maandag 3 december 2012

Dzień dobry wszystkim!

Halverwege de week werd ik ziek.. Dus ik heb niet zo heel veel bijzonders meegemaakt. Gewoon lekker veel thuis gezeten en geslapen. Elder Gładun was vorige week ziek, dus ik heb het waarschijnlijk van hem gekregen. Daarvoor was ik nog trots aan het verkondigen dat ik zo gezond als een paard ben en nooit ziek word... Nja mijn lijf dacht er dus anders over sinds woensdag. Begon te snotteren en te niezen en zo. Nou dat betekende dus snotverkouden. Het is hier ook in een hele korte tijd heel koud geworden, het vriest zelfs vandaag al. Nja en dan krijg je dat soort dingen he, daar worden mensen verkouden van.

Ik was wel een paar keer bij Ilona van de week. Ze wil bijna elke dag met ons afspreken en in het Boek van Mormon lezen. Echt tof. Dus woensdag zat ik daar een beetje te snotteren en meteen kwam dokter Ilona met allerlei suplementjes en pilletjes en weet ik het allemaal tegen de verkoudheid. Wel lief van haar. Ze bleef me de hele week bellen om te vragen hoe ik me voelde en bracht een keer allemaal medicijnen en eten enzo. En dat hielp heel erg en nu ben ik weer kerngezond. 

In de tussentijd ben ik wel een rubik's cube meester geworden en heb ik het halve boek van Mormon uitgelezen. Meer valt er eigenlijk niet te doen als zendeling als je de hele dag thuis zit. Gelukkig kwam Elder Roberts bij ons chillen vrijdag, want zijn companion Elder Gładun moest naar Bydgoszcz om 2 mensen daar te dopen. Dus hij liet Elder Roberts bij ons achter. En hij was zo aardig om Kolonisten van Katan mee te nemen. Dus dat hebben we lekker de hele dag zitten spelen! Haha. Ik verloor wel elke keer. Maar dat is niet erg, ik ben een goede verliezer.

Zaterdagavond zijn we ook maar even naar de KFC gegaan om vasten te beginnen. Ik werd echt even gek van de hele dag binnen zitten. Ik ben sindskort echt dik verslaafd aan de Grander Texas... Die zijn zoooo goed!! Dus dat was een goede manier om het vasten te beginnen. Maar het is eigenlijk wel een goed ding dat zendelingen zich kapot vervelen als ze de hele dag thuis zitten, want dan gaan ze teminste aan het werk. Het is óf werken, óf je kapot vervelen. Nou geef mij dan maar lekker werken.

En ja over zendingswerk gesproken.. Mariusz is verdwenen... Verdorie. We hebben hem de hele week niet gezien en toen ik hem belde nam hij niet op.. Hij zei vorige week dat hij wel naar de kerk zou komen, maar hij kwam mooi niet opdagen gisteren. Dus ik ben bang dat dat em niet meer gaat worden..

Maaaarrr gelukkig hebben we tenminste Kasia nog! En zij gaat echt met grote stappen vooruit! Maandenlang heeft ze zitten wachten en bidden en lezen om een antwoord te krijgen dat het Boek van Mormon waar is, en ze heeft het onlangs uitgelezen en ze zei dat ze zich toen de hele dag zo gelukkig en goed voelde. Ze weet nu dat het Boek van Mormon waar is en is nu echt superdicht bij de doop! We hadden gister dus vasten en getuigenis vergadering en Kasia heeft toen zelfs ook haar getuigenis gedeeld. Ze zei dat ze dankzij de zendelingen nu pas echt God heeft leren kennen (ondanks het feit dat ze elke zondag sinds haar jeugd naar de katholieke kerk is gegaan). Ze weet dat de kerk waar is en dat het Boek van Mormon waar is. En ze zei ook dat ze voelt dat dit het pad is dat ze moet volgen in haar leven.

Toen die avond hebben we nog met haar een afspraak gehad. Ze vertelde dat er nog maar 1 ding is dat haar weerhoudt om gedoopt te worden. En dat is dat ze nog niet 100% zeker is dat Joseph Smith een profeet is. Dus toen hebben we met haar de film Joseph Smith: the Prophet of the Restoration gekeken. Wat een mooie film is dat zeg. Dat moet haar wel geraakt hebben. Mij heeft het in ieder geval wel geraakt en ik zat te huilen als een baby aan het einde, haha. 

Oh ja nog iets.. Woensdag bracht Kasia een vriendin mee naar Engelse klas.. Ze heet Paula. Ik weet niet hoe geïnteresseerd zij gaat zijn, maar wie weet. In ieder geval is Kasia zo tof dat ze anderen ook mee brengt naar de kerk. En het is allemaal begonnen met Dagmara die Kasia eerst meebracht naar Engels. En dat begon daarvoor zelfs met Dagmara die zelf naar Engels ging, dankzij Engelse klas is Dagmara begonnen met onderzoeken. En moet je kijken wat het al gebracht heeft! Allemaal goede dingen. Maar goed die vriendin van Kasia was eerst dus heel bang om de "zendelingen" te ontmoeten, want ze had zich ingebeeld dat we van die monniken waren in jurken en zo en probeerden mensen met de harde hand te bekeren. Maar ze was dus aangenaam verrast toen ze ontdekte dat we gewoon spontane, jonge, MANNELIJKE en aantrekkelijke kerels zijn in pak :). Haha. 

We gaan vandaag met alle zendelingen, Kasia en Dagmara bowlen. En Paula wilde ook komen :). Dus dat wordt leuk.

Nou, alles ziet er dus goed uit hier vind ik zo. Ik ben weer gezond en Kasia gaat gedoopt worden. Meer kan je niet wensen toch?
Nee, precies.

Dus ik ga

HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten