maandag 8 oktober 2012





Dzień dobry!

Nja.. zomer is toch wel echt afgelopen nu.. Had nog wel lekker weer in september.. maar afgelopen week was het mooi niks. Alleen maar regen. Behalve zondag, want op zondag schijnt de zon ALTIJD in szczecin. Geen idee hoe het komt, maar het is altijd mooi op zondag. Daarom vind ik zondagen leuk hier. haha. Maar ondanks dat alles hadden we toch wel een spannende week!

Beginnend met maandag. Toen kocht ik een nieuw pak. Haha dat is altijd even opwindend voor zendelingen. Ook gingen we bowlen met Dagmara, Kasia en nog een vriendin van hun. Was echt kei gezellig en leuk. Want ik won :). 

Winnen is namelijk belangrijker dan plezier hebben.

Of was dat nou andersom? Hoe dan ook, ik had plezier EN ik won. Best een toffe manier van zendingswerk vind ik zo, bowlen met je onderzoekers. Haha. Wel slim vind ik, want zo zien ze hoe leuk deze kerk is met z'n leden en hoe normaal iedereen is.

Ok.. en dinsdag.. Dat was me een avontuur! We hadden district meeting in Poznań en dat was tof. Elder Gładun was er op exchange, dus die zag ik ook weer eens. Dat was wel leuk. Altijd goed om oude companions weer te zien. We hebben daarna ook even samen gecontact net zoals in die goede oude tijden in Sosnowiec. En ook zijn we naar Manekin geweest. Dat is een heel goed pannenkoeken restaurant. LEKKER pannenkoeken :D! En daarna gingen we met een volle buik terug naar Szczecin. Tenminste.... naar Szczecin... ja je raadt het al.. Vorige keer hadden we geleerd dat we treinen niet kunnen vertrouwen in Polen en ook deze keer was dat niet het geval. Blijkbaar was onze trein naar Szczecin vertraagd en daarvoor in de plaats stond er een trein die naar Leszno ging. Gelukkig ontdekte ik dat al vrij vroeg omdat de trein nogal vroeg wegreed. Dat verbaasde me, dus ik vroeg aan iemand waar we heen gingen. Nou Leszno dus. Maar ja dan raak je toch wel een beetje in paniek, want we hadden geen idee waar de volgende stop was en we hadden geen extra geld bij ons om te betalen als er een conducteur kwam. Dus ik besloot om maar te bidden. Dat helpt altijd goed. En terwijl ik nog aan het bidden was stopte de trein al! Dankjewel Hemelse Vader! Dus wij toen meteen eruit gestapt en gelukkig waren we nog in Poznań. Maar dan op een ander station. We hadden die avond een les gepland staan met Sylwia, dat vrouwke van de bank, en daar wilden we dus op tijd terug voor zijn. Ik belde toen Elder Reed, hij is een senior zendeling in Poznań met een auto en hij kon ons toen terugbrengen naar het station. Het duurde alleen wel heeel lang voordat hij er was, want hij raakte verdwaald en al gauw werd het duidelijk dat de afspraak met Sylwia die avond niet ging gebeuren. Maar goed ik weet dat alles een reden heeft en bleef er rustig onder. Wel vervelend was het dat ik haar niet kon afbellen want ik had haar nummer niet. Maar goed rond 6 uur zaten we dan eindelijk in de trein op weg naar Szczecin. En in die trein zat een man die ik al kende! Hij komt zo nu en dan opdagen in de kerk en bij Engels. Hij heeft ook een tijd afgesproken met zendelingen en toont de laatste tijd meer interesse. Dus dat was wel aangenaam. Hij gaf ook allemaal eten aan ons! haha dat was wel welkom, want onze buikjes waren inmiddels niet meer zo vol meer van die pannenkoeken. Maaar.. De problemen waren nog niet afgelopen.. Want toen de conducteur kwam bleek dat we een verkeerde soort treinkaartje hadden. We hadden kaartjes voor een intercity trein en we zaten in een gewone oude trein. Onze kaartjes waren dus duurder dan normaal, maar dat maakte hem niks uit. We moesten er dus uit bij de volgende stop... Grrrrr. Maaaaar alles heeft een reden. En dat bleek bij dat trein station, want daar raakte we in gesprek met een meisje dat ook naar Szczecin aan het reizen was. In de trein hebben we voor de rest van de rit verder gekletst. En uiteraard over onze kerk en het Boek van Mormon en ze nam er uiteraard graag een aan. Ja zo doe je dat! Van een slechte situatie toch maar het beste er van maken.

We hebben uiteindelijk dus geen afspraak gehad met Sylwia die avond, maar we zijn de volgende dag naar haar toe gegaan om alles uit te leggen. En ze liet ons binnen en toen konden we alsnog een lesje met haar delen :). En ook zei was erg geïnteresseerd. Ze is echt op zoek naar richting in d'r leven en leiding voor haar gezinnetje. Waar kan je dat beter vinden dan in deze kerk? Precies NERGENS! Dus heeft zij even geluk, haha :).

Vanwege de regen konden we verder niet zo veel doen deze week behalve mensen bellen. Maar zo hebben we al wel mooi wat mensen gevonden die ooit onderzoekers waren en nu nog steeds geïnteresseerd zijn en willen afspreken :). Zo was er ene Mariusz die 3 jaar geleden de kerk onderzocht. De zendeling die hem toen onderwees was Elder Daly. En het grappige is dat hij mijn leraar was in de MTC. Haha kan ik mooi zijn werk afmaken nu :). We hadden een afspraak met hem zondag. Dagmara en Ilona waren er ook, want we zouden Algemene conferentie met ze kijken. Alleen was er geen Poolse vertaling van die sessie, dus dat werd em niet. Nja in plaats daarvan deden ze dus mee met de les met Mariusz. Ging goed en hij wil weer verder afspreken met ons. Dus we zullen zien. 

Zondag zaten we trouwens de HELE dag in de kerk! Van 10.30 u. s ochtends tot 9 uur 's avonds. Zonder er ook maar even uit te gaan en zonder eten. Want we hadden dus conferentie en een paar afspraken.. Met oa Mariusz dus en ook Kasia. Zij kwam ook conferentie kijken en vond Monsons toespraak erg goed. We hebben toen gepraat over profeten in deze dagen, hoe erg we ze nog steeds nodig hebben. En dat klikte wel bij haar, dus dat is mooi :D! Ze gaat nog steeds erg goed en daar zijn we blij mee.

Nou.. Dat waren mijn avonturen voor deze week dan weer.
Volgende week meer! Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten