maandag 2 april 2012

standard of excellence











Hoi beste jullie!

Ik ga eerlijk zijn.. Deze week was niet zo tof als vorige week, maar toch behoorlijk tof. We hebben namelijk NOG een doopdatum! Rysiek is de geluksvogel deze keer. Hij had al eerder geaccepteerd om gedoopt te worden maar wilde nog geen datum prikken. En ja, als er geen datum is, gebeurt er niet veel he.. Maar nu eindelijk na een maand of zo heeft hij geaccepteerd om op 5 mei gedoopt te worden :D. Nu hebben we 2 personen die we helpen met het voorbereiden om gedoopt te worden. Eindelijk gebeuren er dingen hier! Heb er al 4 maanden op zitten wachten. Nee, dat is niet waar, ik heb niet zitten wachten. Ik heb keihard gewerkt en nu eindelijk word ik (en mijn companion) beloond.

We hadden niet zo heel gek veel lessen deze week. Weet niet waarom, het gebeurde gewoon niet. Dinsdag gingen we de hele dag mensen zoeken om te onderwijzen. Er was alleen echt niemand thuis en ook niet op straat. Heel vreemd is dat op sommige dagen hier, mensen verdwijnen gewoon. Misschien waren ze met z'n allen gewoon in Katowice aan het chillen, zou kunnen. Maar Sosnowiec was in ieder geval leeg. Nja.. wat doe je dan.. Geen idee we liepen maar wat rond en wanneer we iemand zagen stormden we er meteen op af om er mee te praten. We noemen het een 'obedience walk'. Want we wilden wel graag mensen aanspreken maar er was gewoon niemand. Uit gehoorzaamheid bleven we maar rondlopen. Obedience walk dus haha.
Uiteindelijk zagen we een man chillen op een bankje en gingen met hem praten. Hij was echt heel open en geïnteresseerd. We hebben wel een half uur tot een uur met hem gepraat. Hij nam een boek van mormon aan en accepteerde om met ons af te spreken. We zullen zien. We zijn in ieder geval beloond voor onze gehoorzaamheid, haha.

En woensdag was een beetje hetzelfde verhaal. We hebben ook nog de oma bezocht van Adam, een jongen van 20. Hij is lid en is bezig met zijn papieren om op zending te gaan, goed bezig jongen! Zijn oma had een nieroperatie en ligt in het ziekenhuis. Het is echt een heel lief vrouwke en vond het leuk dat 3 jonge kerels haar kwamen bezoeken. Ze is echt superklein, 1,25 m, en heel mager,  ze zag er niet al te best uit. Maar Adam zei dat ze al een stuk beter was dan eerst, dus dat is mooi :).
We hadden woensdag al ons eten opgegeten, want we verwachtten dat we donderdag weer centjes zouden krijgen. Meestal komt dat namelijk op de 29e binnen.

Maar toen was het donderdag.. En er was niks! Ja balen! Ik was best gedemotiveerd die dag en had er niet zo'n zin in. Het kan niet altijd feest zijn he. Maar die dag hadden we een afspraak met Rysiek en toen had hij geaccepteerd om op 5 mei gedoopt te worden. Dat vrolijkte me weer op.
Degene die al op zending zijn geweest weten vast wel waar ik het over heb als ik 'standard of excellence' zeg. We moeten elke week onze nummers doorgeven. Dat wil zeggen het aantal lessen dat we gegeven hebben, het aantal nieuwe onderzoekers, aantal personen met een doopdatum enz. Nou de standard of excellence is een standaard voor een aantal nummers en als je die haalt, doe je het 'excellent'. En het aantal personen met een doopdatum voor die standard is 2. Dat hebben we gehaald deze week. Daarom ben ik superblij.

Goed.. Vrijdag was Bart jarig! HOERA! Gefelicigeert!

En wij hoopten dat we inmiddels centjes hadden. Maar nee.. NOG STEEDS niet.. Ik dus stevig balen.. Want ik had inmiddels wel honger, haha. Maar goed het maakt je nederig zeggen we dan maar. De Heer wilde ons een lesje nederigheid leren denk ik. Nou nederig werden we hoor. Maar we werden er niet veel gemotiveerder op. Ik begon me wel een beetje zorgen te maken. Meestal komt het niet binnen tijdens het weekend. Dat zou betekenen dat we tot maandag zouden moeten wachten. En ik was al 2 dagen aan het overleven op augurken en hazelnoten, haha. Dat vond ik wel genoeg. En verder was het ook niet zo'n interessante dag. We hadden alleen maar mensen bezocht die niet thuis of niet geïnteresseerd waren. Het had een goeie dag kunnen zijn als ze er wel waren en ook nog geïnteresseerd en ons binnen lieten. Maar goed dat was niet het geval.

Zaterdag was wel leuk, want we hadden eindelijk centjes :D. En we hadden een bruiloft van Paweł. Hij is al heel lang lid van de kerk maar woont ook al een hele tijd, ongehuwd, samen. En ze hadden wel 5 trouwdatums en het ging steeds maar niet door maar zaterdag gebeurde het dan eindelijk! En hij was zo blij. Haha Paweł is mijn favoriete lid. Het is echt een heel energiek manneke met een hele hoge stem, super grappig. Het was wel een schattige bruiloft. Tot het moment dat ze gingen kussen.. Haha dat was geen schattige kus te noemen.. Dat was nou echt MUILEN! Wel grappig was het. Daarna hadden we een afterparty in Katowice, dat was wel gezellig. Toen zijn we maar in Katowice gebleven om die avond de Algemene Conferentie te kijken. Was echt een goeie sessie, heb er zo van genoten. Nooit gedacht dat ik ooit zoveel zou genieten van een Algemene Conferentie. Een jaar geleden zat ik ongeïnteresseerd naar de grond te staren en niet op te letten, haha. Jaja Geertje wordt volwassener.

Zondag hebben we meer Conferentie gekeken. Daarna een afspraak met Alfred, onze andere meneer met een doopdatum. Hij wilde zijn doopdatum verschuiven. Maar niet later omdat hij er niet klaar voor is of zo, maar eerder! Omdat hij gewoon graag gedoopt wil worden! Wat een held. De ideale onderzoeker dacht ik zo. Tot op een gegeven moment dan. Het was eventjes raar. Hij wilde namelijk een liedje van Beyonce laten horen dat hem heeft geïnspireerd om van geloof te veranderen. Dat was Ave Maria, mooi nummer. Dus ik vond het allemaal best, laat maar horen dacht ik. En toen stak hij opeens een sigaret op, haha! We hadden hem al uitgelegd dat we niet roken in deze kerk maar dat heeft hij niet helemaal begrepen, denk ik. Dus de volgende les, woensdag wordt dat, gaan we hem maar eventjes het woord van wijsheid leren.

En vandaag is het maandag. We zijn wezen Laser-taggen! Dat was echt super leuk. 2 leden kwamen mee, Adrian en andere Adrian. En nu gaan we samen met hen bowlen. Want het is kei goedkoop :)

Dus ik ga
HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten