zondag 2 oktober 2011

Week 3 ging snel voorbij

Hoi iedereen! 
week 3 ging echt heel snel voorbij. Het lijkt alsof ik gisteren mijn vorige mail heb gestuurd.

Alles gaat nog steeds goed met mij, maak met de dag meer vrienden. In de tussentijd ben ik nog een paar rugbyers tegengekomen. Een gast speelde nationals, hij is kei sterk. Ben een keer met hem gaan trainen.

Ik leer met de dag steeds meer over het evangelie en ook steeds meer Pools. Ik kan al wat zinnetjes uitspreken en ik kan mezelf verstaanbaar maken als ik een Poolse onderzoeker les geef. En als iemand pools tegen mij praat, kan ik het grootste deel al verstaan.Ook wordt mijn getuigenis hier met de dag sterker. Heb geen last van heimwee, daar heb ik het te druk voor.

Zending is tof. Ik ben echt benieuwd waar Jeroen over een tijdje heen gaat. Zou echt vet zijn als hij ook naar Polen ging, dan zien we elkaar tenminste weer eens een keer. Wie weet ben ik dan wel zijn trainer. Dat zou echt het allerleukst zijn. Starszy van Bakel en Starszy van Bakel haha. Maar helaas heb ik dat niet voor het zeggen. De kans is heeeeeel groot dat hij ergens anders heen gaat.

Ik ben hier iets aangekomen. Maar maak je geen zorgen om mijn gezondheid, ik voel me hartstikke fit en zie er nog altijd goed uit. Mijn leraren zeggen dat bijna alle elders afvallen als ze in het veld zijn. Zusters schijnen aan te komen, die geven meer om eten of zo.

Oké dan nu hoe mijn week was:

Dinsdag avond kwam een apostel voor de devotional. Het was Russell M. Nelson! Dat was de 2e apostel die ik heb gezien hier in de MTC. En hij was zooo goed. Hij sprak over het Boek van Mormon. Hij had het allereerste exemplaar bij zich en nog een paar andere voorgaande exemplaren die hij met elkaar vergeleek. Hij liet ook wat vette dingen zien in het boek van Mormon die ik anders nooit had ontdekt. 
Alle zendelingen hebben het nieuwe exemplaar van de Liahona gekregen die volledig over het boek van Mormon gaat.

Woensdag kwam ik nog een elder uit Nederland tegen Hij heet Vincent, ben z'n achternaam vergeten maar hij gaat naar Frankrijk. Wat was het raar om hem tegen te komen. Ik had nooit verwacht hem hier te zien in de MTC, ik wist ook helemaal niet dat hij op zending ging.

De stroom was uitgevallen op een gegeven moment. Toen deden de airco's het niet meer. Het was echt superwarm in het klaslokaal en het stonk naar warmte. Dus we gingen het grootste deel van de dag buiten zitten.
Dat was lekker want het weer is heel goed hier. Lekker warm, stralende zon en strak blauwe lucht. Ik ben al wat bruiner geworden hier. Ik kan geen foto's per mail versturen omdat de computer de software voor USB niet ondersteunt. Als ik in het veld ben (in Polen) kan ik dat waarschijnlijk wel. Maar voor nu moet ik de foto's per post versturen. Ik kan ze in de bookstore laten afdrukken en 2 dagen later ophalen. Ik heb dat gisteren gedaan, dus ze moeten morgen klaar liggen. Dan zal ik ze opsturen. Kunnen jullie zien hoe goed ik eruit zie met mijn naambordje en of ik er al wat dikker en bruiner uit zie. Ik heb ook een hoop foto's van vrienden genomen.

Donderdag had ik voor het eerst TRC. Dat wil zeggen dat Poolssprekende mensen naar de MTC komen die doen alsof ze onderzoekers zijn en dan mag ik ze in het Pools gaan les geven. Dat was interessant, want ik mocht geen aantekeningen gebruiken. Ik moest het dus doen met al het pools dat ik heb geleerd de laatste 3 weken. Maar het ging best goed, ze konden mij verstaan en ik hun. Dus ik ben tevreden.

Vrijdag was er niets bijzonders gebeurd. Gewoon normaal de dagelijkse routine gevolgd. Heb wel een paar brieven gehad. Bedankt daarvoor.

Zaterdag is geen zaterdag meer in de MTC, want ook op zaterdag is het hard werken en studeren. We hebben wel een leuk spelletje om het pools te leren.
Het heet Conquer Poland. Dat houdt in dat de leraar een zin op het bord schrijft in het Engels en wij moeten die naar correct Pools vertalen. Je speelt in 2 teams. Het team dat het eerst de zin heeft, die heeft een Poolse stad veroverd, wie de meeste steden veroverd heeft, heeft gewonnen.

Zondag was gewoon zondag.

Maandag heb ik een kaart van Marieke gehad! wat leuk!
En de elders die naar Las Vegas gaan vertrokken, minder leuk.
Tijd is op.
HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten