maandag 9 juli 2012

12 lessen!

Hallo beste iedereen die dit leest!

We hadden echt een goede week! 12 lessen gegeven :)! En dat is een hoop voor in Polen. Want het is een beetje lastig mensen vinden hier die met je willen afspreken omdat mensen in Polen vaak gesloten zijn en geen zin hebben in vreemdelingen en ze zijn allemaal Katholiek. Dus als je 12 lessen hebt in 1 week dan is dat wel een hele prestatie :) een paar maanden geleden was ik al blij met 1 of 2 lessen haha. Als je 12 of meer lessen gegeven hebt in 1 week dan krijg je zelfs een informele 'gefeliciteerd' van president Nielson haha. Nou die kregen we dus vandaag via de mail. 

We hebben momenteel 1 onderzoekster, die Ilona die in dat winkelcentrum werkt waar we haar ontmoet hebben. Ze is superchill en komt naar bijna alle kerkdingen. Ze kwam vorige week zondag dus en maandag kwam ze naar 'wieczoremgminy'. Vertaald is dat Gemeente avond of zo. Dan komt de gemeente samen en gaan we cake eten en spelletjes doen :P Ilona bracht zelfs de cake! En ze bracht ook een collega van d'r werk die ook geïnteresseerd is. Ook kwam ze zelfs zaterdag naar de kapel om te helpen schoonmaken hier. Ze komt bijna overal naar toe, dat is wel chill. 

En dan hebben we ook nog een vrouwke genaamd Katarzyna. Ze is een vriendin van Dagmara en Dagmara is dus een paar maanden geleden gedoopt. Katarzyna kwam een paar keer naar Engels hier en vond de geestelijke boodschap die we elke keer delen heel interessant, daarom wilde ze met ons afspreken. Dan doen we zeg maar 30 minuten Engels en 10 minuten evangeliepraat. Dat vond ze dus wel prima. Het werd uiteindelijk 30 minuten Engels en 30 minuten evangeliepraat, haha. Maar dat is niet erg, ze had erg veel vragen en is erg open :). En elke donderdag spreken we dus met haar af om haar Engels te leren en over onze kerk te leren. Dus hopelijk komt er wat van, net zoals met Dagmara, want zo ging het ook met haar voordat ze lid werd. 

Verder was ik in het begin van deze week wat ziekig. Vorige week zaterdag werd ik ineens ziek zonder reden en had ik daarna een griepje voor 2/3 dagen. Dus toen hebben we niet zo gek veel gewerkt. Heb ook echt geen idee eigenlijk hoe we het dan voor elkaar gekregen hebben om 12 lessen te geven terwijl ik de helft van de week ziek was, haha maar het is toch mooi gelukt :). We werken gewoon knoerthard hier in Szczecin :). En mensen zijn echt tof hier. Iedereen wil wel eventjes met ons praten als ze aan het chillen zijn op een bankje in een parkje met mooi weer bijvoorbeeld, dan mogen we wel eventjes zitten en uitleggen wat het Boek van Mormon is en waarom we hier proberen Pools te praten in een wit shirt en stropdas de hele dag :P. Ik begin steeds beter te worden in gewoon kletsen in het Pools met mensen. Het is zooo leuk! Haha. Dat is gewoon mijn werk voor 2 jaar, lekker met mensen praten de hele dag. In het begin is er natuurlijk helemaal niks aan als je geen Pools kan, daarom ben ik zo blij dat ik het zo snel oppik, kan ik er langer van genieten tijdens mijn zending.

Eens even zien, wat is er nog meer gebeurd allemaal. O ja, woensdag kregen we een MLS training. Dat was interessant.. Haha we krijgen op de computer een nieuw systeem van allerlei dingen verwerken als leden administratie en financiën en zo. En ja ik moet natuurlijk helemaal begrijpen hoe dat zit aangezien ik hier de administrateur van de Szczecin gemeente ben, daarnaast ben ik ook de 1e raadgever in het presidium, dus moet ik de Gemeentepresident steeds helpen met dat soort dingen. Dat houdt in uitleggen hoe het werkt. En dat is eigenlijk niet een van de makkelijkste dingen. Hij is namelijk al redelijk boven middelbare leeftijd en gebruikt nooit computers, daarnaast het programma is in Engels en hij spreekt geen woord Engels. Nja dat is allemaal prima, ik kan het hem allemaal gerust uitleggen en zo daar heb ik het geduld wel voor. Woensdag kwamen dus 2 kerels uit Duitsland om alles uit te leggen in het Engels en wij [de zendelingen] vertaalden dat dan voor de gemeente president. Nou zodra ze het programma lieten zien ontplofte President Stankiewicz al meteen omdat het in het Engels was en hij er niks van begreep en zo. Natuurlijk begreep hij het niet meteen, ze waren nog niet eens begonnen met uitleggen.. 

Vrijdag hadden we wel een hele goeie dag, we hadden bijna de hele dag alleen maar lessen. 4 maar liefst. Daar was ik dus blij mee :) Zaterdag daarentegen hadden we er 0. Had er een paar gepland maar die gingen niet door. 1 daarvan was met Ilona die zou dan met ons afspreken na het schoonmaken, maar ze wilde niet blijven omdat er iemand ongezellig liep te doen en zo haar een beetje weggejaagd heeft... Lekker werk jonge..

En zondag kwamen er opeens 2 gezinnen de kapel binnen gelopen toen we met de avondmaaldsvergadering begonnen. Toen was de kapel ineens vol. Ze kwamen uit Denemarken en ze waren op vakantie in Polen. Ik had Koen nu wel kunnen gebruiken om te vertalen, haha. Maar ze spreken goed Engels, dus ik kon zelf wel van Pools naar Engels vertalen de hele vergadering door. Gaf zelf een toespraak, die liet ik maar door mijn collega vertalen. Is een beetje awkward als je daar je eigen toespraak staat te vertalen. Nja was wel geinig. Die avond hadden we een les gepland staan met een vrouwke die we een week eerder ontmoet hadden. Dat zou les nummer 12 zijn, maar die ging helaas niet door. Wij balen, want we wilden graag die 12 lessen krijgen. Toen gingen we maar deurtjekloppen en toen werden we binnengelaten :D! En dat was les nummer 12.

Goed he :)?

Nou ik hoop dat iedereen geniet van de zomer. Hier is het echt heeeerlijk. Niet te heet, dus daar heb ik geluk mee. En mensen zijn vrolijk en ik ook. Dus ik ga maar lekker verder genieten deze week van de zomer.

HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten