maandag 18 maart 2013


HOI
 
Dit was weer zo'n typische Poland Warsaw mission week. Rond deze tijd denk ik vaak terug aan de eerste paar maanden van mijn zending. Die leken erg op deze week. Goede oude tijd. Haha. Het was dus vooral veel tijd doorbrengen op de koude straten en praten met mensen die niet willen luisteren, geen tijd hebben of denken dat ze het beter weten. We hadden een boel afspraken gepland staan.. Maar ja 1x raden wat daar van gekomen is... Precies.... een paar lekkere flakes. Waardoor we weer fijn terug de straat op konden en met meer mensen praten die geen zin of tijd hadden.
 
Oké het stinkt hier nu aardig naar sarcasme, dat besef ik me ook wel. Maar eerlijk gezegd zit ik echt niet te klagen hoor. Ik hou echt van mijn zending. En ik hou echt van deze koppige Poolse mensen met hun tradities en vooroordelen op alles wat ze onbekend is. In het Boek van Mormon zijn een hoop verhalen van zendelingen die het evangelie predikten aan een op z'n Engels "stiffnecked" volk. In het Nederlands is dat hardnekkig geloof ik, maar ik weet het niet zeker. Haha nou ja zo is het hier een beetje ook. Die nekken van deze mensen hier zijn soms letterlijk zo stijf, dat ze hun hoofd nog niet eens omdraaien om naar ons te luisteren. En dan lopen ze letterlijk door zonder hun nek te bewegen. Dus ja letterlijk is dit een "stiffnecked" volk.
 
Gelukkig is Elder van Bakel al langer op zending dan vandaag en heeft hij deze mensen al een beetje leren kennen. En ze zijn echt zo kwaad nog niet hoor. Het zijn hele zachte aardige mensen als je door hun muurtje heen weet te breken. Daarom hou ik zo van deze mensen. Maar ja het was dus een beetje een slome week zoals je kan merken. Mensen waren niet al te open voor een boodschap die 2 buitenlanders strak in pak met een mooie stropdas hadden te vertellen.
 
We waren ook een beetje druk deze week met zone trainingen. Dinsdag hadden we zone training in Warszawa en dat ging erg goed. Elder Raines deed het ook erg goed. Hij is niet zo'n slappeling die niks weet te zeggen en zijn companion alles laat doen. En zo ben ik ook niet dus samen we zijn een goed companionship.
Woensdag hadden we dus zone training deel 2 in Łódź. Dat nam dus een groot deel van onze dag in beslag. We waren pas rond 17.00 u. weer terug. Ook was President Nielson in Łódź aanwezig bij onze Zone training. Is altijd spannend als President Nielson erbij is terwijl we zijn boodschap staan te onderwijzen. Dan hoop ik altijd dat ik geen belangrijke dingen mis. Maar het ging erg goed. En President Nielson hielp zo nu en dan door heel goed commentaar te geven zo nu en dan.
 
Ook had ik mijn 2-maandelijkse interview met President Nielson. Hij vertelde me dat ik het goed doe als Zone Leader en dat hij trots op me is. Ik ben één van die zendelingen waar hij altijd op kan rekenen zegt hij. "Maakt niet uit waar ik je plaats, ik weet dat je daar hard zult werken". Dat is natuurlijk wel fijn om te weten dat je zendingspresident je vertrouwt. Maar wees nou eens eerlijk, ik heb 7 maanden hard en trouw gewerkt in Szczecin, de stad die het verst verwijderd is van President Nielson. Dat vertrouwen heb ik wel mooi verdiend :). Hij gaf me een kleine hint dat ik aan het eind van deze transfer waarschijnlijk wordt over geplaatst naar een andere stad en daar rustig mijn laatste paar maanden zal slijten tot het einde.
 
AHA! Maar nee! Ik zal niet rustig mijn laatste paar maanden slijten tot het einde! Ik ga gewoon keihard knallen. Zoals ik mezelf al lang geleden beloofd heb. Ik heb al te veel zendelingen om me heen zien afzwakken wanneer ze aan het einde van hun zending kwamen en dat is gewoon jammer. Ik denk dat ik daar heel veel spijt van zou hebben achteraf, als ik niet gewoon de dingen deed die de Heer van me verwacht. En als Hij van me verwacht dat ik voor de rest van mijn zending elke dag de hele dag op straat loop en praat met mensen die niet geïnteresseerd zijn, het zij zo. Dan doe ik dat gewoon.
 
O ja en nog iets tofs; dit weekend was districtconferentie. Dus iedereen van Warszawa, Łódź, Białystok, Bydgoszcz en Lublin was samen in de kapel van Warszawa. Was echt tof om zo veel Poolse leden samen te zien. Het grappige was dat broeder (geen Elder meer) Gładun er ook was. Hij ging afgelopen transfer naar huis. Het zit er al op voor hem. Hij gaf zelfs een toespraak voor de district conferentie. Was vreemd om hem te zien als een niet-zendeling. Maar was wel goed. Het grappige is ook dat Elder Raines ook hem als companion heeft gehad. Haha en nu zijn wij samen.
 
En wat Marcin betreft.. Hij vertrekt over een week naar Engeland. We hadden graag gewild dat hij gedoopt zou zijn, de gave van de Heilige Geest zou hebben en het priesterschap zou ontvangen voordat hij zou vertrekken. Maar hij vindt dat hij er nog niet klaar voor is. Dus dat is jammer. We zullen nog een paar keer met hem afspreken voordat hij gaat en dat is alles wat we kunnen doen. Ik hoop dat hij de kerk kan vinden in Engeland en dat hij in contact kan komen met goede zendelingen. Nja het hoeven niet eens goede zendelingen te zijn, want Marcin is al goed genoeg van zichzelf. :) Ach, alle zendelingen zijn goed!
 
Ik ben in ieder geval blij dat ik iets voor hem heb kunnen doen. De boodschap die we gedeeld hebben met hem heeft iets in z'n leven veranderd. Dat zei hij vorige week zaterdag al. Dankzij ons heeft hij God gevonden en daar heeft hij ons voor bedankt. En dat is genoeg voor mij. Voor mij is dat het belangrijkste, dat ik tenminste iemands leven geraakt heb. Kan me niet schelen hoeveel mensen ik doop op mijn zending. Vanaf het begin af aan was het al duidelijk dat het er geen 100-den zullen zijn. En al zouden het er 100-den zijn, dan weet ik zeker dat ik al die 100-den niet genoeg aandacht zou kunnen geven om er zeker van te zijn dat ze hun leven echt verbeterd hebben. Het is ook geen wedstrijdje wie de meeste dopelingen heeft, anders had ik allang opgegeven. En een zendeling die veel mensen doopt is niet altijd automatisch de beste. In mijn ogen is de beste zendeling degene die ALTIJD doorzet, ook al heeft hij 0 dopelingen.
 
Nou goed dat is wel weer genoeg voor een relatief leeg weekje. :P
 
HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten