maandag 5 december 2011

O, kom er eens kijken!



Allemaal braaf geweest de afgelopen tijd? Het is namelijk pakjesavond! Ik weet in ieder geval wel dat ik braaf ben geweest. Zendelingen zijn namelijk altijd braaf. Daarom heb ik ook 2 pakjes gekregen deze week! Veul he?! Ik was er enorm blij mee! Eentje was van mijn opa en oma met een zelfgebreide sjaal in van oma. Lief is dat he? Ze heeft gewoon een sjaal voor me gebreid! En hij is nog mooi ook. Verder kom ik om van de chocolade letters. Mijn companion kreeg een letter 'C' van companion :P. Of collega kan ook. Het tweede  pakje was van mijn ouders! En wat was ik blij!! Allemaal dingen die ik lekker vind! Heb ik ook een beetje sinterklaas. 


Donderdag was een goeie dag! We gingen mensen aanspreken in het centrum. En de eerste paar minuten was ik een beetje nerveus want ik spreek dus amper Pools. Dus ik liep toen steeds als een braaf hondje achter mijn collega aan terwijl hij mensen aansprak. En ik stond er dan maar een beetje bij te staan en te glimlachen. Op een gegeven moment besefte ik dat dat mijn collega voor geen meter hielp, en het hielp die mensen op straat ook niet. En het hielp mij ook niet. Dus ik besloot maar om mezelf te vermannen en het feit maar te accepteren dat ik een paar stomme fouten ging maken als ik zelf met de mensen ging praten. Dus ik verzamelde al mijn moed en liep met een stevige lach op de eerste persoon af die ik zag. Niet geïnteresseerd. De eerste paar personen waren een beetje lastig, maar hoe meer mensen ik aansprak, hoe soepeler het ging. Uiteindelijk heb ik toen 3 Boeken van Mormon weggegeven :D! En mijn collega maar 1. Niet dat ik beter ben, had gewoon meer geluk denk ik. Maar die ervaring heeft me wel wat zekerder gemaakt. Nu durf ik meer met mensen te praten.


Hee weet je? Vandaag is het precies 3 maanden geleden dat ik op het vliegtuig stapte op weg naar de 2 beste jaren van mijn leven. Dat moet gevierd worden. 


Goed. Later die dag gingen we maar weer aan de deur mensen vervelen. Op een gegeven moment waren we ergens in een gebouwtje waar een verdieping was zonder licht, want die was kapot. Op een gegeven moment deed er een vrouwke open en die schrok zich helemaal lam. Ze begon te gillen als een gek en smeet toen de deur dicht. Ik denk niet dat ze ons heeft horen kloppen of zo. Jensen klopt niet zo hard op de deuren, ik ben meestal wat lomper. Maar ze ging gewoon toevallig naar buiten denk ik en als je dan als klein vrouwke 2 grote kerels in het donker ziet staan dan schrik je wel. Maar om nou te gillen alsof wij 2 huurmoordenaars zijn die haar eventjes een kopje kleiner komen maken is ook een beetje overdreven. Goed, wij wegwezen. Want ik denk dat ze zeker de politie heeft gebeld daarna. Wel stom dat ik mijn lach niet kon inhouden en toen lachend wegging. Maar ja. Daarna gingen we naar het kerkgebouw in Katowice voor een companion exchange. Want Jensen ging de volgende dag naar Warszawa en bleef bij elders pitten die ook naar Warszawa gingen. Ik kreeg een tijdelijke nieuwe companion, en dat was.. Starszy Hayes! Mijn oude collega in de MTC :D! Dat was echt tof, kan het heeel goed met hem vinden. 


Vrijdag gingen we met z'n tweeën deurtje kloppen. Dat was interessant. We spreken namelijk allebei geen Pools.. Maar het was wel een goede ervaring want ik MOEST toen wel praten. Normaal kan ik mijn collega het woord laten doen en dan hoef ik niet zo veel te zeggen. Maar ja Hayes kon het moeilijk van mij overnemen. Helaas weinig succes wederom. Maar ik ben wel wat beter geworden in openingszinnen in het pools. Ik kan al dit zeggen: Dzień dobry Pan/Pani. Ja wiem że Bóg nas kocha i dowodem jego miłość jest poprzez rodziny. To jest dlaczego dzilimy się przysłanie o tym. Czy możemy rozmawiać z Panem/Panią o rodzinach? Goed he?
Na ons avontuurtje aan de deuren gingen we weer terugruilen van companions. De zone leaders die net uit Warszaw kwamen hadden een verrassing voor mij.. Een dikke stapel brieven! Jullie denken dus toch wel aan mij :D! Haha dat wist ik wel hoor. Wat een stapel zeg! Gaat me een paar P-days kosten om al die brieven te beantwoorden.
Toen Jensen en ik terug naar huis gingen hadden we per ongeluk de verkeerde bus genomen. 807 i.p.v. 808.. Op zich was dat geen probleem als we op tijd hadden uitgestapt. Maar ik was te druk bezig met al die brieven lezen en Jensen was te druk bezig met voor zich uit te staren. Dus we waren in Będzin aangekomen i.p.v. Sosnowiec. We probeerden een tram te nemen terug naar Sosnowiec, maar die bracht ons niet veel dichterbij. Dat werd dus lopen.. We waren om half 11 thuis.. Net optijd om gauw in bed te duiken. Was ik ook wel aan toe. Hoewel ik me niet zo vermoeid voelde tijdens het vele lopen. Woord van Wijsheid zeg ik je. Dat is het geheim, dan zul je lopen en niet mat worden.


Nou zaterdag zou een hele toffe dag worden, want we hadden veel potentiële onderzoekers waar we een afspraak mee hadden. Maar.. Helaas pindakaas bleek het anders uit te pakken. In 1 klap zijn we al onze potentiële onderzoekers kwijt geraakt. Allemaal toch niet geïnteresseerd. Ja balen dus.. En om het allemaal nog leuker te maken, terwijl we terug naar huis liepen, stapte Jensen in de hondenpoep. Nou hij dus nog chagrijniger. Maar ja. We hebben nog hoop voor 1 familie. Daar was die moeder niet van thuis die ochtend want ze moest naar de dokter of zo. Ik hoop dat we nog een afspraak een keer met ze kunnen maken en dat ze dan alsnog geïnteresseerd zijn. Maar we zullen zien, ik heb het niet in de hand.


Toen was het zondag. We waren de hele dag in de kerk en de hele avond thuis. Niet veel gebeurd dus.


Toen was het maandag. Heee dat is vandaag! 
Vandaag is een leuke dag, ik stond op en ging toen naar een internet café om een mail te typen.
En nu zit ik nog steeds te typen.
Vind het wel mooi geweest nu. 
Ik ga.
Houdoe





Geen opmerkingen:

Een reactie posten