maandag 26 november 2012

:)

Zo begin maar mooi met een lach vandaag. Haha. Ik snap het niet. Iedereen om me heen is de laatste tijd een beetje chagrijnig. Komt vast door het weer en het feit dat het om 4 uur al donker is. Het is wel waar.. De zon maakt mensen blij, mij ook. Maar zelfs nu gaat het prima met mij, ben nog helemaal vrolijk.

Net als Kasia.. Dat kind kan maar niet stoppen met lachen. Dat is nou echt een gelukkig persoon. En ze zou NOG gelukkiger worden als ze nou eens een keer gedoopt zou worden! Grrr.. Het duurt maar en het duurt maar.. En ze is er zooooo klaar voor.. Vervelend dat ze dat gewoon niet inziet. We hebben haar alles al onderwezen en ze voelt dat deze kerk keiwaar is. Het enige probleem is haar superstrenge katholieke familie. Die maken haar natuurlijk af als ze te weten komen dat ze een mormoon is. 
OF ze worden gewoon nieuwsgierig naar wat dit dan voor kerk is en willen dan misschien wel met ons afspreken. Dat kan natuurlijk ook. Laten we daar maar van uit gaan :).

Vandaag voor p-day gingen we poolen met Kasia en Dagmara. De andere Elders waren er ook bij. Gezellig :) Ik kan er niks van. Maar dat is niet erg, ik ben een goede verliezer. En Kasia stond constant de springen en te juichen als ze iets raakte, echt leuk om te zien.

Dan onze andere onderzoeker, Mariusz. Tja... hij zou deze week gedoopt worden..
Gaat niet door :( helaas pindakaas. Hij voelt zich nog niet helemaal klaar. En eerlijk gezegd was ik er ook niet helemaal zeker van of hij wel alles helemaal begreep en zo. Want af en toe zei hij dan dingen als: "als ik een keer geen tijd heb op zondag om hier naar de kerk te komen, dan ga ik gewoon gedurende de week wel naar de katholieke kerk, dan is het ook goed." Nou leuk bedacht, maar helaas.. NEE. Zo werkt het niet. Natuurlijk is er niks op tegen als je in een andere kerk gaat zitten, je kan ik elke kerk zitten zo vaak je maar wil. Ik bekijk ook zo nu en dan een katholieke kerk van binnen, want die zijn mooi. Maar het vervangt natuurlijk noooit een kerkdienst op zondag in de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.
Kasia zelf zei dat katholieke kerken echt indrukwekkend mooi zijn van buiten en binnen en dat geeft ook indruk als je daar zit, maar toch ontbreekt er iets daar wat ze hier wel voelt. (De Heilige Geest)

Maar goed.. Geen doopdienst voor Mariusz dus zaterdag, jammer. We blijven wel met hem afspreken en hem verder voorbereiden natuurlijk. Want hij weet wel een paar dingen zeker. Namelijk dat het Boek van Mormon waar is, en dat Joseph Smith een profeet van God was. Tja, meer heb je eigenlijk niet nodig vind ik, maar we dwingen niemand he.

De laatste tijd spreken we ook af en toe af met een meisje genaamd Raquel. Haar ouders komen uit Bolivia, ze is geboren in Zweden maar later verhuist naar Noorwegen. En nu studeert ze dus hier in Szczecin. Ze spreekt Spaans, Zweeds en Noors en Engels natuurlijk. Dus dat is wel leuk voor Elder Stumpf, kan hij lekker lesgeven in het Engels. Zijn Spaans, Zweeds en Noors zijn niet zo goed, daarom in het Engels. Maar ze is echt tof, we praten over van alles en nog wat en ze is heel open. Maar op de juiste momenten praten we natuurlijk over het evangelie. 

Het grappige is dat bij ons in hetzelfde gebouw een ander Noors meisje woont, die ook in Szczecin studeert. Misschien kunnen zij en Raquel wel vriendjes worden :) hebben ze tenminste iemand waar ze mee kunnen kletsen. Want beiden spreken ze geen Pools, en Poolse mensen spreken geen Engels.
En ik spreek lekker allebei HA.

We spreken ook een hele hoop af met Ilona nog steeds. We hebben een doel met haar gezet om voor het einde van dit jaar het Boek van Mormon uit te lezen, en dat gaat lang niet slecht. Ze leest 6-7 hoofdstukken per dag en we leggen altijd een hoop uit. Ze vind het helemaal leuk en het Boek van Mormon komt veel meer tot leven nu voor haar. Ze wordt er helemaal gelukkig van. En daar word ik gelukkig van :).

Misschien vragen sommige mensen zich af: Zeg Geert.. Waarom praat je alleen maar over die zending van je en niet over je vrienden en sport en zo. Nou lieve mensen. Dat komt omdat zendelingen van 6:30 tot 22:30 keihard aan het werk zijn met zendingswerk. Dus er is geen tijd om vriendjes te maken of om te sporten. Zou het graag willen, maar daar is het nu de tijd niet voor. Nu moet ik me concentreren op het zendingswerk en als ik straks naar huis ga komen vrienden en sport en studie en werk weer aan de beurt. 

Hemelse Vader komt toch echt op de eerste plaats.
Ja dat is ook zoiets.. Veel mensen op straat zeggen dat ze geen tijd hebben voor God als ik ze vraag of ze gelovig zijn. Ze geloven wel, maar hebben geen tijd voor God. Hoe kan je dat nou zeggen? Als je geen tijd hebt, dan MAAK je maar tijd. Ik bedoel, als je geen tijd hebt om te eten, dan maak de daar toch ook tijd voor? Een persoon moet toch eten hebben. 
Maar goed als ik alles ga opnoemen wat ik niet begrijp aan mensen dan zitten we hier over een jaar nog. En zo veel tijd heb ik nou ook weer niet, want ik heb een God te dienen, haha. ZO.

Dus ik ga er maar weer vandoor.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.

HOUDOE!

Geert

(trouwens ik kan geen plaatjes sturen als ik vanuit de bieb mail, jammer..)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten