dinsdag 17 april 2012

Interessante week

 Elders Van Bakel and Gladun, taking their lead from the Zone Leaders, achieved the Standard of Excellence just last week. Way to go Katowice Elders! These Elders are also teaching more lessons and finding great people.

 The Katowice District: It's always great to visit Katowice. With a great Senior couple like Elder and Sister McGrath (center) to love and support them, there is continual energy amongst this group of wonderful Missionaries. Katowice has always been a great city for missionary work.

As Elder Gladun (District Leader) instructs his District in ways to accomplish Real Growth in the church in Katowice, the Missionaries take notes and add comments. The Lesson this week is on Revelation through Church Attendance which is important for Real Growth in the Church to happen.






Wauw ik had me toch een interessante week deze week! Haha, liet me toch weer even zien hoe bijzonder een zending soms kan zijn. Je maakt toch zo veel mee. Het was niet echt een week waar ik me kapot heb gewerkt. Ik heb niet zo hard gewerkt deze week, ik moet eerlijk zijn. Maar we hadden ook een hoop omstandigheden die veel tijd van ons eisten. 

Bijvoorbeeld maandag was alles dicht vanwege Pasen. We konden pas op dinsdag mailen en president Nielson kwam dinsdag naar Katowice voor interviews. Dat duurde ook even en voordat we het in de gaten hadden, was onze dag alweer bijna om toen we in Sosnowiec terug waren. Ja ja, smoesjes Geert.. Ik weet het ook wel.. We hebben gewoon teveel stomme leuke dingen te doen, haha.

En woensdag ook zoiets. Elder Basha (een van de andere elders in Katowice) moest naar Kraków om iemand te interviewen die gedoopt gaat worden. En ik en Elder Gładun moesten babysitten op zijn companion Elder Waits.  We waren ook een halve dag kwijt met Elder Waits ophalen, daarna weer terug naar Sosnowiec en later weer terug naar Katowice. Ondertussen hadden we een lesje met Alfred. Ik weet het niet met hem.... Hij wordt steeds vreemder. Die keer begon hij gewoon steeds te lachen elke keer wanneer ik iets zei. Want hij vond het grappig dat ik zo slecht Pools spreek.. Haha dude.. Oké ik weet het.. Sorry dat ik nog niet perfect Pools spreek na 5 maanden in Polen te wonen. Eens kijken hoe goed hij Nederlands kan. Ja dat dacht ik al.. Geen woord dus! Zijn Engels is zelfs slechter dan mijn Pools. Maar goed, dat zeg ik op zo'n moment natuurlijk niet tegen hem, maar ik dacht het lekker wel. Zelfs als we bidden lacht hij me uit als ik het gebed zeg...... haha. Hij kan maar beter zijn houding verbeteren, anders ga ik hem mooi niet dopen hoor! Maar goed, beetje een rare meneer is het dus. Hij maakt wel vooruitgang, dus we blijven gewoon langskomen en hem voorbereiden voor zijn doop.
En toen die avond gingen we een companion-ruil doen zodat we ook van andere zendelingen kunnen leren en kijken hoe zij het werk aanpakken, zodat we elkaar tips kunnen geven. Dus ik ging naar Katowice met Elder Basha en Elder Waits bleef in Sosnowiec met Elder Gładun.

Maar er was niet echt veel sprake van een ruil, want donderdag waren we alle 4 uitgenodigd door een lid die graag zendelingen volpropt met eten. Kazimierz heet hij. Hij woont helemaal in Tarnowskie Góry, dat is een stevige tijd reizen kan ik melden, dus ja dat heeft onze halve dag gekild. Maar Kazimierz kan zooooo goed koken! Niet normaal! En zooo veel! haha ik zat echt propvol. En hij bleef maar komen met meer gangen en toetjes en ijs en zelfgemaakte cake en noem maar op. Niet normaal, ik dacht dat ik ging ontploffen. En zoals velen weten kan ik een boel hebben, maar ik zat toch echt propvol. En de rest van al zijn eten dat we niet meer op konden gaf hij aan ons mee. Ik kan er niks aan doen, maar ik hou automatisch van mensen die mij eten geven. Ook al is Kazimierz een beetje vreemd, ik hou toch van hem omdat hij me eten geeft, haha. En daarna moesten we rennen om de bus terug te halen want we hadden een afspraak. Nou dat is ook geen feest, rennen terwijl je zo vol zit! En dan ook nog eens met tassen vol eten, haha het was geen gezicht. Maar dat maakt niet uit, we hebben het tenminste gehaald. En de rest van de dag hebben we in de kerk doorgebracht, want we hadden allemaal afspraken en 's avonds hadden we cursus Engels. We bieden elke donderdagavond een gratis cursus Engels aan voor mensen die willen en op die manier maken ze toch een beetje kennis met de kerk. Deze keer heb ik merendeel van de tijd in het Pools over de kerk gesproken, dan dat ik die mensen Engels heb geleerd, want ze bleven maar vragen stellen over onze kerk, haha. Nou beter toch, vind ik zo.

En vrijdag was nog zo'n dag waar we zo bezig waren met van alles behalve met mensen praten over de kerk. 's Ochtends gingen we naar Adrian om hem wat te helpen in zijn nieuwe woning, waar we heel vaak langskomen om te verven en kastjes in elkaar te zetten en dergelijke. En daarna hadden we een afspraak met iemand in Katowice en hij flakte ons! Dat haat ik.. Dat mensen ons helemaal naar Katowice laten reizen en dan vervolgens niet komen opdagen.. Dat kost ons dus mooi een uur. Maar goed dat heb je nou eenmaal als zendeling, moet me er niet druk om maken en dat doe ik ook lekker niet. En terwijl we daar waren vonden we een brief. En het was een hele interessante brief. Hij was van de moeder van Alfred, onze onderzoeker met een doopdatum die mij uitlacht om mijn Pools. In die brief meldt ze een aantal verontrustende dingen zoals dat Alfred mentaal niet helemaal 100% is en dat ze niet wil hebben dat we met hem afspreken en als ze ons nog een keer ziet in zijn woning dan belt ze de politie en nog meer dingen schreef ze. Zijn moeder woont namelijk vlak bij hem, dus ze kan hem prima in de gaten houden. Nou het feit dat ze de politie gaat bellen laat me koud.. Daar maakt ze mij totaal niet bang mee. Van mij mag ze zo lang met de politie bellen als ze wil. Maar we wilden natuurlijk wel zeker weten of Alfred inderdaad niet helemaal 100% is. Hij leek ons wel een beetje vreemd, maar niet alsof hij een psychische stoornis had of zo. Dus zondag gingen we met hem over die brief praten.

Maar eerst komt altijd zaterdag in de week. En het was een leuke zaterdag :). Weer niet veel gewerkt, want we hadden een doopdienst van Konrad. Hij is echt zoo goed en kan al met iedereen in de gemeente opschieten en hij is superslim en gewoon klaar om gedoopt te worden. President Nielson kwam zelfs naar Katowice om de doop van Konrad te zien. En ik ga eerlijk zijn, het was een van de beste doopdiensten die ik ooit heb gezien! En President Nielson vond dat ook. Het was gewoon perfect! Konrad gaat een heel sterk lid worden. 'Kingdom Builder' noemen we mensen als hij.

Nou zondag dus kwam Alfred naar de kerk, heel fijn, hij vond het allemaal leuk en interessant. Kon alleen niet de hele tijd blijven omdat hij een druk leven heeft als psycholoog, filosoof en schrijver. Maar die middag had hij tijd voor ons om over die brief van zijn mama te praten. Gelukkig is Alfred mentaal helemaal in orde. De reden waarom zijn moeder zei dat hij een psychische stoornis had, is omdat hij vroeger toen hij jong was al superintelligent was en een beetje autistisch leek. Dus zijn ouders stuurden hem naar een psychiater. Maar voor zover ik weet is hij helemaal normaal. Alleen een beetje vreemd, maar alle psychologen zijn vreemd.
Politie is trouwens niet op komen dagen, haha.
En later ging hij zijn ouders vragen of ze ons wilden ontmoeten, zodat we ze kunnen uitleggen dat we geen vreemde en gemene mensen waren, maar doodnormaal en kei aardig. Zijn moeder maakte in haar brief namelijk ook opmerkingen dat we al zijn geld van hem zouden eisen en dat soort dingen. Maar zijn moeder wilde niet met ons praten. Zijn vader echter wel. Haha dat was ook een interessante ontmoeting.. Zijn vader is lid van Radio Maria, en Elder Gładun weet al een beetje over die mensen. Ze zijn erger dan jehovagetuigen. Jehovagetuigen willen alleen maar debateren over de bijbel en hoe goed ze de bijbel kennen en waarom onze kerk verkeerd zit en dat soort dingen. Maar die vader van Alfred wilde alleen maar tegen ons schreeuwen over politiek. En letterlijk schreeuwen.. Hij toonde totaal geen interesse in ons en Alfreds doop. Het feit dat Alfred een mormoon wil worden vond die vader allemaal wel best eigenlijk. Maar hij zat zich toch een partij boos te maken over de politiek in Polen, niet normaal. Hij was gewoon een half uur aan het schreeuwen tegen een Jezusbeeldje dat boven ons hing. Hij keek ons niet eens aan, haha. Het was echt zo raar en het sloeg echt nergens op. Die man is zelf mentaal niet helemaal 100%. Een beetje zijn zoon uitmaken dat hij een stoornis heeft, haha. Alles viel helemaal op z'n plek na onze ontmoeting met die vader.

Nou dat was het wel allemaal zo'n beetje. Interessante week toch? Ik vind in ieder geval van wel. Niet veel gewerkt, maar wel wat meegemaakt.
Ik heb honger, dus ik ga pannenkoeken eten. 

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten