dinsdag 10 april 2012

Geen muur houdt me tegen!





Vrolijk Pasen allemaal!

Ja, dat was gisteren, maar vanwege Pasen was het internetcafé dicht en kon ik niet mailen en iedereen een vrolijk Pasen wensen, vandaar. Haha ik ga eerlijk zijn.. Feestdagen op zending zijn niet zo feestelijk.. Want op zending betekent het alleen maar dat alle winkels dicht zijn en dat je geen post krijgt en niet kan mailen en er niemand op straat is om mee te praten en iedereen die thuis is ook niet met je wil praten omdat het een feestdag is. Dus ja, ik ervaar alleen maar de nadelen. Hoewel ik wel een heel goed Pasen had hoor en een supergoeie week!

Vorige week had ik een beetje uitgelegd wat de standard of excellence inhoudt. Dat is dus een aantal nummers voor het aantal lessen dat je gegeven hebt, aantal boeken van mormon die je hebt uitgedeeld en aantal personen die in de kerk waren en die een doopdatum hebben, enzovoort. Nou, deze week hebben we em gehaald! Jaaja onze Geert heeft goed z'n best gedaan deze keer. Andere keren ook hoor, maar deze keer heb ik net een beetje meer gegeven.

Maandag begon al goed. We hadden natuurlijk P-day en gingen voor P-day lazer taggen! Dat was echt super gezellig. Er gingen een paar mensen met ons mee, dus dat was tof. Het duurde wel een half potje voordat ik had ontdekt hoe dat geweer werkte, maar uiteindelijk kwam ik erachter, haha. Ik had niet gewonnen..
Daarna gingen we spelen met zo'n boksbal-slaan-apparaat. Ik kan het nooit laten om even lekker tegen zo'n ding te meppen. En een van de leden die mee was (Adrian Urban) ook niet. Hij daagt mij altijd uit. En toen had ik iets doms gedaan. Echt heel stom. Zoo stom dat ik vorige week vergeten was om er over te vertellen. 
We waren tegen dat ding aan het slaan en ik dacht even slim te zijn en een aanloop te nemen. Weet ik veel, wie weet sla je dan wel harder en krijg je meer punten. Nou dat was niet zo slim. Want.. Ik rende in volle sprint op dat ding af en sloeg.. MIS en liep toen door want ik kon niet stoppen en vloog zo door de muur heen die erachter stond.. OEPS!
Nou, ik dus vol schaamte naar die mensen achter de balie gelopen om te melden dat ik hun muur gesloopt had en ze waren niet eens boos! Haha. Geluk heb ik!
Nou, en toen ging ik dus mailen en daarna nog verder chillen met Adrian Urban en Adrian Kozak. We gingen poolen in Sosnowiec. En daarna was P-day alweer voorbij en hadden we een les met 2 coole mensen. Het waren Kasia en Kacper, die had ik 2 weken eerder een les in het Engels gegeven. Adrian Urban was nog steeds bij ons en ging mee naar de les. Het ging heel goed en ze zijn echt super tof.

Nou en verder had ik deze week allemaal lessen enzo en mensen die flakten en dat soort dingen, niet zo heel interessant. 

Vrijdag werd het weer interessant. Want we waren dus bezig met al die lessen enzo, maar we hadden bijna geen tijd om boeken van mormon weg te geven. En voor de Standard of Excellence moeten we er 10 weggeven. En natuurlijk bij elk weggegeven boek een nummer proberen te scoren zodat we met die persoon kunnen afspreken en ze over de kerk kunnen vertellen zodat ze er achter kunnen komen voor zichzelf dat dit de ware kerk is. We hadden er tot dan toe nog maar 5 weggegeven en vrijdag was eigenlijk de enige dag dat we tijd hadden om met mensen te praten en boeken van mormon weg te geven. Nou in die ochtend wilde het niet echt lukken. Het was smerig weer en het was koud en iedereen was gewoon chagrijnig. Dus ja, ook ik had er al gauw geen zin meer in. Toen in de middag hadden we een afspraak in Katowice die niet kwam opdagen, dus ik zag het nog minder zitten. De dag zat er al voor de helft op en we hadden niks bereikt. Maar op een gegeven moment toen we weer met mensen aan het praten waren in Sosnowiec, zette ik een knopje om en ging ik gewoon vrolijk wezen en met mensen praten, en we hadden die dag toch nog 5 boeken van mormon weggegeven! en een paar nummers gescoord van mensen die we mooi deze week kunnen bellen om met ons af te spreken zodat we ze kunnen DOPEN en blij maken :). Want daar doen we het voor hè.
En die avond hadden we een dinner afspraak met een lid uit de gemeente. Marta heet ze, ze is super cool. En ik denk dat dit mijn eerste dinner afspraak op zending was met een lid. Haha. Mensen nodigen ons nooit uit. Maar goed, het was heel gezellig, ze heeft een zusje, Gabriella, en die is ook lid en cool. En ze heeft een man, Wojtek en hij is niet lid en wil dat ook niet worden. Hij is wel heel grappig en aardig. En hij blijft aardig, zegt hij, totdat we over dopen gaan praten. Haha. Dus we gingen niet over dopen praten. Maar gewoon gezelig wezen en pizza eten. Ik eet zo veel pizza op zending.. Maar toch blijf ik afvallen..

Goed zaterdag was ook een toffe dag. We hadden allemaal leuke dingen. We begonnen met voetballen met een paar jongeren van de gemeente en dat was leuk. Eindelijk weer eens rennen. Dat is ook lang geleden. Ik ren voortaan alleen nog maar als we te laat zijn voor een afspraak of voor de bus, haha. Maar niemand ziet er cool uit als hij rent met een rugzak om, dus ik doe dat niet zo vaak. Daarom zorg ik er mooi voor dat ik op tijd ben altijd :). Oke, voetbal was leuk dus. Daarna hadden we een doopdienst van Andrzej :)! Hij is niet onze onderzoeker, maar van de andere Elders. Maar ik was wel mooi degene die tijdens een companion exchange (dan switch je van companions voor een dag) DE wil-je-gedoopt-worden-vraag stelde. Nou dat gebeurde zaterdag dus :). Was een mooie dienst. 
En daarnaa.. Ging ik naar Magda toe :D
Magda is een vriendin van me die ik ken vanuit Nederland en ze is Pools. Haar oma woont zelfs in Sosnowiec! Vlak bij mij dus. En Magda was daar voor het weekend, dus ik kwam mooi eventjes langs om hallo te zeggen en bij te kletsen. Eigenlijk mogen zendelingen niet afspreken met mensen van thuis, maar dit was een ander geval vind ik, want haar oma woont gewoon in Sosnowiec. Bovendien had ze een pakketje van mijn mama bij haar die ik moest hebben. Dus dat was ook een goeie reden. Maar het was erg leuk en erg gek om haar gewoon te verstaan wanneer ze Pools sprak. Want ik ben namelijk gewend dat wanneer ze Pools praat met haar ouders, dat ik er geen woord van kan verstaan, maar nu verstond ik het gewoon. Wat leuk.
Het leukste was dat ze filmpjes bij zich had van Joost, Kas, Willem en Bram. Was echt super grappig en leuk en aardig! Deed me zeker goed. En toen pas besefte ik voor het eerst in 7 maanden dat ik iedereen thuis best wel mis. Ik heb geen heimwee ofzo maar ik mis iedereen wel. Af en toe. Niet altijd, want meestal ben ik gewoon te druk bezig om aan thuis te denken. En dat is goed denk ik, anders zou ik het al gauw gehad hebben denk ik. Maargoed, het was dus erg gezellig met Magda en ik ben blij dat ik haar heb kunnen zien. En mama's pakket was echt heel leuk om te krijgen ook! Want er zaten 2 echt enorme chocoladehazen in! Niet normaal zo groot! Ik heb er dus maar eentje aan mijn collega gegeven (denk ook dat dat de bedoeling was). En ook nog een kilo chocolade-eitjes! Dus ik heb een goed pasen gehad, haha. En ook nog Magda's moeder en oma hebben ons echt super veel eten gegeven. Ik ben lekker verwend daar! Ook heb ik mezelf gewogen, was benieuwd of ik nog meer gewicht kwijt was. En ja hoor.. Ik ben nog eens 3 kilo lichter dan een maand geleden. Er blijft echt niks van mij over na mijn zending, haha. Maargoed zoals ik al zei, ik heb teminste mijn persoonlijkheid nog :P.

En zondag hadden we onze laatste paar afspraken die we nodig hadden voor de standard of excellence en toen hadden we het gehaald! Jeeej. Ik ben er wel blij mee.

Gister was het maandag dus en in Polen hebben ze dan een feestdag dat heet Smingels dingels (geen idee hoe je hef schrijft eigenlijk) maar dat houdt in dat iedereen elkaar nat gooit. Haha best leuk. Eigenlijk gooien alleen jongens meisjes nat en meisjes gooien jongens nat. Dus de Elders gingen voor een tijdje rondlopen met waterpistolen meisjes pesten. Dat was wel lachen haha. En later gingen we weer eens lekker voetballen met een hele club jongelingen. Ik begin voelbal nog leuk te vinden ook. Natuurlijk zal rugby bij mij op nummer 1 blijven, maar dat kan ik toch niet spelen voor de komende 17 maanden, want dat mogen zendelingen niet. Dus dan maar voetbal. Vind het wel best.

En ja.. toen was het vandaag. En vandaag kwam onze zendingspresident, president Nielson naar Katowice voor interviews. Hij was heel trots op me dat ik de standard of excellence heb gehaald en dat ik al zo goed Pools praat. En hij is heel blij met mij hier in de 'Polska Misja Warszawska'. En ik ben ook blij om hier te zijn, dus we waren samen blij :).

En vanavond gaan ik en Gładun lekker pizza eten (alweer) met de Sosnowiec-crew. Heb er wel zin in! Vind pizza nog steeds even lekker en ik verlies toch alleen maar gewicht hier op zending, dus ik vind het niet zo erg.

Nou zoals je ziet gaat alles dus lekker goed met mij en ben ik heel blij om hier te zijn. Er gebeuren een hoop goeie dingen hier in Sosnowiec en ik ben blij dat ik het instrument ben waarmee de Heer deze wonderen verricht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten