maandag 30 januari 2012

geflaked

Hallo vriendjes en vriendinnetjes! (En random mensen die ik niet ken)

Ik ga jullie een zendelingenwoord leren dat nogal van toepassing was op mij deze week. En dat woord is 'flake'. Als je wordt 'geflaked' dan betekent het dat je een afspraak had met iemand en diegene is dan niet thuis of komt niet opdagen.

Maandag hadden we 2 afspraken staan. Beide hebben ons geflaked. De eerste was een oudere dame waar we wel terug mochten komen. Haar zoon die nog bij haar woont deed open en zei dat ze niet geïnteresseerd waren. Dus we gingen teleurgesteld, maar hoopvol, op naar de volgende afspraak. En die mensen waren opeens verdwenen. Het was zooo raar. Dezelfde deur waar we een dag geleden aanbelden woonde opeens een heel ander persoon die die mensen niet eens kende. Dus wij dachten dat we een vergissing gemaakt hadden, kan gebeuren. Dus we belden aan bij alle deuren in de buurt, maar nee allemaal andere mensen. Dus die mensen hadden ons niet geflaked maar waren gewoon verdwenen en het leek alsof ze nooit bestaan hebben. Raar he? Als ik geen collega had zou ik denken dat ik gek werd. Maar hij was er ook bij toen we met die mensen hadden afgesproken. Maar goed verward en teleurgesteld vermande we onszelf en gingen we maar deurtjekloppen. We ontmoetten een vrouw genaamd Agnieszka en ze was een hele toffe moeder en heel aardig. We mochten woensdag terug komen :D! Toen was ik weer blij en vol hoop.

Dinsdag hadden we ook een afspraak op de agenda staan met een mevrouw die Urszula heet. En 1 keer raden.. Geflaked. Toen hebben we nog wat andere mensen bezocht, formele onderzoekers en inactieve leden en zo. Allemaal niet thuis! Irritant! Maar goed toen gingen we maar wat mensen aanspreken op straat. En we ontmoetten een vrouw genaamd Katażyna en ze vertelde dat ze ooit zuster zendelingen ontmoet had en met ze had afgesproken maar het is er nooit van gekomen. Dus nu heeft ze een 2e kans :) en we hebben met haar afgesproken voor dinsdag (morgen).

Woensdag was een coole dag. We kwamen op het idee om als dienstbetoon hulp aan te bieden met Engelse les op scholen. Want wij spreken namelijk Engels en zo konden leerlingen bijvoorbeeld met ons een gesprek voeren of wat dan ook, want dat is namelijk de enige manier om een taal goed te leren. Gewoon spreken. Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet veel van. We gingen eerst naar een school tegenover ons appartement. En daar werden we helemaal uitgenodigd in het kantoor van de directeur en zo. Voelde me een beetje raar, de enige keren dat ik in het kantoor van de directeur ben geweest is wanneer ik straf had. Maar goed hij nam ons heel serieus en hij haalde de Engelse docent erbij. Maar we kregen niet echt veel voor elkaar omdat ze niet willen dat we religie verkondigen in hun school. Wat ik wel begrijp. Maar ach was best een leuke ervaring. Verder hadden we die dag dus die afspraak staan met Agnieszka, en... GEFLAKED! Verrassing.. We hadden nog een afspraak met 2 andere meisjes. En die waren ook niet thuis. 5 keer geflaked! NAAR is dat! Toen gingen we een familie bezoeken die ooit les had van de zendelingen om te kijken of ze geïnteresseerd waren om weer af te spreken. En dat waren ze! Dat vrolijkte me weer op. Het is een grote familie met 4-5 kinderen. We hebben met ze afgesproken voor donderdag.
Beginnen jullie ook een patroon te zien? Ikke wel. Elke keer als we geflaked werden, en daarna gewoon aan het werk gingen ontmoetten we een nieuw persoon of hadden we een nieuwe afspraak. Zo zie je maar weer dat de Heer je beloont als je gewoon aan het werk gaat en je niet laat kennen als het even tegen zit.
O ja op de terugweg naar huis liepen we nog langs een demonstratie. Dat was wel geinig. Allemaal jongeren aan het brullen en boze politiemannetjes aan het rond rennen. Geen idee waar het over ging, maar was wel grappig om te zien. Natuurlijk slecht idee om daar het evangelie te gaan lopen verkondigen, dus we zijn maar wijs naar huis gegaan.

Donderdag hadden we kou geleden! We moesten veel lopen van de ene plek naar de andere en het was -10 graden. Dat is niet zo heel gek koud, maar ik was een beetje dom want ik had mijn dikke jas niet aan. In plaats daarvan had ik mijn dunne regenjasje aan. Maar goed als jullie je dus afvragen wat voor weer het hier is, dan weet je dat nu. Het is koud. En ik klaag niet gauw over kou, maar die dag had ik het echt koud.

Vrijdag hadden we nog een afspraak met een wat oudere vrouw genaamd Helena die wel onze boodschap wilde horen. En wat denk je? Geflaked? FOUT! De eerste afspraak die WEL door ging deze week :D. Ze was echt super cool, ze had zelfs eten voor ons gemaakt, haha. Mijn eerste eet-afspraak. Ik had voor mijn zending al over barszcz (spreek uit: barsjt) gehoord. Het is bieten soep en dat leek me echt niet lekker. Maar het was lang niet slecht, het was erg lekker zelfs. Nou daarna hebben we een DVD gekeken die we hadden meegenomen die gaat over het zoeken naar geluk. Ze vond het allemaal wel mooi. Ook had ze een vriendin van haar uitgenodigd. Maar ik verwacht niet al te veel van ze. Ze zijn namelijk oud en heel katholiek en ze zeiden ook dat ze geen interesse hadden om van geloof te veranderen. Maar alles wat we over onze kerk vertelden vonden ze wel mooi en interessant. Eerlijk gezegd vind ik het wel de moeite waard om nog een keer langs te gaan, want ze beloofde ons de volgende keer weer eten :). Haha. En bovendien nodigt ze steeds mensen uit, dus wie weet zit de volgende keer iemand er bij die wel geïnteresseerd is.

Zaterdagen zijn echt vreemd in Polen. Iedereen verdwijnt lijkt wel.. Er is niemand op de straat en ook niemand thuis. Nou waar zijn ze anders? Precies! Verdwijnseld! Heel vreemd. Deurtje kloppen is ook helemaal niet leuk op zaterdag. De weinige mensen die wel thuis zijn, zijn oud en chagrijnig en dus niet geïnteresseerd. Wel hebben we 1 Boek van Mormon weggegeven aan een man die niet chagrijnig was. Zijn vrouw echter wel. Ze liep de hele tijd te blaffen dat de deur dicht moest. Maar goed die man was wel aardig. Toen hij daarna met zijn Boek van Mormon naar binnen liep, ging z'n chagrijnige vrouw toch een partij tekeer! Haha moest er wel een beetje om lachen. Ze was allemaal aan het schreeuwen. Ik was bang dat ze daarna kwaad naar buiten zou komen en dat boek terug zou geven of zo, dus we maakten maar dat we weg waren, haha. Ook sprak ik op straat een mevrouw aan en ze gaf me haar nummer! Dat is mijn eerste nummer die ik helemaal zelf gescoord heb in Polen. 'Nu pas Geert? Dat duurde ook lang..' Ja nu pas. Dat is moeilijk hoor in het Pools. Die avond gingen we naar 2 vrouwkes waar we al eerder op bezoek zijn geweest maar niet echt een les hebben gegeven, meer gepraat over van alles en het proberen te linken aan onze kerk. Maria en Agata heten ze. Maria is Agata's moeder en ze is echt super tof. Heel aardig en grappig. Ze zei ook dat ze al de hele dag op ons had zitten wachten. Ze had voor ons żurek gemaakt, dat is een of andere Poolse soep. Ook heel lekker! 2 dagen achter elkaar gevoerd door oude dametjes. Haha het was een goeie week! Maar goed het was alleen onmogelijk om een les te geven want telkens dwaalde ze af naar andere onderwerpen. Maar het was wel gezellig. En het toffe is dat Maria een andere dochter heeft die een lid is. Dus we willen haar wel een goeie indruk geven van de zendelingen van deze kerk.

Zondag is er niet zo heel gek veel gebeurd, want we zaten de halve dag in de kerk. Wel hebben we een beetje gecontact (=mensen aanspreken op straat) en ik had nog een nummer gescoord :D. Ook had Jensen een man aangesproken maar die gaf niet zijn nummer, hij had ons nummer al en hij zei dat hij zou bellen. Maar wanneer ze dat zeggen betekent dat niks. Ze bellen namelijk noooit. Maar die man belde wel diezelfde avond! Dat was dus even een zeldzame ervaring.

Nou ik moet gaan want ik moet naar de kapper

HOUDOE.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten