeven te hebben om onze boodschap te accepteren. Nou ja dat probeer ik altijd natuurlijk eigenlijk wel, maar deze keer wist ik net een stapje verder te gaan.
 
We vonden een vrouwke genaamd Ania. Ze is supercool en jong. En ze heeft al haar eigen bedrijf. Ze vond het dus best als de elders daar langs zouden komen op haar werk om met haar te praten over het Evangelie en het Boek van Mormon. Daar was ik dus zeer tevreden mee. En verder hebben we daar echt een hele goede tijd gehad. Het is best gezellig met 4 elders. Soms misschien iets te gezellig.. Dat is waarschijnlijk waarom we altijd maar met z'n 2en zijn hier in deze zending.
 
Ook nog iets grappigs. Terwijl we daar waren, was Kinga ook in Białystok. Ze zou daar voor een week heen gaan om te werken. En ja 3x raden wie we daar dus toevallig tegenkwamen op de straat... Kinga..! Maar ja helaas konden we niet veel voor haar doen, aangezien ze al lid is, haha.
 
De rest van de week zag er belovend uit voor ons in Warszawa. We hadden een heleboel afspraken staan. Maar ja we weten wel inmiddels hoe dat gaat in zendelingenland. Mensen vinden het leuk om een afspraak te maken en dan niet op te komen dagen. Dat gebeurde helaas 9 keer deze week. Nja wat doe je eraan.. Slikken en doorgaan!
 
We hadden vrijdag zoneconference. Dat was weer erg goed, leuk en opbouwend! Elder Schutze (gebieds 70'er) kwam langs en was er ook bij. Hij heeft eigenlijk het grootste deel van de tijd staan praten. Hij is echt heel erg goed. Heel wijs, en ook heel grappig. Wist goed de aandacht van iedereen er bij te houden. Ik heb veel van die man geleerd en ik ben blij dat we zulke goede leiders hebben hier in de kerk. President Nielson was erg onder de indruk van hoe goed ik en Elder Raines de boel hadden georganiseerd en klaargezet voor deze zoneconferentie. Toen hij binnenkwam zat iedereen al netjes klaar, te wachten op de groepsfoto.
 
Na de zoneconferentie hadden we nog een afspraak staan met een man genaamd Feliks. En hij kwam opdagen! Ik dacht ik meld het even, want dat is best speciaal. Haha de man zelf is niet zo heel speciaal. In de zin van hij heeft niet veel potentieel om een sterk lid te worden van deze kerk. Hij is namelijk een beetje vreemd. Hij kwam binnen en wilde over wiskunde gaan praten. Nja daar ben ik niet voor op zending gekomen, dus we hebben maar gauw het onderwerp gedraaid richting onze boodschap. En hij luisterde wel aandachtig tot hij op een gegeven moment in het midden van de les opstond en het wel genoeg vond. Haha.. hij kon de waarheid niet aan denk ik.. We wisten hem nog even terug te roepen om wat langer te blijven zitten zodat we hem iets meer konden vertellen, maar niet veel later vond hij toch maar dat we moesten stoppen.
 
Zaterdag hadden we een haardvuuravond. Ook georganiseerd door Elder Schutze. Was ook weer erg goed en interessant. Het was de bedoeling dat we een onderzoeker mee zouden nemen. En gelukkig hadden we er wel één weten te regelen. We zouden met Marcin afspreken een uur voor de haardvuuravond en daarna zou hij daar dan blijven. Maar helaas hij kwam niet opdagen, want hij kon niet komen. Maar.. wonder boven wonder... Iemand anders kwam wel uit het niks opdagen. Een man genaamd Abhi. Hij komt uit India, en is hier in mei 2011 gedoopt door zendelingen die in hetzelfde gebied werken als ik nu. Daarna is hij verdwenen en niemand wist waar hij was. Maar hij is weer terug :). Hij legde uit dat hij al die tijd in India was.. Dus ja dat is lastig te vinden als zendeling in Polen :P. Maar ik ben blij dat hij weer terecht is, hij kwam ook naar de kerk gister.
 
En ja gister dus. Gister hadden we een getuigenisvergadering in de kerk en ik ben ook naar voren gestapt en heb toen verteld hoe mijn familie bij de kerk gekomen is. Beginnend met mijn opa die een Boek van Mormon vond in de bibliotheek en daar door bekeerd is. De rest van de mensen die na mij hun getuigenis deelde, vertelden allemaal ook hoeveel het Boek van Mormon voor hen betekent en ze bleven verwijzen naar mijn verhaal. Dat vond ik wel tof :).
 
's Avonds hadden we een afspraak met een vrouwke van onze Engelse klas. Ze heet Ewa en ze is supercool! Was echt een goede afspraak. Het ging meer over Engels dan het evangelie, maar ze is wel open voor wat we te zeggen hebben en ze heeft een boek van Mormon. Ik beloofde haar dat als ze elke dag zou lezen, dan zou haar dag er beter uitzien. Dat vond ze wel een toffe belofte.
 
Daarna gingen we naar Magda toe! Ze is nu in Warszawa voor een paar daagjes met haar moeder. Dus was wel goed om haar weer even te zien en Pools met haar te praten.
 
Goed, dat was het wel voor deze keer, ik word zo van de computer afgegooid.
 
HOUDOE!

2 opmerkingen:

  1. Tak, miałeś spoko świadectwo dlatego też natchnąłeś mnie do powiedzenia mojego. Nie podziękowałam Ci chyba, więc dziękuje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor dat gene wat je doet, het gaat niet echt anders in nederland.
    die vele afzeggingen kon weleens komen omdat de rooms katholieke kerk daar nog veel invloed heeft. en dat mensen bang zijn om van geloof te veranderen. bedenk dat je heel veel van onderzoekers vraagt, hun kennissen en vrienden hun familie iedereen praat op ze in dan moet je heel sterk zijn om door te zetten. zet 'm op vraag je Vader om leiding en luister naar de heilige Geest dan zal het wel komen, misschien niet de gehoopte onderzoekers, maar je zult alles makkelijker kunnen dragen, als je onthoud dat je er niet alleen voor staat.

    BeantwoordenVerwijderen