maandag 12 augustus 2013

OH MEN!
Ik weet niet of iemand het verwacht, maar ik heb zoooo hard gewerkt afgelopen week! Het begon met een harde exchange met Elder Finch. Hij is zo goed. Zijn Pools is ultimate and hij werkt echt super hard. Hij loopt snel en praat met iedereen die hij ziet. Geen gerotzooi, dat bevalt me wel.
 
Oh maar daarvoor hadden we natuurlijk P-day en zouden we gaan laser taggen. Iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe dat dan was, aangezien Elder van Bakel er zo enthousiast over was en er zoveel zin in had.. Nou helaas moet ik melden dat er niks van kwam omdat die mensen dachten slim te zijn en de boel te sluiten en te verplaatsten. Helaas.. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik één van hun muren zou breken of zo. Snap ik wel.
 
Maar goed, hard zendingswerk is net zo leuk als lasertag. En onze harde arbeid werd beloond. We kwamen een jongen tegen genaamd Juha. Hij komt uit Finland! Hij legde al meteen uit dat hij niet geïnteresseerd was in religie. Nou ik vroeg dus wat er mis was en waarom dan niet. Nou omdat er zoveel nare dingen vanaf komen (denk maar aan de kruistochten en terrorisme en zo). Nja en dat snap ik volkomen dat iemand zo denkt. Maar toen vroeg ik hem of het iets voor hem zou betekenen als er een kerk was die daadwerkelijk naleefde wat Christus onderwees tijdens zijn leven op aarde. Nou dat zou wel interessant zijn zei hij. En toen was het hele gesprek omgedraaid en was hij ineens heel geïnteresseerd. Hij nodigde de zendelingen uit om een Engels exemplaar van het Boek van Mormon te brengen en erover te praten. Dat deden Elders Caskey en Finch dus een dag later en ze vertelden me dat het een van de beste afspraken was die ze ooit gehad hebben. Dus ik ben zeker dik tevreden : )
 
Het beste van de exchange was toch om te zien hoe hard Elder Finch werkt, en de vreugde die je ervaart van hard werk. Ik heb een doel gezet om dit patroon vol te houden tot het einde.
En naprawdę (echt waar) hard werken is gewoon de sleutel die de grote kluis opent waar het o zo begeerde succes in ligt. Nou ja niet altijd, want soms werk je de hele week lang zooo hard, maar dan krijg je toch niks.. Dat gebeurt soms.. 
 
Maar woensdag hadden we een hele goede dag. Want net nadat we hadden teruggewisseld gingen we wat mensen aanspreken in het "miracle park" en we vonden een man die zoveel geduld had om te luisteren naar Elder Wolfley dat hij een Boek van Mormon aannam en zelfs met ons wilde afspreken de volgende dag (kwam niet opdagen, maar dat terzijde). En vlak daarna toen we ons helemaal goed voelde en succesvol gingen we op weg naar huis om te eten, maar onderweg spraken we een vrouw aan die nog veel cooler was. Het was een normaal, vriendelijk gesprek. Geen discussie en ook geen debat geen gediss of bijbelgevecht. Zij was echt awesome. We hebben anderhalf uur staan praten over de Herstelling en het Plan van Zaligheid. Terwijl haar kleine kindje haar overal heen sleepte en ons er dus achteraan sleepte. Haha dat was vast een grappig gezicht, maar het was echt cool. We konden onze dinner-break wel mooi vergeten, want we moesten daarna rennen om de bus te halen zodat we op tijd zouden zijn voor Engelse klas.
 
Oh en donderdag was ook echt een chille dag. De Lloyds organiseren vaak iets tofs voor de Jovo's en iedereen die wil komen. Deze keer gingen we naar een plek waar we konden BBQ'en en volleyballen enz. Dat was echt een van de beste avonden die ik heb gehad op zending. Zo gezellig! Ewa, een onderzoekster bracht een vriend mee, Adam. Zij is echt cool, ze heeft hem leren kennen in de trein en heeft met hem zitten praten over de kerk en zo en daardoor raakte hij geïnteresseerd en kwam naar de activiteit. Tijdens die activiteit heeft hij wat vragen gesteld over de kerk en een aantal leden en zendelingen hebben toen met hem gepraat en een Boek van Mormon gegeven. En hij wilde zelfs afspreken met ons zaterdag, dus dat deden we en dat ging ook goed. We nodigde hem uit om naar de kerk te komen zondag, maar hij kwam niet helaas.
Maar ja verder dus lekker hamburgers gegeten, en gevolleybald. Ging zelfs best goed. Ik zat in het team met Ewa en Andrzej en speelde tegen de 3 andere Elders. Dus de Elders tegen de Polen (en mij). En de Polen wonnen :D! Zo zie je maar, winnen is belangrijker dan meedoen. Oh nee wacht, andersom? Hoe dan ook, ik won.
 
En dan nu het allerbeste deel van de week. Dat gebeurde gister eigenlijk. We hadden een tijdje geen contact met Igor. Hij nam z'n telefoon maar niet op en kwam ook niet naar de kerk. We zouden met hem ergens vorige week vrijdag afspreken, maar hij kwam niet en sindsdien hadden we dus geen contact meer met hem. We maakten ons dus dikke zorgen. Ik was bang dat er iets gebeurd was waardoor hij niks meer met de kerk te maken wilde hebben.
Maar na een hoop bidden en bellen, kwamen we hem gisteravond tegen op straat. Dus we konden eindelijk praten en vragen wat er aan de hand was. We zijn uiteindelijk samen met hem naar de Lloyds toe gegaan en hebben daar met z'n allen gepraat. Er heerste daar zo'n sterke sfeer van liefde dat alle angsten en twijfels van Igor in 1 klap weggevaagd werden. Als een tsunami die een zandkasteeltje overspoelt. Ja dat was echt tof. En nu is hij weer terug :)!
 
En dat was alles, want dat gebeurde gisteravond.
 
HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten