maandag 28 november 2011

Week vol wonderen

Hebben jullie allemaal je schoentje al gezet? Want sinterklaas is weer in het land. Niet in Polen helaas :( .
Ik hoorde dat sinterklaas vertraging had opgelopen. Sorry dat kwam door mij. Toen hij naar Nederland ging, kwam hij eerst even chillen hier met mij in Polen omdat hij het jammer vond dat ik niet in Nederland ben dit jaar. Dus ik heb toch mijn pepernoten gekregen :D

Maar goed verder was de week erg goed! Het begon met een companion exchange. Ik ruilde met Starszy Klosowiek (ja hij is pools, dus spreekt de taal al vloeiend niet eerlijk!). Maar ik werd dus companions met Starszy Siebert. Hij is Duits. Hele aardige elder, kon het heel goed met hem vinden. We hebben uren en uren gepraat over thuis en allerlei andere dingen. We kwamen erachter dat ik 2 mensen in de MTC heb ontmoet die hij ook kent! Wat is de wereld toch klein. 

Ik heb zoveel wonderen gezien deze week! Niet normaal.

Het begon vrijdag. We hadden vorige week bij een familie aan de deur geklopt en die waren best chill. We maakten een afspraak om zondag terug te komen, ze waren niet thuis. Dus vrijdag gingen we maar nog eens langs om te checken want we wilden ze niet laten vallen want het zijn echt vette mensen. Nou wij daar dus heen gegaan en aangeklopt. De moeder deed open en ze zei al vrij gauw dat ze toch niet geïnteresseerd was.. Ja wij balen dus :( ze dacht dat we katholieken waren, maar toen ze er achter kwam dat we dat niet waren was ze ineens niet meer geïnteresseerd. Maar ja, kan gebeuren he. Dus wij alsnog proberen om de proclamatie over het gezin aan haar te geven. En ze begon te lezen terwijl wij nog aan de deur stonden. En opeens uit het niks, nodigde ze ons uit om binnen te komen! Het drong pas heel laat tot me door want ik verstond niet wat ze zei en ik dacht: Wat gebeurt hier?! Maar we waren binnen :D. We hadden een stevig gesprek met haar en haar man die later ook binnen kwam. Haar man is een ex-jehova getuigen en die mensen zijn lastig. Hij zat me een boel vragen te stellen, maar uiteindelijk zei hij: Macie dobra wiara  (Jullie hebben een goed geloof). Wij hebben ze uiteindelijk een Boek van Mormon weten te geven en ze zeiden zelfs dat ze zondag de 4e naar de kerk zouden komen! Nou is dat een wonder of niet? We waren daar wel veel te lang, anderhalf uur of zo, maar ach als we daarmee een familie in de kerk kunnen brengen is dat 't wel waard toch?

Oké zaterdag:
Toen we net ons appartement uitkwamen om op pad te gaan om mensen te vinden, kwam er een vrouwke naar ons toe en begon uit het niks tegen ons te praten. Ze woont in hetzelfde blok, vlak boven ons. En ze vond ons wel toffe knapen. Ze begon allemaal over haar zoon, dat hij onze leeftijd had, maar hij heeft niet veel vrienden omdat hij heel veel reist. Ze werkt als docent op de universiteit, dus ze is goed slim. We hebben niet over de kerk gepraat, maar ze heeft ons wel uitgenodigd om bij haar te komen eten! Mijn eerste eetafspraak! En het is niet eens een lid :D hopelijk wordt het wat met haar, want ze is heel aardig.

Zondag:
BESTE DAG OOIT!
We hadden niet veel tijd om deurtje te kloppen, dus we gingen ergens in de buurt. We gingen naar een getto-achtig gebouwtje en eerlijk gezegd had ik niet zo veel hoop dat we mensen zouden vinden die geïnteresseerd zouden zijn. Maar.. Het bleek toch anders. We hebben 3 terugkeer-afspraken waarvan 2 families! Dit gebeurt echt nooit in Sosnowiec zegt mijn collega. Hij is al 6 maanden in Sosnowiec en heeft maar 1 terugkeer-afspraak gehad of zo.. En wij hebben nu de één na de ander. Vanavond hebben we al onze eerste les met een van die families, dus bid maar stevig voor ons dat ze mogen voelen dat onze boodschap waar is.

Nou dat was em weer, wees allemaal braaf deze week want volgende week is het pakjesavond!
Houdoe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten