maandag 13 mei 2013


Hallo beste jullie!
 
Ik begin al lekker bruin te worden van dat lekkere weer en al dat gepraat met iedereen de hele dag door buiten. Zendingswerk brengt ook alleen maar positieve dingen he :) Als niemand met je wil praten dan is het tenminste lekker weer. Maar het grappige is dat als het lekker weer is dan praten mensen altijd wel. Tenzij je op een hele drukke straat bent of zo, dan rennen mensen van werk naar afspraak naar school en zo en hebben ze geen tijd. Daarom loop ik vaak in het park rond. Daar hebben mensen altijd wel eventjes de tijd om met de zendelingen over het Boek van Mormon te praten.
 
Dit was ook echt een goede week! Omdat we nog geen onderzoekers hebben hebben we natuurlijk een hele hoop tijd besteed aan het vinden van onderzoekers. En deze week hebben we 10 potentiële onderzoekers gevonden! Echt een wonder! Met sommigen hebben we al geprobeerd om af te spreken en dan flakte ze later.. Dat heb je natuurlijk altijd.. Maar goed, ik zie het erg positief in! We hebben nog een hele hoop kandidaten.
 
Zo was er bijvoorbeeld een meneer, hij heet Darek, en hij komt niet uit Lodz maar uit Torun. Dat is een stadje dat tussen Lodz en Bydgoszcz ligt. Hij kwam naar Lodz toe om met een katholieke priester te praten. Hij had wat dingetjes in zijn leven die hij in orde wilde maken en hoopte dat die priester hem daarmee zou kunnen helpen. Maar die priester kwam niet opdagen of hij was niet in de kerk waar hij had moeten zijn, dus teleurgesteld ging Darek weer terug naar Torun. Maar toen op zijn terugweg.. Wonder boven wonder... Kwam hij de zendelingen tegen :D! Het was niet echt een wonderbaar lang gesprek of zo.. We praatten een beetje over het Boek van Mormon en de Herstelling en hij wilde wel verder praten een andere keer dus we gaven hem een Boek van Mormon en hij gaf ons zijn nummer zodat we kunnen afspreken.
 
We hebben ook al een aantal afspraken gehad. Maar er is niet veel uit gekomen. Een meneer genaamd Jacek kletste wat met ons voor 15 minuten en toen was het weer genoeg. En toen later was er een andere meneer genaamd Andrzej en hij wilde alleen maar Engels met ons spreken. Hij is wel een beetje geïnteresseerd in de kerk, dus wie weet wordt dat nog wel iets, maar voor zo ver is het een beetje niks.
 
Woensdag hadden we zonetraining. Dat was grappig want deze keer hoefde ik het niet te geven, maar mocht ik luisteren. Elder Raines kwam naar Lodz toe met zijn nieuwe collega. Was echt goed om hem weer te zien. Ook een beetje raar dat ik nu in de rol zit van de Lodz District Leader en mijn oude companion is mijn Zone Leader die me de training geeft. Raar gevoel, maar wel leuk eigenlijk. haha.
 
President Nielson zei dat ik naar Lodz werd gestuurd om het weer leven te geven. Het was namelijk een beetje een dooie stad voor een paar maanden. Maar nu begint het ook echt te verbeteren! In ons district hebben we 2 onderzoekers die een doopdatum hebben Igor en Tomek. Ze worden onderwezen door de andere Elders. Elders Manwill en Smith.
 
Igor is echt mega tof! Hij is super slim en cool. Veel onderzoekers zijn geïnteresseerd in de kerk omdat hier iedereen aardig tegen ze is. En dan heb je vaak van die onderzoekers die een beetje vriendloos zijn en daarom maar naar de kerk komen. Maar Igor is niet zo. Hij is echt cool en leuk om om je heen te hebben. Zijn Engels is ook echt super goed! Afgelopen zondag moest ik vertalen voor een paar mensen tijdens een les en dat deed ik dan met een microfoon en zij hadden dan van die oortjes in waardoor ze mijn stem konden horen. En voor mijn gevoel deed ik het best goed ik was best wel redelijk in staat om dingen woord voor woord te vertalen. Maar als ik maar even afgeleid werd, was ik het al weer kwijt. Igor was ook aan het vertalen voor een engelstalige meneer die geen oortje had. En ik merkte dat hij echt super snel ging. Niet normaal hoe goed die vent kan vertalen! Hij kan zeg maar praten en luisteren tegelijkertijd. Ik kan dat niet echt. Dus ik gaf de microfoon maar aan hem :)
 
En ik mocht ook nog de zondagsschool les geven afgelopen zondag. Dat vond ik eigenlijk heel leuk om te doen! Het ging namelijk echt super goed. De zendelingen geven hier les aan de onderzoekersklas. En dat vind ik eigenlijk wel fijn, want soms hebben we  leden die graag over allemaal diepe leer willen praten en dat snappen die onderzoekers helemaal niet en dat jaagt ze dan weg soms. Dus het is wel goed dat we de onderzoekers in een aparte klas hebben zitten en dat ik er volle controle over heb :).
 
En natuurlijk het beste was deze week dat ik naar huis kon bellen voor moederdag :) Het voelt altijd alsof ik helemaal nooit ben weggeweest als ik met mijn familie praat. Zo raar. En ik realiseerde me dus dat dat mijn laatste telefoontje naar huis was op mijn zending. De volgende keer dan zie ik ze gewoon.. Spannend hoor!
 
Maar ik ga me alsnog stevig focussen op mijn zending voor de laatste paar maanden! Er zijn nog zoveel mensen die ik moet ontmoeten en onderwijzen en dopen! Ik ga harder werken dan ooit tevoren! Dat heb ik mezelf al voorgenomen. Sprinten naar het einde!

Sommige zendelingen beginnen af te zwakken tegen het einde van hun zending. Hoe dichter ze bij het einde zijn, hoe minder ze gaan werken.  Zo wil ik niet eindigen. Daarom is het wel fijn dat ik nu trainer ben want dan moet ik eigenlijk wel hard werken en het goede voorbeeld geven. De Heer snapt heel goed dat ik dat nodig heb :)
 
Nou goed, ik ga maar eens hard aan de slag weer deze week en dan hopelijk vinden we een boel nieuwe onderzoekers!
 
HOUDOE!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten