dinsdag 12 maart 2013

Heeey iedereen!!

Deze week stond totaal in het teken van Marcin. Ik zal gauw vertellen waarom.
Maandagavond hadden we een afspraak met hem en hij vertelde ons dat ze op z'n werk zijn contract niet wilde verlengen en hij hoefde dus niet meer terug te komen de volgende dag. Hij had dus opeens geen werk meer. Blijkbaar was hij al een tijdje aan het plannen om naar Engeland te gaan om daar te werken (zoals een hoop polen doen). Dus hij besloot om maar vaart achter zijn idee te zetten en hij wilde over 2 weken vertrekken. Hij wilde dus voor die tijd gedoopt worden. Dus zijn doopdatum was ineens 16 maart in plaats van 20 april. Nja prima. Ik was er wel blij mee want ik vond 20 april toch een beetje ver weg.

De volgende dag kwamen we erachter dat hij niet gedoopt kan worden op de 16e want dan is het district conferentie. Dus we moesten het een week later doen of een week eerder. Het kon geen week later, want hij had zijn vliegtuigticket al gekocht en zou de 19e weg vliegen. Dus toen kwamen we tot de conclusie dat het een week eerder moest en dat was zaterdag 9 maart (afgelopen zaterdag). Erg snel en radicaal dus. Maar hij was er klaar voor en hij was waardig dus waarom niet? 

Woensdagavond hebben we met hem afgesproken en er over gepraat en bekeken of hij het er mee eens was. En ja hoor hij vond het wel best. Dus vanaf woensdagavond hebben we in alle stress een hele doopdienst georganizeerd in 3 dagen tijd. We hebben alle leden gebeld en taken gegeven. We moesten iemand vinden om hem te dopen, iemand om een toespraak te geven en dat soort dingen. Ook moesten we snel een doopinterview zien te regelen met de District Leader. Het toffe is dat Marcin Godfrey had gekozen om hem te dopen. Godfrey is echt zo'n goedzak! Ik ben echt blij dat hij hem gekozen heeft. Hij was nooit aanwezig bij lessen met Marcin, maar Marcin heeft hem vast in de kerk leren kennen en heeft veel respect voor hem. Dus dat was al snel geregeld. Godfrey wilde het graag doen.

Er was toch al een doopdienst gepland voor die dag. Een 8 jarig meisje uit de Warszawa II gemeente werd gedoopt op die dag. Dus haar ouders hadden al een boel georganiseerd en wij hoefden alleen maar Marcin's doop toe te voegen. Maar het was alsnog een hoop geregel. 

Ondertussen hadden we donderdag nog zoneleader council wat de hele dag in beslag nam. Maar het was wel echt een goede zone leader council. We hebben een hoop goede dingen besproken waarmee we het zendingswerk kunnen verbeteren. De Geest was ook echt sterk aanwezig. President Nielson weet me altijd te inspireren en op te bouwen en te motiveren. Dat is echt mijn maandelijkse motivatie die ik nodig heb. En ook zie ik in dat er altijd iets is waar ik mezelf in kan verbeteren.

Goed, en die avond had Marcin dus zijn doopinterview met Elder Wilson. En hij was met vlag en wimpel geslaagd. Vrijdag hebben we nog een paar laatste dingetjes geregeld en we hadden nog een afspraak met Marcin om hem helemaal klaar te stomen voor zijn doop de volgende dag. Godfrey was aanwezig en Leszek ook. Hij ging hem bevestigen als lid van de kerk de zondag daarna. Was echt een goede les. Ging over de gave van de Heilige Geest. 

Nou en toen was het dus zaterdag. De grote dag! De doopdienst zou om 15:30 u. beginnen en rond 15:00 kwam Marcin binnen. We hebben een beetje gepraat en toen gingen we zijn witte kleren halen. Toen we terugkwamen stond hij uit het raam te staren. Ik zei: "kom op we gaan zo beginnen". En toen zei hij: "wacht even, ik moet nog denken...". "Oh neeeee", dacht ik.. "staat hij nou van gedachte te veranderen?" Ik werd dus echt super zenuwachtig en ik voelde me heel ongemakkelijk... Iedereen was inmiddels al binnen en aan het wachten op ons. Toen kwam hij naar ons toe en zei: "Ik ga niet gedoopt worden vandaag."

NEEEEEEEE...! Een nachtmerrie voor elke zendeling werd waarheid.. Een onderzoeker die vlak voor het moment van zijn doop z'n gedachte verandert... Zo balen.. We probeerden er alles aan te doen om hem toch gedoopt te krijgen, maar je kunt niemand dwingen toch? Het laatste wat we er aan konden doen was er over bidden. Ik, Elder Raines en Marcin zijn toen een kamertje in gegaan (terwijl iedereen zat te wachten op ons) en hebben toen gebeden. Helaas was het antwoord nogsteeds hetzelfde.

Marcin vertelde dat hij de avond van te voren het Boek van Mormon heeft uitgelezen en zijn antwoord heeft gekregen dat het waar is. Dat is mooi. Maar het 2e deel van zijn antwoord is dat hij nu de Bijbel ook eerst moet lezen voordat hij gedoopt gaat worden. Nja onzin! Je hoeft de hele Bijbel niet eerst te lezen voor je doop. Dat kan ook na je doop. Als je al weet dat het Boek van Mormon waar is, dan is dat genoeg...

Gelukkig wonder boven wonder was er toch nog een doop die dag.. Anders was iedereen helemaal voor niks gekomen. Kinga had een mooie toespraak voorbereid en die heeft ze alsnog kunnen geven. Maar dan gericht naar iemand anders. Haha. Marcin is nog gebleven om de doop van dat meisje te bekijken. En ik ben blij dat hij gebleven is, want de Geest was echt sterk aanwezig en ik weet dat hij dat gevoeld heeft.

Ik werd de hele doopdienst gebruikt als tolk. Het meisje dat gedoopt werd was van een Amerikaans gezin. Dus er was een toespraak in het Engels die ik mocht vertalen naar het Pools en er de toespraak van Kinga mocht ik vertalen van Pools naar Engels. De gemeentepresident van de 2e gemeente in Warszawa is ook Amerikaans, dus elke keer als hij wat zei, was dat ook in het Engels en mocht ik dat naar het Pools vertalen. Maar het lukte me wel. Mijn Pools is wel goed genoeg inmiddels :). Ik word elke zondag toch gebruikt als vertaler nu, dus ik heb al geoefend.

O ja, ik had ook nog lekkere brownies gebakken volgens moeders recept voor de doopdienst. Dat kon iedereen wel waarderen, ze waren supergoed gelukt :)! Dat is teminste toch nog iets.
Nog een grappig toeval. Toen we met mensen op de straat gingen praten die avond, kwamen we rond een uur of 20:30 Marcin nog tegen. Hij liep ons tegemoed. Dat is heel toevallig, want hij woont helemaal aan de andere kant van ons zendingsgebied. Dus was misschien wel iets goeds dat hij ons alsnog zag werken ondanks de grote teleurstelling eerder die dag.

Maar ik ben niet uit het veld te slaan :)! Ik ga gewoon keihard door. Maakt niet uit hoeveel teleurstellingen ik nog ga krijgen. Als ik het opgeef dan komt er helemaal niks meer van terecht. En het heeft geen zin om te zitten miepen om een of andere tegenslag. Dus ik blijf lekker positief en ga gewoon door. En mijn companion is ook zo'n harde, daar ben ik wel blij mee.

En dan nog zondag.. Marcin kwam niet naar de kerk, want hij had zich verslapen.. Haha. Ach ja.

Dat is het dan wel zo'n beetje.. Een hele week hard gewerkt voor niks uiteindelijk. Dat heb je weleens soms. Maar na regen komt zonneschijn. En met die gedachte ga ik positief deze week in. En hopelijk komt de zonneschijn deze week. (momenteel ligt er weer sneeuw.. heb er wel genoeg van nu..)

HOUDOE!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten