maandag 9 januari 2012

Helemaal geen succes deze week!

Dzień dobry państwo!

De eerste week van het jaar begon al SLECHT..! Echt helemaal geen succes.. Nikt nie był zainteresowany.. Oké dat is niet helemaal waar, sommigen waren wel geïnteresseerd.

Maandag zijn we naar Kraków geweest. Już powiedziałem (had ik al gezegd) Maar het was zeer amusant :)
Irritant he dat ik af en toe tussendoor Pools praat? Nou weten jullie ook hoe ik me voel, haha. Maar jullie hebben Google translate, dus niet zeuren!

Goed dinsdag hebben we de halve dag verspild aan het afdrukken van foto's. Een week geleden kwam ik erachter waar dat kon en had toen een goeie stapel besteld. Dacht ik. Maar niets was minder waar. Blijkbaar had ik aangegeven dat ze daar ter plekke afgedrukt moesten worden, dat kan kennelijk. Ja, het is een beetje moeilijk voor mij want dat gaat allemaal in het Pools natuurlijk. Maar er is blijkbaar ook iets misgegaan. Alleen het bonnetje werd afgedrukt en geen foto's, wat dus wel had moeten gebeuren. Maar ik wist nog van niks, dacht dat alles gewoon in orde was. Dinsdag dus kwam ik terug om mijn foto's op te halen. Kwam na een heel lang en moeizaam gesprek erachter dat ze toen afgedrukt hadden moeten zijn, dus dat personeel ook weer helemaal overstuur. Gingen allemaal uitzoeken wat er aan de hand was en waarom die stomme foto's toen niet afgedrukt werden. Dus dat duurde al zeker een halfuur. Toen zijn ze maar tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is en dat ik ze nu gewoon opnieuw kan afdrukken. Nou dat had ik wel eerder kunnen bedenken. Ik dus die foto's opnieuw afdrukken wat heeeel langzaam ging. Duurde waarschijnlijk wel drie kwartier voordat ze allemaal klaar waren. Dus we hebben in totaal wel zeker anderhalf uur verspild aan die foto's. Maar goed weer een wijze les geleerd. Daar ga ik dus noooit meer heen.
Daarna namen we snel de bus terug naar huis. Liepen ook weer vertraging op omdat één of andere idioot het grappig vond om voor de bus heel langzaam te rijden. Het was spits, dus de bus kon nergens anders heen. Die chauffeur was de hele tijd aan het toeteren, maar hij wilde niet aan de kant gaan. Hij reed echt iets van 20 km/u. Dus de hele bus raakte supergeïrriteerd. Ik niet, ik bleef lekker kalm, het leek me een goeie kans om geduld te oefenen. Is een goeie eigenschap voor een zendeling toch :). Uiteindelijk wist de chauffeur een of andere slimme move te doen waardoor we hem voorbij konden gaan. Die chauffeur reed die vent toen klem en stapte kwaad uit om hem in elkaar te slaan of zo. Maar die lafaard ging er toen snel vandoor. Dat kostte ons in totaal zeker nog een uur. Dus ja we hadden bijna geen tijd meer om te gaan deurtje kloppen. In het kleine beetje tijd dat we hadden konden we een vrouwke interesseren om die DVD over zoeken naar geluk met ons te kijken. Ze had toen geen tijd maar we konden de volgende dag terug komen.

Dus zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag kwamen we terug rond de afgesproken tijd. En weet je wat? Niet thuis... Ik snap niet waarom mensen hier in Polen niet gewoon hun afspraken nakomen. Veel mensen spreken dingen met ons af en zijn dan gewoon niet thuis.. Nou toen gingen we maar weer verder met het zoeken naar mensen. We gingen van deur tot deur in een flatgebouw en in dat flatgebouw was ook een katholieke priester van deur tot deur aan het gaan. Haha, dat was interessant. We zijn maar niet met hem in discussie of wat dan ook gegaan want hij zou dan alleen maar dingen naar ons blaffen die we toch niet verstaan, dus dat zou niet opschieten. In Polen gebeurt dat elke keer met nieuwjaar. Dan gaat een priester huizen van mensen zegenen voor dat jaar. En dan schrijft hij op de voordeur: K+M+B 2012r. Geen idee wat het betekent.. Wel weet ik dat 2012 voor het jaar 2012 staat, slim he :)? Haha.
We zijn die dag maar vroeg naar huis gegaan want we hadden een apartment-check. Dan komt een senioren koppel bij ons appartement kijken of alles nog wel netjes en in orde is. En raad eens? We zijn met vlag en wimpel geslaagd :) nette jongens.

