maandag 6 augustus 2012


Sjemaaaaaa!

HOI!

Wauw deze week was een beetje een moeilijke week. Dat komt omdat een hoop van de mensen waar we normaal mee afspreken niet thuis waren en zo. Op vakantie of gewoon heel erg druk met andere dingen en zo. Dus we konden lekker de hele dag mensen aanspreken op straat. Dat is eigenlijk best leuk als je de taal een beetje beheerst. Een aantal maanden keek ik daar altijd zo tegenop omdat ik geen Pools sprak noch verstond. Maar nu kan ik trots zeggen dat ik daar al een hoop vooruitgang in heb gemaakt en al aardig lekker kan kletsten in het Pools. Zo nu en dan bel ik een onderzoeker van ons op 's avonds bijvoorbeeld gewoon om te kijken hoe het met ze gaat. En dan kan ik wel een half uur tot een uur kletsen met ze. En ja ik besefte me dus laatst pas dat ik gewoon een uur heb gekletst in het Pools... Zo raar hoe snel je zo'n taal oppikt zeg.. Maar ik moet zeggen dat ik wel geluk heb hoor. Er zijn ook zendelingen die hun hele zending lang moeite hebben met de taal. Maar ikke dus lekker niet :).

Mja eens even zien, wat hebben we dan allemaal wel niet uitgespookt. We hadden een uitwisseling deze week. Dat was tof. Elder Sorn kwam vanuit Poznań naar Szczecin en Elder Berry ging dus naar Poznań toe. Elder Sorn is Duits en het was leuk om Duits en Nederlands met Pools te vergelijken. Welke overeenkomsten we hebben. En dat is best veel. Misschien is het daarom wat makkelijker voor Duitsters en Nederlanders om Pools te leren dan voor Amerikanen. Wie weet.
Maar we hadden dus een toffe tijd samen. Hij is al bijna aan het eind van zijn zending en dus al heeeeeeul ervaren. Heb er een boel van geleerd. Hij is echt een hele goede zendeling. We hebben wat toffe mensen ontmoet en ja het was gewoon leuk om met hem samen te werken. Hij heeft me zelfs geleerd hoe je een Rubik's cube oplost. Ik kan het alleen nog niet, maar ik ga het oefenen en dan kom ik straks als een genie terug van zending! Zo'n ding is best leuk als je snapt hoe het werkt.
Ik en Sorn hebben afgesproken met Ilona en Wanda. Dat zijn momenteel al onze onderzoekers die vooruitgang maken. Voor Ilona begint haar doop al aardig dichtbij te komen! Ze gaat echt zooo goed en is er al helemaal klaar voor. Ze moet alleen nog bepalen wie haar dan gaat dopen. Maar daar heeft ze dus nog ruim anderhalve week voor.
Ze kon gisteren niet op tijd komen naar de kerk, omdat he openbaar vervoer niet mee zat te werken. Ze belde ons helemaal huilend en in stress op dat ze het niet kon halen. Aan de ene kant wel sneu natuurlijk, maar aan de andere kant toont het wel dat ze heeeel graag hier wil zijn en dat is dus een goed teken. Mja ze is dus gewoon super tof en alles gaat lekker. Ze geeft ons vaak snoep en zo, dus ik mag haar heel erg. Haha.
En dan Wanda. Met haar gaat het ook heel goed. Ze gaat wat langzamer vooruit dan Ilona, maar ze gaat ook goed vooruit. We spraken woensdag met haar af en we waren zooooo dicht bij een doopdatum voor haar! Maar ze zei dat ze eerst Ilona's doop wilde zien en dan konden we wel een datum prikken voor haar. Nja het zij zo. We willen met dat soort dingen niemand pushen natuurlijk.
Ik denk dat zondag de beste dag van de week was. Het was namelijk lekker druk in de kerk. Er waren een boel niet-leden. Gewoon mensen die we ontmoet hebben op straat en uitgenodigd hebben of onderzoekers en zo. Het is zo tof om zoveel mensen te zien. Vooral als je je bedenkt dat het begon met maar 1 lid 4 jaar geleden en nu zat bijna de hele zondagsschoolklas vol. Dat zijn toch een stuk of 12-14 stoelen.
En toen na de kerk gingen we een adresje opzoeken van wat mensen die ooit geïnteresseerd waren. Onderweg gebeurde er iets tofs. Het begon namelijk keihard te regenen. En dan denken jullie vast: "maar Geert.. wat is daar nu zo tof aan dan?" Nou dat zal ik jullie vertellen. We hadden geen paraplu's bij ons dus we moesten ergens schuilen. We renden naar het dichtstbijzijnde gebouw dat we zagen en gingen daar schuilen. Dat was een flat. Nou om de tijd toch nog nuttig te gebruiken besloten we maar te gaan deurtje kloppen. En 1 keer raden.. We werden binnen gelaten! Was een jongen genaamd Michał en hij is totaal niet gelovig, maar wilde wel met ons praten. Dus we hebben bij hem een Boek van Mormon achtergelaten en hij zei dat hij het zou lezen en wilde nog wel een keer afspreken. Tof he :).
Als het dus niet had geregend, dan hadden we hem nooit ontmoet.. Zo zie je maar dat hemelse vader wel een maniertje weet te vinden om ons te leiden naar zijn kindjes die zitten te wachten op de waarheid.
Deze week gaan we hopelijk weer een boel lessen hebben, aangezien iedereen weer terug is en zo. Dus we gaan weer lekker druk zijn.

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten