woensdag 12 oktober 2011

Al een maand op de MTC

HOOOOOOOOOOOOOOOI

Ik zit alweer langer dan een maand in de MTC.. Woensdag was ik precies een maand van huis. Maar het voelt pas als 2 weken ofzo, het gaat zo snel hier.. Voordat ik het weet ga ik alweer naar Polen.. Hoop dat ik tegen die tijd al een beetje behoorlijk pools kan. Ik merk wel dat het elke week beter gaat. Woensdag hadden we een SYL dag, Speak Your Language. Dat wil zeggen de hele dag Pools. En degene die Engels sprak, moest de 'tie of shame' dragen! Dat is een knoerd lelijke stropdas die Elder Dopp heeft meegenomen. Maar het helpt wel, we doen het nu voortaan altijd. We proberen gewoon zoveel mogelijk pools te praten. Elk nieuw woord dat ik leer zeg ik voortaan in het pools. Zoals stropdas, in het pools is dat krawat. Vanaf nu bestaat stropdas niet meer, maar zeg ik alleen nog maar ‘krawat’, dat helpt wel.
We moeten elke dag 2 keer een les geven aan onze leraren die doen alsof ze een onderzoeker zijn. Brat Daly is 'Marcin', Brat Broadbent is 'Said' en Brat Rushton is 'Sebastian'. Alle 3 geven we ze les alsof ze echte onderzoekers zouden zijn. En dat moet uiteraard in het Pools. Eerst mochten we nog een boekje met zinnen erbij houden. Dan zaten we steeds standaard zinnetjes voor te lezen. Maar dat is natuurlijk geen lesgeven. Vanaf nu doen we het zonder zinnetjes of aantekeningen of wat dan ook. Alleen ons Pools wat we nu kennen. Gaat steeds beter, ik kan werkelijk een half uur in het (gebrekkig) Pools een gesprek voeren.

Donderdag hadden we TRC. Dan komen vrijwilligers naar de MTC doen alsof ze pools zijn en dan gaan we die ook nog eens een lesje geven. Het zijn meestal mensen die op zending zijn geweest naar Polen. Een keer hadden we een meneer die echt uit polen kwam.
Een meisje was behoorlijk onder de indruk van ons pools vocabulair, ze vond ons erg goed! Zo goed dat ze ons (mij en m’n companion) een pak Poolse stroofwafels gaf. Zijn best lekker, maar de Nederlandse zijn beter. Toch erg lief van haar.

Donderdag was het erg mooi zonnig weer zoals elke andere dag hier. Rond de 20 graden. Lekker.
Maar vrijdag...
Utah is echt raar, van de een op de andere dag was het ineens een stuk kouder geworden, vrijdag was het ineens onder de 10 graden.
Met als gevolg dat iedereen snotverkouden wordt. Maar daar hebben ze in de MTC rekening meegehouden.
In de bookstore verkopen ze een bruistabletje dat super goed tegen verkoudheid helpt. Airborne heet het. Het smerigste spul dat ik ooit gehad heb.. Elke ochtend drink ik er een hele fles van, en ik drink em helemaal leeg, dat wel. Maar wat is dat smerig zeg. Ik dacht dat het aardbeien smaak was, want het pakje is roze. De meeste roze dingen smaken naar aardbeien. Maar dit niet hoor dit smaakt naar niks.
Maar goed, gelukkig doe ik nooit moeilijk over smerige dingen en werk ik het altijd met gemak naar binnen, want het helpt wel heel goed.

Zaterdag gebeurt er nooit zo veel hier.. Gewoon veel lesgeven, leskrijgen en studeren. Af en toe een grapje maken en dat is het dan.. Wel heb ik tot nu toe bijna elke dag Koen hier gezien, dat is wel leuk. Want wij zijn de enigen die elkaars humor door en door begrijpen, dus het is altijd lachen met hem. Elke keer als we elkaar tegenkomen dan blijven we een tijdje bij elkaar rondhangen, en onze companions moeten natuurlijk mee. Die zijn in de tussentijd ook dikke vrienden geworden.

Zondag was Koens laatste dag in de MTC.. Maandag ochtendvroeg is hij vertrokken.. Dus die zie ik voorlopig niet meer. Ik ga eerlijk zijn.. Ik ga hem wel erg missen, maar ja ik ben toch druk bezig met andere dingen de komende 2 jaar.
We zaten samen in de devotional en hebben het hele uur met elkaar zitten lachen. Heel irritant voor anderen, maar leuk voor ons. Kan wel voor een keer als hij weggaat.
Ook ben ik ontheven als Districtleider zondag. Het is gebruikelijk dat de companions ruilen als ze halverwege hun MTC tijd zijn. Zondag was ik dus halverwege en nu is mijn companion districtleider.

Maandag zijn er nog een paar weggegaan. Ik ben in de tussentijd dik bevriend geraakt met de zendelingen die naar Bulgarije gaan. Ze zitten in mijn branch dus ik zie ze erg vaak. Ze zouden deze week weggaan, maar hadden problemen met hun visa's waardoor ze een week moeten wachten. Vind ik niet zo erg, kan ik nog een weekje met ze chillen. Behalve 2 die uit Europa komen, die zijn dus weggegaan. Je ziet erg veel Elders komen en gaan als je 9 weken in de MTC zit.
Ik heb dus ook erg veel vriendjes gemaakt in de tussentijd. Ze geven me altijd hun eten dat ze niet kunnen meenemen op het vliegtuig als ze weggaan. Dus ik heb een onuitputtelijke vooraad aan voer in mijn kamer liggen.

En toen kwamen we bij dinsdag, dat is nu.

Dus dat was em weer,
bedankt voor het kijken en we zien u graag de volgende keer weer terug.
Ik wens u een prettige week.

Geert

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd heel leuk om je berichten te lezen! (Misschien dat je dit pas over 2 jaar leest, maar toch)

    BeantwoordenVerwijderen