dinsdag 27 december 2011

Boże Narodzenia

Hallo beste blog lasers!


Tjonge jonge het was me het weekje weer wel. Maandag was een toffe dag, want Jeroen was jarig! Ja ja stevig feest gevierd! Hoop ik voor hem dan! Want ik zat natuurlijk hier in Polen een zendeling te wezen. We zijn langs geweest bij een vrouw in de Katowice gemeente, ze heet Helena. Maar daar had ik al over verteld.

Dinsdag hadden we dus eindelijk die afspraak met die coole Edyta en Krzystof. We namen Adrian mee, de zoon van Helena, hij is al heel lang lid. Het was dus niet Patryk die mee ging, zoals ik eerst dacht, maar het bleek Adrian te zijn. Hij is ook heel cool. We hebben echt een stel coole jonge mensen in deze gemeente. En ze zijn ook heel sterk, want iedereen hier komt zeg maar uit zichzelf. Het zijn geen jonge mensen die bijvoorbeeld door hun ouders mee naar de kerk worden gesleept, maar mensen met een eigen sterk getuigenis. Goed, Adrian heeft ons dus ontzettend goed geholpen met de les. Zijn Pools is een stukje beter dan het mijne natuurlijk. Hij heeft een hele hoop met ze besproken en uitgelegd voor ons. Uiteindelijk zeiden wij niet zo heel veel meer.

En toen was het woensdag. En het was weer feest vieren geblazen, in huize van Bakel! Want Maartje was jarig! Hoera! En de winter is begonnen, konden we wel merken hier in Polen, want er lag een lekker pak sneeuw. Die avond gingen we lekker weer deurtje kloppen door de sneeuw, en we hadden veel succes. 7 mensen waren wel geïnteresseerd in onze boodschap en daar mogen we  na de feestdagen bij terugkomen. We hebben aan 3 van die 7 een Boek van Mormon gegeven. Aan de deur gebeurt het niet zo vaak dat je een Boek van Mormon weggeeft, dus dat was behoorlijk bijzonder. Ons doel echter voor die dag was 4. Ja we hadden zoiets van: doe eens gek, we gaan er gewoon 4 weggeven. Dus tijdens onze terugweg naar huis probeerden we nog met zoveel mogelijk mensen te praten om dat 4e Boek van Mormon weg te geven. En ja hoor! We kregen het voor elkaar. 
Ook werden we die avond ergens eventjes binnen gelaten. We probeerden iets nieuws uit. We namen een DVD met ons mee die gaat over zoeken naar geluk. En dan zeiden we: 'Hee we hebben een toffe film die we willen laten zien, duurt maar 5 minuten'. Alleen degene waar we dat op uitprobeerden was een beetje gek denk ik, want ze stond ons met een beetje een domme blik aan te kijken. Ik denk niet dat ze helemaal door had wat er aan de hand was. Toen zei mijn collega: 'OKE waarom niet? kom we gaan kijken.' En toen stormden we naar binnen. Haha. Helaas had die mevrouw geen DVD-speler, dus gingen we maar weer weg. Ongelofelijk dat dat werkte.

Donderdag was nog een succesvolle dag. We gaven 5 Boeken van Mormon weg en hadden 3 mensen ontmoet waar we bij terug mochten komen! Eén daarvan wil zelfs die ene DVD met ons bekijken. Dus toen zaten we al op 10 potentiële onderzoekers.

En vrijdag kwamen er daar nog eens 3 bij. We hebben hard gewerkt deze week en veel geluk gehad. In totaal dus 13 potentiële onderzoekers en 11 boeken van mormon weggegeven! We gaan het druk krijgen na de feestdagen :) En zo hebben we het graag he?
Ook hebben we vrijdagochtend boodschappen gedaan voor Robert. Hij is een nieuw lid en hij was gedoopt 2 dagen nadat ik in Katowice aankwam. Hij heeft momenteel geen baan en zijn vrouw Ewa, die een onderzoekster is, heeft ook geen baan. Ze zitten dus een beetje krap bij kas. Dus de kerk helpt ze maar al te graag om rond te komen. Aardig he :)? Laat ook vast een goeie indruk achter bij Ewa.

Zaterdag was het kerstavond, dus we zijn niet de staat op geweest, maar we kwamen lekker gezellig samen met ons district. En we hebben een hoop gegeten en gekletst. Het heeft ook niet zo'n zin om mensen aan te spreken, want die hebben allemaal geen zin om te praten op kerstavond. Gisteren (op 2e kerstdag) gingen we wel van deur tot deur, maar toen zei iedereen ook al van 'ga kerst vieren jullie'. En dan zeiden wij: Ja we vieren ook kerst! We delen een boodschap over Jezus Christus! Maar daar trapten ze niet in. Maar hé, het is wel tof dat ze hier in Polen nog steeds Christus' geboorte gedenken tijdens kerst i.p.v. de kerstman aanbidden en geld uitgeven en dronken worden. Oké ze worden wel dronken.. Daar houden ze van hier in Polen. Maar toch, ze hebben tenminste nog een beetje moreel. Kerst noemen ze zelfs Boże Narodzenia en dat betekent letterlijk vertaald goddelijke geboorte.

Zondag was het kerst, dus toen zijn we ook niet de straat op gegaan. De straat was echt helemaal leeg.. Er reden ook bijna geen bussen, dat was lastig want we reizen van en naar de kerk altijd met de bus. Dus die ochtend zijn we heel vroeg naar de bushalte gegaan omdat we de bus echt niet wilden missen en we wisten eigenlijk niet wanneer die zou komen. Toen hebben we onderweg naar de bushalte om 8 uur even staan kletsen met een pool die nog dronken was van kerstavond denk ik. Dat soort dingen maak je ook alleen maar op zending mee he :P. Nou ja.. Ik heb wel genoeg dronken mensen gezien voor mijn zending eigenlijk, dus dat is ook niet helemaal waar. 
Kerkdienst was maar 1 uurtje die dag en de rest van de dag zijn we met het hele district samen gebleven in de kerk om kerst samen door te brengen. En weer lekker veel gegeten met kerst, zoals het hoort :). En daarna.. mocht ik mijn familie bellen! Hoera! Dat was wel effe fijn.

Ik heb deze week ook lekker veel kerstkaarten en brieven gekregen! Dus daar wil ik even dankjewel voor zeggen. Ook wens ik jullie een fijne kerst! (beetje laat, voor volgend jaar dan) En een gelukkig en gezond 2012!

Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku!

Houdoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten