maandag 19 december 2011

Dinsdag hadden we anderhalf uur minder P-day. Normaal duurt p-day tot 18:00 uur, en dan moeten we weer aan het werk. Maar dinsdag hadden we een afspraak om 18:00 uur. Met Edyta & Krzystof. Toffe mensen zijn het, dus ik heb er wel voor over. We zouden een lid meenemen, dat werkt namelijk altijd beter in lessen. Dus we brachten Arek mee. Arek is zoooo cool! Hij is het broertje van Patryk die ook heeeel cool is. Ze zijn beiden een halfjaar geleden gedoopt. Arek is 19 jaar en zit er over na te denken om op zending te gaan! VET HE? Maar goed die zou dus bij de les zijn daarom moesten we eerst nog met hem het een en ander doornemen van de les. Vandaar dat we anderhalf uur P-day opgeofferd hadden.

En was dat het waard?

NEE!

Ik zal vertellen waarom.
Toen we daar aanbelden deed Edyta verbaasd de deur open en zei dat ze dat we volgende week hadden afgesproken (morgen dus). Krzystof was net vertrokken en zij had vrienden op bezoek. Ja balen! Dat werd em dus niet. Nou morgen is het dus volgende week dinsdag en dan gaan we weer langs, deze keer nemen we Patryk mee. 
Het gaat zeker goed worden want Patryk is de coolste gast van de wereld. En als ze dat zien, willen ze zeker lid worden van deze coole mensen club.

Woensdag hadden we geen afspraken dus dat was een hele dag lang met zoveel mogelijk mensen praten. Heb 2 Boeken van Mormon weggegeven :).

Donderdag gingen we een man bezoeken die ooit een onderzoeker was. Andrzej heet hij. Eerlijk gezegd werd ik een beetje depressief na dat bezoek. Die man is volgens mij heeel eenzaam. Hij is bijna blind en kan daardoor niet goed voor zichzelf zorgen. En hij woont alleen, dus hij heeft niemand om voor hem te zorgen. Zijn appartement is ook echt een zooi. Er lag overal stof en hij heeft ergens een lekkage waardoor zijn muren en plafond veel  waterschade hebben en er niet uitzien. Er vallen ook zo nu en dan stukken plafond naar beneden. Het is verder
echt een hele aardige man. We vroegen hem steeds of er iets was dat we voor hem konden doen, maar hij wilde geen hulp. Hij wilde ook niet meer afspreken, want zijn situatie is daar te moeilijk voor vind hij.Hij wacht nu op zijn oogoperatie en dat kan nog wel een jaar duren. Daarna wil hij wel weer afspreken. De vorige set zendelingen was heel dom trouwens.. Ze hebben hem een Boek van Mormon gegeven terwijl hij blind is! We zagen een stoffige Boek van Mormon in zijn kast liggen. Maar goed we zijn daar een uur gebleven en daarna weer teruggegaan naar onze dagelijkse bezigheid.

Vrijdag zijn we Damian wezen opzoeken. Damian is een jongen die in het begin van dit jaar is gedoopt, maar al tijden niet meer in de kerk is geweest. Dus we gingen maar eens kijken hoe het met hem ging. Het is best een stukje lopen naar zijn huis, dus we deden er wel een tijdje over, maar die tijd hebben we nuttig besteed door met zoveel mogelijk mensen die we onderweg tegenkwamen over de kerk te praten. Eenmaal daar aangekomen konden we al gauw weer gaan, want er was niemand thuis. We hebben een briefje achtergelaten en gezegd dat we hem missen. Later zagen we hem op straat met z'n vrienden. We besloten om niet naar hem toe te gaan, want misschien zou hij zich ongemakkelijk voelen omdat zijn vrienden erbij waren. Maar later belde hij ons op en zei dat hij naar de kerk zou komen zondag. ( is niet gekomen gisteren )

Zaterdag hadden we een kerstfeestje in de kerk. Het was echt heel gezellig en er waren veel mensen. Er waren veel mensen die ik nooit eerder had gezien, dat is een goed teken, want dat betekent dat er veel niet-leden waren. Ook was een van onze families daar die we al weken in de kerk proberen te krijgen! Super tof. Het is een jong stel Ariel en Ola heten ze (Ariel is de man) en ze hebben een zoontje, Oskar. Ze zijn echt super cool en ik was zo blij dat ze kwamen! Patryk heeft een hele tijd met ze staan praten en ze leren kennen. Hij zei dat als we ze les zouden geven, hij er dan graag bij wilde zijn. Vanavond bellen we ze op voor een afspraak. Ariel had ook zijn broertje meegenomen. Om de een of andere reden was hij heel geïnteresseerd in een lofzangenboek en vroeg of hij er een mee mocht nemen. Ik had alleen geen idee of dat wel mocht (maar heb hem er toch eentje meegegeven stiekem. Ik durf dat alleen niet te zeggen tegen de anderen, want straks mocht dat niet en dan worden ze boos op mij.) Maar ach zolang die knul maar blij is, bovendien geef ik ook de hele dag Boeken van Mormon weg. Dan mag een lofzangenboek vast ook wel. Ze zeiden trouwens dat ze zondag naar de kerk zouden komen :).

Maar ze kwamen niet :(. Ben ik eerlijk gezegd opgelucht om, want er gebeurde iets raars die dag. Adam, die een paar weken geleden gedoopt is, gaf voor het eerst sinds hij lid is les in de zondagschool. Wel dapper voor iemand die nog maar een paar weken in de kerk is. Hij heeft zelf nog zoveel te leren en staat gewoon een les te geven. Ik
kon er niet veel van verstaan, maar ik merkte wel dat hij behoorlijk nerveus was. Hij was heel bang dat mensen commentaar zouden geven. En dat is nou precies wat er gebeurde! Een of andere oud vrouwke zat steeds commentaar te leveren. Op een gegeven moment had hij het gehad en ging er vandoor. Stom vrouwke! Heb je nou je zin? Een vers nieuw lid weggejaagd. Oude Poolse mensen vinden altijd dat zij gelijk hebben en iedereen die jonger is heeft ongelijk en heeft maar naar hen te luisteren. Maar goed, toen Adam weg was heeft Jadek, de zondagschool president, de les overgenomen. Held! Wat een goeie kerel! Je snapt natuurlijk wel dat ik niet graag had dat Ariel en Ola daar bij hadden gezeten. Daarom was ik dus opgelucht dat ze niet op kwamen dagen.

Vandaag zijn we met Helena naar d'r nieuwe appartement gaan kijken. De kerk helpt haar om uit haar eigen huis te verhuizen. Ze woont namelijk nog samen met de man waar ze van gescheiden is. Lastige situatie dus.
Ze was zoo blij dat ze stond te huilen. Voelt toch goed om iemand zo te helpen. En wij als zendelingen gaan een hoop werk voor haar doen in haar nieuwe appartement. Zoals vloeren leggen en zware dingen naar boven tillen en zo. Ook voor dat soort dingen ben je zendeling. En het is ook geweldig dat de kerk zo goed is voor mensen die hulp nodig hebben. De kerk betaalt ook een hoop kosten voor haar, anders had ze dit nooit kunnen doen. En nu kan ze ook waarschijnlijk haar zoon Adrian op zending sturen. Hij is al 23 jaar (of zoiets) maar hij wilde nooit gaan omdat hij bang was voor de situatie van zijn moeder. Maar als dit allemaal geregeld is, dan kan hij gewoon op zending. Leuk he :D ? Je maakt toch wel wat interessante dingen mee als zendeling he.. Dat maakt het zo leuk!

Ik bestudeer nog elke dag de Poolse taal. In ons schema hebben we een uur taalstudie per dag. Maar ik studeer altijd veel meer dan 1 uurtje. Vaak studeer ik ook de hele avond als we thuis zijn voordat we naar bed gaan. Ik wil gewoon zo snel mogelijk deze taal onder de knie hebben, dus ik vind dat ik er alles aan moet doen wat ik maar kan en elk moment dat ik heb gebruiken voor het studeren van de taal. Ook studeer ik heel veel in de schriften. Veel meer dan dat ik deed in de MTC. Ik probeer het Boek van Mormon uit te lezen voor het einde van het jaar. Dat is een makkie, hoef maar 3 hoofdstukken per dag en ik ben al in Ether. We hebben een uur persoonlijke schriftstudie per dag. Dan lees ik dus 3 hoofdstukken uit het Boek van Mormon en de rest van de tijd lees ik het Nieuwe Testament. Alles in het Engels. Het Boek van Mormon is wel veeeeel duidelijker in het Engels. Is echt een aanrader voor jullie om dat ook te doen. Ik snap het Boek van Mormon zo veel beter nu. Verder lees ik het Boek van Mormon ook in het Pools wanneer ik maar kan. Meestal doe ik dat als ik in de bus zit, op weg naar Katowice of ergens anders. Dan ga ik vaak expres naast iemand zitten en hardop uit Księga Mormona lezen. Wie weet vinden ze het wel interessant om te horen. Ook lees ik in mijn vrije tijd in het Oude Testament, en dat doe ik in het Nederlands. Ik ben al bijna in Deuteronomium.


Dat is eigenlijk wat ik de hele dag doe hier in Polen.. Mensen, lesgeven en studeren. En weetje wat.. Het is geweldig! Het echt heeel leuk elke keer als ik een nieuw woord leer en dan hoor ik het iemand zeggen en dan versta ik het gewoon. Mensen hier in Polen vinden het zo tof als iemand hun taal probeert  te leren. Niemand ter
wereld leert Pools.. Ze hebben ook bijna geen buitenlanders, dus het is heel nieuw voor ze als ze iemand slecht Pools horen praten. En vaak gaan ze er dan van uit dat je al vloeiend Pools spreekt en beginnen er maar op los te ratelen.

Nou dat was mijn week in het kort.

DAAAAHAAAAAAAG!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten