maandag 2 januari 2012

GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN!

HOI!

Deze week niks anders gedaan dan tracten en contacten (deurtje kloppen en mensen op straat aanspreken). Vanwege de feestdagen hadden we geen afspraken want mensen wilden gewoon chillen met hun familie en zo. Dus wat doe je dan? Nieuwe mensen vinden! Jeeeeej! Dat is was het zendingswerk zo leuk maakt. Helaas hadden mensen deze week niet zo'n GOESTING in onze geweldige, fantastische en levensveranderende boodschap. Veel deuren in m'n gezicht dichtgeslagen en veel geschreeuw waar ik niks van versta. Och wat zielig hoor ik jullie al denken. Haha nee hoor, ik begin steeds keihard te lachen als dat gebeurt, omdat ik het om de een of andere reden wel grappig vind. Soms worden mensen dan nog kwader, maar dat is hun probleem. 

Soms is het echt heel grappig, bij sommige mensen waar we aankloppen horen we diegene aan komen sloffen en door dat kijkgaatje kijken wie er aan hun deur staat. En dan hoor je ze bijna denken "oh nee, Jehova Getuigen..!" En dan proberen ze stiekem weg te sluipen in de hoop dat wij ze niet horen en denken dat ze niet thuis zijn. Hahaha grappig toch?

Oude mensen zijn ook grappig. Ze praten zooooooo veel.
Laatst belden we bij een vrouwke aan die heel oud was. Soms doen mensen de deur niet open maar vragen door de deur: "Kto tam?" Dat betekent: Wie daar? 
Nou ook dat hele oude vrouwke vroeg dat en ik gaf netjes antwoord dat we zendelingen zijn. En toen praatte ze terug, maar ik verstond er niks van. En ze bleef maar doorgaan en doorgaan. Echt heel lang. Al gauw hadden we het gehad en gingen we verder. Maar dat merkte ze niet omdat de deur dicht was en ze bleef dus verder praten. Haha en wij gingen ondertussen bij andere mensen aanbellen. Toen we 10 deuren verder waren, was ze nog steeds aan het praten! Ik denk dat ze nu nog steeds staat te praten op dit moment. Zou me echt niks verbazen. Haha, krijg je er van als je de deur niet open doet.

Op zich was het een best wel succesvolle week. In totaal weer 11 Boeken van Mormon weggegeven waarvan 7 op een dag. Dat was een goeie dag! Die dag hebben we ook weer wat grappigs meegemaakt.
We belden aan bij een man die best wel geïnteresseerd was en met ons af wilde spreken om over het evangelie te praten en wodka te drinken. Haha. Nou wij reageren dus meteen dat we geen alcohol drinken. Zegt hij: "Oh, oké.. dan drinken we wel bier". Haha daar zit ook alcohol in dommerik!

Goed dat was wel zo'n beetje ons succes in deze week. Veel mensen zijn allemaal druk bezig met feestjes organiseren en geven en zo. Maar na de feestdagen (deze week dus!) hebben we een hoop mensen om te bezoeken :D! Oh bijna vergeten!

GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN!
Szczęśliwego Nowego Roku!!

Ik had op oudjaar voor het eerst in mijn leven in mijn eentje brownies proberen te bakken, en ze zijn kei goed gelukt! Met nieuwjaar waren we weer eens gezellig met ons district samen aan het kanen en toen heb ik iedereen dus mijn brownies gevoerd. En ze vonden ze superlekker! Ik kan lekkere brownies maken, jeeeej! Maar alle credits gaan naar mijn mama die het me geleerd heeft en me het recept doorgegeven heeft.

En vandaag is het P-day. We besloten er eens een keer op uit te gaan. We zijn met z'n allen naar Kraków gegaan en hebben een zoutmijn bezocht. Ziet er echt mooi uit allemaal en is heel interessant. Zat ook een stukje Poolse geschiedenis bij. Ik weet echt niks van de Poolse geschiedenis, maar blijkbaar is er hier een hoop interessants gebeurd. Maar goed we gingen dus een meter of 130 onder de grond en werden rond getourd door de zoutmijnen. Het leuke is dat de muren echt naar zout smaken! (Ja ik heb het geproefd ja, was gewoon nieuwsgierig.) Maar ik heb me prima vermaakt. Oh, EN ik kwam een Nederlander tegen! Toen we in de rij stonden voor kaartjes hoorde ik ergens achter me iets wat ik eens kon verstaan voor de verandering. Het waren Nederlanders! HEUJ ik helemaal blij op ze af gestapt en vroeg waar ze vandaan kwamen. Nou om het allemaal nog toevalliger te maken: Uit EINDHOVEN!! Hahaha! Sjongejonge wat een toeval. Ik heb dus lekker een tijdje met die mensen staan kletsen. Het waren broer en zus en die jongen had een Poolse vriendin, vandaar dat hij in Polen was. Heb natuurlijk ook uitgelegd wat ik hier in Polen doe en heb zo het een en ander over de kerk kunnen vertellen. Wilde dolgraag een Boek van Mormon geven, maar ik heb alleen maar Poolse bij me en dat kan hij niet lezen dus toen hield het natuurlijk op. Helaas. Maar het was erg leuk.

HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten