maandag 5 november 2012



 HALLO


Nou het deutjeklop-seizoen is weer begonnen. De hele week hadden we lelijk weer en regen. Het weer was zo lelijk dat, toen Ilona mijn schoenen zag, ze een tube schoensmeer pakte en mijn schoenen meteen begon te poetsen. Haha! Ik heb mijn persoonlijke schoenpoetster. Maaar we laten ons mooi niet tegenhouden en spreken met een boel mensen en kloppen bij vele deuren aan. Toch lijkt het nu weer een beetje op het zendingswerk aan het begin van mijn zending.. Hard werk en weinig succes.. Gelukkig hebben we Kasia en Mariusz nog steeds als onderzoekers.
 
Ook zag ik zojuist Wanda vlak voordat ik begon met mailen. Grappig, heb ik die ook weer eens gesproken. Ze zei dat ze het zo druk had de laatste tijd met allerlei reparaties in haar huis dat ze geen tijd had om met ons af te spreken of om naar de kerk te komen. Maar ik weet wel beter, ze heeft gewoon nog geen getuigenis, daarom komt ze niet. Ze wil steeds maar niet in het Boek van Mormon lezen. Nja, hoe kan je een mormoon worden als je het boek der mormonen niet eens wilt lezen. Grapje trouwens, het is niet het boek der mormonen. Veel mensen denken dat, en daarbij denken ze dat Mormon een of andere God is voor de mormonen. Nou beste lezers, dat is niet waar. Mormon is gewoon een profeet in het Boek van Mormon die alles heeft samengevat en hij vertelt grotendeels over de geschiedenis van zijn volk. Vandaar dus de naam boek van Mormon.

Kasia gaat dus nog steeds goed. Maakt langzaam, maar zeker, vooruitgang. En Dagmara is constant aan haar zij om haar te helpen en er voor te zorgen dat ze haar zoektocht naar de waarheid niet opgeeft. Mariusz is ook nog steeds in the picture. Hij was weg voor 2 weken, maar we zagen hem afgelopen zaterdag weer. We hebben wel zijn doopdatum verplaatst naar 1 december. Want hij heeft nog een hoop te leren vind ik. 10 november zou deze zaterdag zijn, dat is iets te vroeg. Dus we hebben nu een beetje meer ruimte om adem te halen voor zijn doop.

Ah en Ilona is verhuisd afgelopen week. Ze woont nu niet meer 50 km van Szczecin vandaan, maar 10 minuutjes van de kapel af. Dat is wel fijn dat ze nu lekker dicht bij is. Kunnen we lekker vaak en gemakkelijk afspreken zonder stress en problemen.

Oh en 1 november, afgelopen donderdag was het Dzień Zmarłych. Dat is een Poolse feestdag waar ze met z'n allen naar het kerkhof gaan en lampjes op de graven zetten om de doden te eren. Nja het is niet echt een feest dag, meer een treur dag. Die Polen hebben wel een hoop van die ernstige feestdagen. Tak czy siak, het zag er allemaal wel heul mooi uit! We gingen 's avonds omdat het dan donker is en je alles beter kan zien natuurlijk. Echt heel tof allemaal! 
Szczecin is de perfecte plek om te zijn voor deze dag. Want Szczecin heeft de grootste of de op-een-na-grootste begraafplaats van heel Europa. Echt een enorm groot en mooi park is het. Was zeer indrukwekkend. Er zijn ook een boel monumenten daar, en daar om heen stonden de meeste lampjes met kaarsjes.




Het is nu een stuk gezelliger in de kerk met nog 2 Elders erbij. Het is vooral leuk dat een van hen Elder Gładun is, want die ken ik al goed. We hebben al een paar afspraken gehad met leden waar alle 4 de elders werden uitgenodigd. Dus kon ik weer eens een lesje geven samen met Gładun. Net zoals in de goeie oude tijden. Maar deze keer versta ik alles en kan ik meer meekletsen natuurlijk :). Zo waren we gister uitgenodigd door Ilona om bij haar pannenkoeken te maken. Was lekker :).

Over lekker eten gesproken. Ik heb vorige week ontdekt dat we tegenover de kapel een super goeie, lekkere cup cake winkel hebben. Jaja ik weet het, ben hier al 5 maanden en nu pas ontdekt.. Nja beter laat dan nooit toch? Had nooit zo'n behoefte om het uit te proberen omdat het de meest meisjes-achtige plek van Szczecin is. Maar dankzij een van de andere Elders weet ik nu dat die cupcakes hardstikke goed zijn :). Zal er maar niet te veel bij stil staan bij het feit dat hij op dag 1 al de meest meisjes-achtige plek van Szczecin binnenloopt.

HOUDOE!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten