maandag 14 januari 2013


Welkom!
 
Het is de hele week van dat anti-Geert weer geweest. Dat is dat het sneeuwt 's avonds en overdag smelt het allemaal. Ik hou heel erg van sneeuw en vind het echt prachtig en mooi en leuk, totdat het smelt dus. Dan is er niks moois en leuks aan. Dan is het gewoon lelijk, vies en koud. Dusja Elder van Bakel heeft de hele week door de halfgesmolten sneeuw snot gelopen. Bleh. Ik weet zelfs het poolse woord daarvoor. Chlapa. Haha. Klinkt al zo snottig.
 
We hebben de hele week kei hard geprobeerd om in contact te komen met die Andrzej die een doopdatum heeft, maar hij neemt z'n telefoon maar niet op. Zo nu en dan belt hij ons 's avonds rond een uur of half 11 op (als we proberen te slapen) en dan zegt hij dat hij ons de volgende morgen terugbelt. En vervolgens belt hij niet terug... Dus ja hij is GEDROPT. Helaas pindakaas. Zo gaat dat nou eenmaal soms. Je kan moeilijk gedoopt worden als je niet met de zendelingen regelmatig afspreekt noch naar de kerk komt he.
 
Nikodem had ook geen tijd om af te spreken deze week, want hij was druk met sport en school en zo. Ik kan me die tijden ook nog wel herinneren. Haha. Maar helaas wordt het er niet rustiger op als je ouder wordt. Dat is eigenlijk ook maar goed ook. Ik zou echt knettergek worden als ik niks te doen had. Vooral op zending is het nogal vervelend als je niks te doen hebt. Bijvoorbeeld als er een collega ziek is, dan zit je dus de hele dag binnen. Nja wat doe je dan? Precies weet ik veel.. Slapen? of lezen.. Nu ik er zo over denk.. Ik heb nog nooit een collega gehad die ziek was waardoor ik mezelf kapot zat te vervelen thuis. Ikzelf ben alleen een paar keer ziek geweest en heb toen gewoon de hele dag liggen slapen of kolonisten van Katan gespeeld.
 
Over ziek zijn gesproken. Ik begin weer verkouden te worden.. Dat chlapa gedoe is niet goed voor een mens. We hadden ook niet gek veel afspraken deze week, dus we liepen veel buiten in de koude regen met mensen te praten. Maar nog steeds hadden we drukke dagen hoor. Bijvoorbeeld zaterdag hadden we 3 afspraken en zondag 2. Dus dat is lekker. Verder hadden we een leiderschapvergadering op dinsdag waar alle leiders van de zending bij aanwezig waren. Elder Garfield is nu District leider in Wrocław, dus hij was er ook bij. Was tof om hem weer te zien.
 
En woensdag ging ik naar Łódź (spreek uit: woedzj) om daar zone-training te geven. Iedere eerste week van de maand hebben we zone-leader council. Dan bespreekt de zendingspresident een aantal zaken waarvan hij wil hebben dat de hele zending er van weet. En dan een week later komt de hele zone bij elkaar voor zonetraining en geven de Zone Leaders alle informatie door. De Elders in Łódź bleven daar en ik ging in mijn eentje naar Łódź toe en Dopp bleef in Warszawa en zo gaven we beiden dan de zonetraining. Ging erg goed, is best leuk om te doen eigenlijk.
 
Even over onze onderzoekers die we op het moment onderwijzen:
 
Nikodem: Een 14 jarige knul waarvan de hele familie al lid is behalve hij en zijn vader.
 
Een man uit Sudan. Moslim opgegroeid maar zoekt nu een religie aan de christelijke kant. Hele aardige meneer en heel erg slim ook! Hij heeft goede vragen en argumenten. We onderwijzen hem in het Engels. Heb nog nooit een onderzoeker gehad die ik constant in het Engels onderwezen heb. Ik heb weleens lessen in het Engels gegeven maar niet vaker dan 1 keer met dezelfde persoon. Wat is dat makkelijk zeg..! Mensen in het Engels onderwijzen.. Haha. Maar in het Pools gaat het me nu ook wel prima af hoor.
 
Robert: Een wat oudere meneer. Hij heeft een baard en lijkt op de kerstman. Hij kwam trouwens afgelopen zondag uit zichzelf naar de kerk, zonder dat we hem hoefden uit te nodigen! En hij praat echt met iedereen in de gemeente.
 
Piotr: Piotr is door de zusters gevonden. Ze zaten in een tram en hij zat naar het boek van Mormon te staren. Dus ze praatten met hem en hij wilde wel met zendelingen afspreken. En zo is dat begonnen. Hij maakt alleen niet echt veel vooruitgang. We hebben al 3 of 4 keer met hem afgesproken en hij is nog niet naar de kerk gekomen en heeft ook nog niet zo gek veel uit het boek van Mormon gelezen. Dus we zullen zien of dat nog iets wordt.
 
En dan hebben we nog wel een paar onderzoekers maar die heb ik persoonlijk nog niet ontmoet. We zouden ook met hen afspreken deze week maar ze flakte ons..
 
En gister hadden we trouwens nog een afspraak met een paar jehova getuigen. Een meisje op straat sprak ons aan en wilde meer weten over mormonen. Ik heb ze wel mooi duidelijk gemaakt dat we niet hier zijn om informatie uit te wisselen met andere geloven. We zijn hier om mensen te helpen de waarheid te vinden waar ze naar op zoek zijn en ze dan lid te maken van deze kerk natuurlijk. De discussie verliep gelukkig rustig. Deze Jehova Getuigen waren nog jong en dan zijn ze nog vriendelijk. Dusja, het was wel aangenaam eigenlijk. Maar.. gaan ze ooit gedoopt worden? Waarschijnlijk niet.. Ze wilden niet eens een Boek van Mormon aannemen. Dus ja aangenaam of niet.. Meestal is het tijdverspilling, want je probeert gewoon elkaar te bekeren.
 
In de komende weken gaan ik en Elder Dopp druk zijn met exchanges. Dus dat wordt interessant, heb er wel zin in.
 
HOUDOE





Geen opmerkingen:

Een reactie posten