Donderdag zijn we naar een van de mensen gegaan die we tijdens de feestdagen hadden ontmoet en die zei dat we in het nieuwe jaar terug mochten komen. Hij was een Jehova Getuigen, en het is bijzonder dat we daarbij langs mogen komen, omdat die mensen normaal gesproken niks te maken mogen hebben met andere religies. Helaas was hij niet thuis, maar zijn vrouw wel. Blijkbaar heeft hij dus een heel lief gezinnetje met een klein dochtertje van een jaar of 1-2. Die vrouw was ook cool. Met haar hebben we een concrete dag afgesproken en we mogen woensdag terugkomen. Wordt vast een hoop 'bible-bashing' wat betekent schriftteksten uit de bijbel aanhalen om te bewijzen dat de ander ongelijk heeft. Maar goed dat laten we dan maar over ons heen komen en komen dan niet meer terug als dat het geval is. Maar we moeten iedereen een kans geven toch? Dus we gaan het gewoon proberen, wie weet staan ze wel open voor onze boodschap en zien ze in dat hun geloof nergens op slaat.
Ik merk wel dat mensen al gauw zeggen dat ze geen tijd hebben als we aan hun deur staan. Maar dan zeggen we gewoon heel naïef: Oké ander keertje! En veel reageren dan best positief. Wanneer we die dag vroegen of we een tijdje later terug mochten komen was dat in 6 gevallen wel oké. We hebben 1 specifieke afspraak gemaakt met een andere familie, ook voor woensdag! Jeeej! Ook werden we ergens binnen gelaten bij een vrouwke, Magda heet ze. Ze is een student en woont met een of andere jongen samen. Geen idee of het haar vriend is of kamergenoot of wat dan ook. Maar ze zei dat ze heel druk was met studie en dat ze weinig tijd had. We gaven haar toch een Boek van Mormon (1e van de week..) en ze kan ons bellen wanneer ze tijd heeft. Maar.. toen we de deur weer uitgingen hoorde we haar keihard lachen met die gast zodra de deur dicht was.. Dus ik ben bang dat ze niet zo cool is als we dachten.
En ook was er een vrouwke die echt heel moeilijk zat te doen. Ik belde aan en ze zei al meteen dat ze niet geïnteresseerd was, oké best dacht ik. Dus wij gingen verder. En toen kwam zij naar buiten en zei dat we weg moesten gaan uit die flat. Dus wij zeiden heel beleefd: oké we gaan weg mevrouw. Maar dat deden we niet, we gingen gewoon lekker verder. Toen kwam ze weer terug en zei dat ze de politie ging bellen. Nou wij gingen gewoon nog steeds lekker door. Laat die politie maar komen. Heb toch geen politie gezien. Bluffert.

Oké vrijdag! Dat was de beste dag van de week!
De hele dag mensen aangesproken en van deur tot deur gegaan.. En raad eens...? NIEMAND had zin in ons, helemaal geen succes.
Hun gemis..

Zaterdag beseften we dat onze nummers voor de week niet zo best waren, maar 1 boek van mormon weggegeven en geen lessen gegeven. Dus we gingen ons best doen om wat boeken van mormon weg te geven. Ik had er 2 al vrij gauw achter elkaar weten weg te geven :) ook Jensen gaf eentje aan een hele coole gast. Hij heeft zeker potentieel. Hij zei dat het stom zou zijn als hij het Boek van Mormon kreeg en hij zou het niet lezen. Hij wilde graag afspreken, dus Jensen zei dat hij van de week zou bellen en toen zei Damian, zo heet hij, dat hij naar het telefoontje uitkijkt. In totaal 4 Boeken van Mormon weggegeven.

Zondag was echt een toffe dag in de kerk. De Katowice gemeente heeft echt heel veel sterke jeugd. Allemaal coole mensen als Patryk, Arek, Adrian, Adam, andere Adrian, en nog wat. En echt iedereen was er die dag. Dat komt niet zo vaak voor. De meesten komen maar af en toe opdagen. Ook hadden we bezoekers vanuit Zweden. Dat gebeurt niet zo vaak dat we bezoekers hebben in Polen, bijzonder dus. Haha een weet je wat..? Ik ken hun dochter..! Ik heb haar ontmoet toen ik een keer in Zweden was vorig jaar. Wat een kleine wereld he.. Heb een hele tijd met ze staan praten, echt toffe mensen zijn het. Het zijn de ouders van 9 kinderen.. Veel he? Ze wilden een foto van me nemen om aan hun dochter te laten zien.. xD haha. We hadden die dag een heeeeele goeie getuigenis vergadering. De geest was heel sterk aanwezig. Die Zweedse mensen zijn zeker met een goeie indruk van de kerk in Polen weggegaan.
Ook belde de assistent van de president om ons te informeren over transfers. Altijd spannend. Maar ik kon al voorspellen dat ik in Sosnowiec zou blijven met Jensen, en dat was ook zo. Mooi, wil nog niet weg hier :).

Nou dat was het dan, HOUDOE!

Do zobaczenia!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten