maandag 23 april 2012

Frogs!





Hoi iedereen!

Weet je wat raar is? Ik had een best goeie week deze week, maar voor mijn gevoel niet zo indrukwekkend hard gewerkt. Mijn collega is niet zo'n harde werker om eerlijk te zijn. We hebben het wel naar onze zin hoor, maar het is gewoon anders dan met Jensen.
Namelijk met Jensen was het bijna niet kletsen omdat hij gewoon geen prater is en alleen maar mensen aanspreken en deurtjes kloppen. Nu klop ik zo goed als geen deurtjes meer, want het is nu lekker weer en niemand gaat dan in z'n huis zitten niksen. Dus dan blijft mensen aanspreken op straat over als middel om nieuwe mensen te vinden. En dat doen we ook lekker op ons dooie gemakje. Gewoon lekker wandelen en genieten van het weer en ondertussen wat mensen aanspreken en Boeken van Mormon weggeven. Nou op die manier hebben we deze week bijvoorbeeld al 13 boeken weggegeven.

Maandag alleen kregen we een verontrustend bericht van de vrouw van Rysiek, één van onze onderzoekers met een doopdatum. Namelijk ze zei dat ze niet meer wilde hebben dat hij met ons zou afspreken.. STOM! Hij was net zo goed bezig en hij wil ook echt gedoopt worden, maar zijn vrouw zit moeilijk te doen en dan kunnen wij verder ook niks doen. We kunnen wel stiekem op zijn werk afspreken zonder dat zijn vrouw het weet, maar ik weet niet zeker of dat wel zo handig is, haha. Ik wil in ieder geval op z'n minst 1 keer met hem praten en proberen een oplossing te vinden, anders ben ik bang dat we een onderzoeker kwijt gaan raken. 
Maar maandag was wel een leuke dag hoor, want het was P-day en toen gingen we lekker chillen in Katowice. We hadden een restaurant gevonden waar ze pizza's van 60 cm hebben! Dus dat maakte mijn hele dag al goed, haha. En verder hebben we wat rondgeslenterd door het winkelcentrum. Dat heb ik ook al lang niet meer gedaan zeg.. Ik voelde me weer eventjes normaal.

Nou en toen dinsdag hadden we een lege dag. Geen lessen of zo, dus de hele dag op straat met mensen praten. Een van de eersten was een zeer gelovige man die wel eens rustig met ons er voor wilde gaan zitten en uitgebreid met ons praten. Interessant was dat hij in Katowice een paar dagen eerder al gesproken heeft met de zusters, maar toen geen tijd had. Ze hadden echter wel zijn interesse gewekt daarom wilde hij deze keer wel de tijd nemen om met ons te praten. Helaas is hij super katholiek en vindt het niet echt nodig om te veranderen. Hij wilde wel een boek van mormon nemen, maar hij had er geen zin in om em de hele dag bij zich te dragen aangezien hij geen tas had of zo, dus hij nam em maar niet. Maar de volgende keer neemt hij em wel zei hij. Maar ondanks die afwijzing hadden we toch nog 6 boeken geplaatst die dag. Zendingswerk is ineens een stuk gemakkelijker zeg met dat lekkere weer!

Woensdag is me totaal ontglipt.. Ik weet niet meer wat we gedaan hebben. Vast gewerkt en zo.

Donderdag waren we een groot deel van de dag in Katowice, want we hadden een paar afspraken daar. Eerst gingen we bij Adrian helpen om zijn plafond te verven en daarna door naar Katowice voor onze eerste afspraak. Het was met een meisje die we een dag eerder ontmoet hadden en ze vond het wel best om met ons af te spreken de volgende dag. Maaar.. Nu ga ik weer een Polen-zending-woord leren. En dat is Frog. Een frog is iemand die in principe niet geïnteresseerd is in de kerk, maar alleen maar in de zendelingen zelf. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ja sommige meisjes stoppen graag om naar 2 jonge knappe kerels te luisteren en nemen dan ook wel een boek van mormon aan en geven ook wel graag hun nummer uit om af te spreken. Maar zullen nooit gedoopt worden of zo natuurlijk. Nou dat soort meisjes zijn dus Frogs. En dat meisje waar we in Katowice mee hadden afgesproken was dus een Frog en Flakte ons eigenlijk. En onze volgende afspraak in Katowice kwam ook niet opdagen. Konden we net zo goed in Sosnowiec blijven. Maar goed we moesten die avond toch in Katowice zijn omdat we elke donderdagavond (dat is deze week vanaf nu verplaatst naar woensdag) een gratis cursus Engels aanbieden. Op die manier komen mensen toch in contact met de kerk. Veel mensen hier in Polen spreken niet goed Engels en hebben wel interesse om Engels te leren, dus dat bieden we graag aan. En de vragen over onze kerk volgen natuurlijk automatisch en op die manier hebben we al een boel mensen gedoopt hier in polen. Maar goed om de tijd dus te doden tot aan Engelse les gingen we maar op ons dooie gemak mensen aanspreken op straat en gaven we nog eens 4 boeken van Mormon weg.

Vrijdag hadden we een eetafspraak bij Marta (een lid) thuis. Was erg lekker en gezellig. We worden de laatste tijd ook best vaak uitgenodigd bij mensen om te komen eten. O ja en nu weet ik ook weer wat we die ene dag hebben gedaan. We waren bij Kazimierz thuis om daar te eten. haha. Hij kookt echt super lekker! En heeeeel veeeel. Volgens mij had ik al over hem verteld toen we eerder bij hem langs gingen. Elke keer ontplof ik bijna als ik bij hem ben geweest. En dan geeft hij alles mee wat we niet op kunnen en nog meer.

En zaterdag hadden we nog een eetafspraak bij Polska Matka (Maria) en toen zat ik ook stevig vol want eerder die dag hadden we pizza gegeten met patryk en adrian. Maar ja het bevalt me wel hier de laatste tijd. We spreken zo veel af met onze leden en leren ze zo goed kennen en bouwen zo zo'n goeie band met ze op. Dat is het beste aan mijn collega, dankzij hem gaan we heel vaak om met de leden en dat hoort ook bij zendingswerk.

En zondag gingen we wat leden opsporen die inactief zijn om ze weer actief te maken. We gingen helemaal naar Będzin en dat is wel een tijdje reizen met de bus. Ligt een paar kilometer boven Sosnowiec. En niemand was thuis op 1 persoon na. Maar dat was een lid die al actief is en elke zondag gewoon naar de kerk komt. haha foutje! Bożenna heet ze. En ze is al 20 jaar lid, dus ze weet een hele hoop over de Katowice gemeente. Ze heeft ons toen heel erg geholpen door allemaal informatie over al die inactieven te geven. Of ze verhuisd zijn en waarom ze inactief zijn en dat soort dingen.
Toen op onze terugweg kwamen we Damian tegen die ook inactief was en in Sosnowiec woont. Wat een toeval. We namen dezelfde tram naar Sosnowiec. Hij was met al z'n vrienden, maar die waren allemaal kei cool. Ze gingen vaak om met zendelingen en kennen er een boel hier in de zending. Dus ik heb lekker met zijn vrienden gekletst. 

Nou dat was het wel zo'n beetje wat mijn week betreft. Leuk he?
Haha. Tot de volgende keer!

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten