maandag 26 augustus 2013



Nou daar gaat ie dan.. De laatste mail.
Wat valt er nog te zeggen.. zie jullie allemaal over een paar dagen!
HOUDOE
 
Haha nee dat zou stom zijn. Als er iets is wat ik heb geleerd op zending dan is het tenminste om een verhaal interessant over te brengen. Er is namelijk een verhaal dat ik heeeeeeel vaak heb verteld op mijn zending. Het verhaal van de Herstelling. En ik ben het nog niet zat :)
 
Maar goed.. De afgelopen paar dagen heb ik flink zitten denken aan mijn zending. Wat ik allemaal heb meegemaakt en wat ik allemaal heb geleerd. Ik ga niet alles opsommen wat ik heb geleerd, want dan zit ik hier over 2 jaar nog.. Ik denk dat mensen dat wel aan mij zullen zien straks als ik thuis ben. Er is zeker een verandering in mij geweest tijdens deze 2 jaren. In het begin zat ik mezelf allemaal voor te nemen dat ik niet ging veranderen, want ik vond mezelf wel tof. Maar ik heb al gauw ontdekt dat de Heer een betere "mij" in planning had en daarom heeft Hij me hier naar Polen gestuurd en heb ik allerlei dingen ervaren die de oude ik niet had willen ervaren. En nu ben ik de persoon die de Heer voor ogen had. Bevalt me wel zo. Nja ik wil niet zeggen dat ik er al ben hoor, in tegendeel zelfs, ik ben pas op het begin. Maar ik ga in ieder geval de goede kant op en ik hoop dat ik het zicht in mijn verdere leven niet zal gaan verliezen. Zou een beetje zonde zijn van zo'n zending dan toch. En nu ik er zo over nadenk, ik ben wel blij dat mijn zending mij veranderd heeft. Want als je 2 jaar weggaat om de Heer te dienen, en je komt terug en er is niks veranderd, dan had je net zo goed niet kunnen gaan.
 
Is mijn zending nou precies verlopen zoals ik gehoopt had of verwacht had? Nee, bij lange na niet. Je hoopt en verwacht natuurlijk dat je heel Polen kan bekeren en dopen, dat je net zo'n held wordt als de helden in het Boek van Mormon of het Nieuwe Testament. Maar ik heb ontdekt dat iedereen zo zijn eigen taak heeft. De een plant de zaadjes, de ander voedt ze en nog een ander brengt de oogst binnen. Ik heb het geluk gehad dat ik een paar mensen mocht oogsten dankzij het harde zaai- en voed-werk van andere zendelingen. En dan heb ik het over Igor en Tomek die gevonden zijn door andere zendelingen. Zo heb ik zelf ook een hoop mensen gevonden die later gedoopt zijn door andere zendelingen. Het komt maar zelden voor dat een zendeling iemand vindt, onderwijst en ook nog doopt. En ook DAT heb ik mee mogen maken, en dan denk ik aan Kasia en Ilona. Wat een geluk! Het is dan wel niet heel Polen, maar dat lukt ook niet. Ik ben tevreden met mijn werk en de vruchten die ik er van heb kunnen plukken. En ik weet dat ik de dingen gedaan heb waar ik voor geroepen ben.
 
Er zijn zendingen in de wereld waar zendelingen iedere week wel een paar mensen dopen. Nou de Poland Warsaw Mission is daar niet één van, helaas. Maar ik ben er wel blij mee dat het zo'n lastig gebied is. Hoe moeilijker het is, hoe meer voldoening het geeft toch? Dus ja dan kan je dus wel begrijpen dat ik heel erg voldaan ben :). Er is geen betere plek voor mij dan Polen. Het was moeilijk en zwaar, maar ook heel erg belonend en leuk. En ik heb het overleefd :)
 
Nou goed even nog over mijn week, wat is zoal gedaan heb. Het begon dus allemaal een beetje sloom. Ik en Elder Wolfley waren ziek. Waarschijnlijk was het voedselvergiftiging. Ik heb maandag de hele dag liggen slapen en kwam er 's avonds nog even uit voor een afspraak met Igor.
 
Dinsdag namen we nog een uitziek-dagje. We hebben 's ochtends de wereldwijde leiderschapstraining bekeken die ging over leden-zendingswerk. Super goed!! Ook al voelde ik me erg slap en ziek, ik genoot er wel van. De rest van de dag hebben ik en Elder Wolfley lekker Kolonisten van Katan zitten spelen. Je moet toch wat he als je geen films mag kijken of internetten.. En we hadden 's avonds weer een afspraak waar we ervoor uit moesten. Deze keer met Tomek.
 
Nou en woensdag hoopte ik wat beter te zijn want we hadden zone conferentie. Ik voelde me al een stuk beter, dus daar was ik blij mee. Het was mijn eerste zone conferentie met President Edgren als zendingspresident. Het was tevens ook mijn laatste.. :p Maar het was echt goed. Gaf me motivatie en energie. We hebben een hoop over geloof gepraat. Geloof dat we mensen kunnen vinden om te onderwijzen. En ik merkte aan mezelf dat het een beetje zwakker werd. Dat komt omdat ik al zo lang op zending ben en het is allemaal een beetje routine geworden. Dus dat is iets waar ik aan kan werken nog in de laatste paar dagen. En ik heb er ook aan gewerkt de afgelopen paar dagen en het werkt :). Geloof zonder werken is dood volgens de bijbel. Nou ik denk ook dat werken zonder geloof dood zijn.
 
Donderdag was cool, want toen hadden we een activiteit waar we smores gingen maken. We hadden een kampvuur en marshmellows en koekjes en chocola. Echt zoooooo lekker! Het was echt super gezellig. Hoewel, ik was de helft van de tijd weg. Ik moest met Elder Lloyd wat zaakjes behandelen met de gemeente president. Ik treed dan altijd op als vertaler. Ondertussen vond ik een fotoboek van allerlei gebeurtenissen van de gemeente. Echt super leuk. Ik zag zendelingen die daar een jaar geleden gediend hebben. Ik ken die allemaal. Dat was leuk. Ik realiseerde me toen hoe belangrijk en hoe leuk voor later het is als je dingen vastlegt. Op video, foto of zelfs een Blog... Goed idee, had ik er maar zo één die over mijn zending ging... hee wacht eens even... :)
 
En toen vrijdag avond was ook leuk. Elke transfer mogen we een avond iets cultureels doen. En dat deden we vrijdag avond dus. We hebben wat historische plekjes van Lodz bezocht waar coole dingen gebeurd zijn. En daarna gingen we uit eten bij een super Pools restaurant. Pools eten is echt lekker, ik heb zo zitten genieten. Ik ga het eten zeker missen.
 
Oh en zaterdag was ook al zo'n leuke dag.. Echt een leuke week was het he.. :P De zusters wilden een haardvuuravond organiseren. Speciaal voor Dominika. Zij gaat namelijk binnenkort op zending, vlak nadat ik terug naar huis ga. Dus dat was een gelegenheid voor haar om te praten voor een groep als een soort afscheidsspeech en we hebben gelijk als zendelingen gebruik gemaakt van de gelegenheid om wat leden-zendingswerk-training te geven. Ik gaf een toespraak/les over een aantal aspecten in zendingswerk. Ik deed iets cools, ik spelde namelijk het woord "misja" (=zending) uit en gaf elke letter een betekenis. Het was een groot succes en er waren veel mensen. Een hoop minder actieve leden ook en zelfs niet leden en een hoop van hen kwamen ook weer op zondag naar de kerk. Iedereen werd enthousiast van de zendingsgeest.
 
Ja en dat waren alle interessante dingen dan wel zo'n beetje voor deze week. En nu is het gewoon uitkijken naar zaterdag. Want ik heb wel zin in mijn leven nu. Ik ga mijn zending erg missen. De leden, de onderzoekers de mensen op straat en zelfs de gemene mensen op straat. Dit zijn dingen die je nooit meer echt zult meemaken in je leven. President Nielson zei ooit: Je hebt 2 jaar om te dienen en een leven lang om er op terug te kijken.
 
Het leven is mooi, ik heb nog zo veel dingen voor de boeg. Studie, werk, gezin. En alles wordt beter omdat ik een zending gediend heb en geleerd heb om hard te studeren, hard te werken, en dat gezin komt ook wel in orde :)
 
Dusja.. Ik zie jullie wel weer over een weekje dan.
 
HOUDOE
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten