maandag 20 mei 2013


Hallo,
 
Alweer een week voorbij. En wederom was deze week stevig gevuld met een hoop praten met mensen op de straten van Lodz. Het was echt zulk lekker weer! Ik ben echt al lekker mooi bruin aan het worden. Tot aan mijn kraag dan.. Haha er is echt een hele duidelijke tanline te zien. Maar ach het bewijst alleen maar dat ik hard werk toch :).
 
We vinden wel elke dag een boel mensen die wel geïnteresseerd genoeg zijn om een afspraak te maken of hun nummer te geven. Maar dan helaas komen ze niet opdagen als we met ze gaan afspreken. Dat is een beetje stom. Maar goed, soms moet je gewoon jezelf door een hele hoop mensen heengraven totdat je die ene vindt die wel klaar is om z'n leven te veranderen.
 
Maar desalniettemin hebben we op dit moment opeens een heleboel onderzoekers. En ik zal even uitleggen hoe dat gekomen is. Elders Manwill en Smith (de andere Elders in Lodz) hebben 2 onderzoekers met een doopdatum: Igor en Tomek. En nog een paar zonder. Afgelopen vrijdag belde President Nielson ons op en vertelde dat Elders Manwill en Smith worden overgeplaatst maandag (dat is vandaag dus). Er zijn een paar Elders die naar huis moeten vanwege gezondheidsproblemen, dus er moeten wat aanpassingen gemaakt worden zodat niemand alleen overblijft. Nja helaas dus voor Elders Smith en Manwill zijn zij de pechvogels die moeten vertrekken, net vlak voordat Igor wordt gedoopt. Want dat gaat deze zaterdag namelijk gebeuren! Dus nu moeten ik en Elder Wolfley al hun onderzoekers overnemen.
 
Aan de ene kant is het wel fijn dan we eindelijk wat onderzoekers hebben. En niet zomaar onderzoekers, 2 die gedoopt gaan worden nog wel. En nu hebben we een boel lessen en hoeven we niet meer de hele dag rond te lopen en mensen aan te spreken. Dat is wel tof. Maar aan de andere kant vind ik het erg jammer dat Smith en Manwill vertrekken. Ik kan het namelijk echt heel erg goed met ze vinden. Ze zijn super grappig en we hebben veel plezier samen. En sowieso ken ik Elder Manwill al best lang. Ik heb met hem een tijdje in dezelfde district gediend in Warszawa. Dus ja. Ik ben sip.
En eerlijk gezegd had ik liever gehad dat Elders Manwill en Smith zouden blijven en dat ik geen onderzoekers heb i.p.v. dat ze weg zouden gaan en ik een boel onderzoekers heb.
 
Maar goed, alles heeft een reden en we doen maar wat ons te doen staat toch. Zonder zeuren :) En ik ga me maar mooi op de positieve punten focussen. Igor wordt gedoopt aankomende zaterdag!! Igor is echt zoooo cool. De kerk heeft echt een goeie aan hem. Hij is Pools, maar opgegroeid in Amerika, dus spreekt vloeiend Pools en Engels en is de perfecte vertaler voor al de Engelssprekende in de gemeente. Zoals Elder en Zuster Lloyd, het senioren koppel. En daarnaast is het gewoon een hele positieve en vrolijke kerel en het is gewoon leuk om om hem heen te zijn. Hij had van de week wel een paar twijfels over zijn doop (zoals iedereen vlak voor z'n doop) en nam z'n telefoon niet op toen we belden, maar toen hij naar de kerk kwam afgelopen zondag voelde hij zich al een stuk beter. Ik heb ook goed met hem gepraat even en de situatie uitgelegd. Ik zei ook dat wat hij voelde heel natuurlijk is en dat bijna iedereen dat heeft. Dat komt gewoon door Satan. Hij wil niet dat mensen zich aansluiten bij deze kerk, want dat gooit zijn koninkrijk omver, daarom probeert hij zo hard om het tegen te houden. En dat snapt Igor nu heel goed en daar ben ik blij mee. Dus het komt wel goed :). Het toffe was dat Ewa (een andere onderzoekster) er ook bij zat. Zij wil nog niet echt gedoopt worden, want ze vindt dat ze daar nog niet klaar voor is. Nja dat kan. Maar het is wel goed dat zij zat te luisteren, ik hoop dat het haar geholpen heeft.
 
En Tomek is ook een held. Hij neemt goed deel in de les tijdens zondagsschool en zo en geeft goede antwoorden. Hij snapt het gewoon. Er is en jongen in de gemeente die blind is, en Tomek helpt hem vaak. Hij begeleid hem bijvoorbeeld naar de busstop en zo. Tomek wordt een week later gedoopt dan Igor. Ik ben echt blij dat de gemeente deze 2 geestelijke reuzen erbij krijgt. Ze zijn zeker nodig hier. Lodz ging een beetje sloom de laatste tijd wat onderzoekers en dopelingen betreft, maar nu gaat het als een speer!
 
De gemeente is ook echt super tof! Alle leden houden van de zendelingen en zijn superaardig en bereid om te helpen. Daar ben ik echt zo blij mee! Afgelopen zondag mochten Elder Smith en Manwill hun getuigenis delen als afscheid zeg maar. Elder Smith is al een behoorlijke tijd in Lodz. 5 maanden ongeveer. Dus toen hij naar voren kwam was de hele gemeente in tranen omdat hij vertrok. Best triest natuurlijk, maar ook wel tof dat ze daar zo veel om geven.
 
En zaterdag probeerden we een Sports Saturday te organiseren. Dus dan zouden we alle jong-alleenstaande en alle onderzoekers uitnodigen om in het park te voetballen, of basketballen of tennissen of wat dan ook. Dat heb ik een paar keer in Katowice gedaan en dat ging echt supergoed. Was altijd keigezellig. Maar afgelopen zaterdag hier kwam er niemand opdagen... Stom! Dat komt vast door de zwakke communicatie. Het is niet echt aangekondigd en er is niet zo veel rondgebeld. Dus ja een lesje voor de volgende keer. Beter aankondigen. 's Avonds hadden we onze 'culture night'. Alle musea in Lodz waren open de hele avond en iedereen mocht er gratis heen. Dus dat leek ons wel leuk. Dus dat gingen we doen met onze hele district. Maar ja helaas leek het alle inwoners van Lodz ook heel leuk. Overal stonden super lange rijen omdat de musea helemaal vol zaten. Haha dus we hebben het bij eentje geprobeerd en na een uur waren we bijna op de helft. Nja dat zagen we dus niet zo zitten dus zijn we maar ergens gaan eten met z'n allen. Met pizza zit je altijd goed :)
 
O ja nog een leuke ervaring die ik had deze week. Woensdag hebben we altijd Engels dus. En toen we bijna klaar waren kwam er een meneer opdagen. Hij dacht dat het om 18:00 u. was maar het was om 17:00 u. ik bood hem nog aan om voor een half uurtje te blijven en wat Engels te oefenen met ons, maar dat wilde hij niet. Dus hij ging naar huis. Zielig. Maar 2 dagen later zagen we dezelfde meneer in een parkje zitten op een bankje. Dus we legden hem uit dat we eigenlijk hier in Polen zijn om een boodschap te delen over de Herstelling van de Kerk van Jezus Christus en niet alleen om mensen Engels te leren. We mochten naast hem zitten en onze boodschap delen. Toen vertelde hij dat hij al een Boek van Mormon heeft thuis en dat hij het zou gaan lezen en erover zou bidden. Best tof toch :)? Toeval bestaat niet. Vooral niet als je voor de Heer werkt.
 
Nou goed dat was het wel zo'n beetje. Bedankt voor het kijken en zie je volgende week terug.
 
HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten