maandag 17 september 2012

HOI!

Eindelijk een week zonder reizen naar andere steden, gewoon een volle week in Szczecin. Dat is altijd zo'n gedoe om te reizen.. Je moet vroeg op en het kost je hele dag en je bent de hele dag moe.. Dus ja vond het wel lekker om gewoon de hele week hard te werken zonder onderbrekingen.

We zijn echt in goed contact nu met Katarzyna, Dagmara's vriendin. We zien haar elke dag! We hebben niet elke dag een les met haar of zo, maar we zien haar wel elke dag. En dat gaat echt heel goed, want ze heeft goede invloeden om zich heen en dat is heel belangrijk. Ze was afgelopen zondag weer in de kerk en ze vond het echt leuk. Ook de wieczór gminy (gemeente avond) vond ze erg leuk en gezellig, hopelijk komt ze vanavond weer. We hebben wel gepland om met haar te chillen vandaag. Verder komt ze ook altijd naar Engels en spreken we elke week af om haar privé Engels te geven en daarna om wat evangelie praat te hebben. Laatste vrijdag hadden we echt een goede les met haar over de Herstelling. We lieten haar een film over Joseph Smith zien en daarna heb ik haar krachtig uitgedaagd om het boek van Mormon te lezen om voor zichzelf uit te vinden of deze kerk waar is. Ze is wel keihard katholiek, maar dat was Dagmara ook, dus komt wel goed :). Ook rennen Dagmara en Kasia af en toe met ons mee als we 's ochtends gaan hardlopen. Haha wat tof dat ze ook zo vroeg daar voor opstaan zeg. Ik zou nooit zo vroeg mijn bed uit komen om met de zendelingen te gaan rennen. Haha. Misschien als ik terug ben van zending zou ik het een kans geven. Ik vind hardlopen wel leuk inmiddels.

We hadden ook een goede afspraak met een man genaamd Tomasz. Hij heeft een gezin en is opzoek naar een kerk waar hij zijn kinderen in kan opvoeden. Hij is het niet eens met de katholieke kerk. Dus dat is al een voordeel :). Was een goede les ook. We spraken hem 2 weken eerder aan op de straat en gaven hem een Boek van Mormon. Hij had al 1 en 2 nephi helemaal gelezen. Dus dat gaat ook al goed met hem!

Eens zien wie hebben we nog meer.. O ja een jongen genaamd Michał. Hij is totaal niet gelovig, maar toch geïnteresseerd :). Dus dat is ook eens interessant om te zien. De meeste mensen zijn hier katholiek. Aan de andere kant, Ilona was ook totaal niet gelovig. Dus we zullen zien wat er van komt.

Hmmm wat is er verder nogmeer voor interessants (hoe schrijf je dat?? ik weet het wel in het pools haha. Coś jeszcze ciekawego) gebeurd... We hadden een boel afspraken staan, maar mensen gaan weer over naar de flaking-mode de laatste tijd. Vervelend is dat. Zo hadden we een vrouwke genaamd wiesława waar we ooit mee hadden afgesproken. Toen we aankwamen bij haar huis (dat aan de andere kant van Szczecin ligt) was ze niet thuis en toen we haar belden, nam ze niet op. Maar deze week zagen we haar weer op straat en toen hadden we een nieuwe afspraak gemaakt. Toen we daar aan kwamen was ze deze keer wel thuis, maar ze zei dat ze geen tijd had en deed alsof we nooit wat hadden afgesproken.. STOM! Zeg dan gewoon meteen dat je niet geïnteresseerd bent. Zo heb ik nog meer voorbeelden van mensen die flakte.
Maar ach er zijn tenminste genoeg mensen die wel tof zijn dus denken we daar maar aan :).

We zijn in goed contact met al onze nieuwe leden. We spreken het meeste met hen af. Dat vind ik het leukste aan Szczecin. Deze gemeente zit vol met mensen die pas gedoopt zijn. Nu is ons doel om ze allemaal naar de tempel te krijgen. Dagmara lijkt het meest enthousiast. Ze wil ook een mini zending dienen. 

Owjaa nog iets interessants.. Zaterdagavond liepen we richting huis en achter ons hoorden we opeens een hoop kabaal en zo. Opeens zag ik vlak achter ons een grote groep met demonstranten! Kon alleen niet verstaan waar ze tegen aan het klagen waren. maar ach. We waren vlak bij Olek, dus die had ik toen gebeld en toen kwam hij ook even kijken. Toen hebben we een tijd staan gezellig wezen en toen de groep al ver van ons vandaan was, gingen we weer verder. 

En zaterdag kwam iemand van Warszawa kerken in Szczecin. Sławek heette hij. Een oudere man. Ik dacht ah, die zal wel saai zijn. Maar dit was weer een goede les voor Elder van Bakel over vooroordelen. Sławek was namelijk de tofste kerel die Szczecin ooit gezien heeft. Hij is echt kei grappig en ook interessant. Kan echt leuk verhalen vertellen en zo, was kei gezellig. Dus mijn respectmeter stond al aardig hoog. Maar toen na de kerk liet hij iets tofs zien waardoor mijn respectmeter nog hoger ging staan! Hij had namelijk een fiets omgebouwd tot een rijdende bank. Hahaha echt vet. Gewoon zo'n bankje dat je normaal in parkjes ziet had hij wielen onder gezet en een fiets achter en zo reed hij ons rond door Szczecin terwijl hij terug ging naar het station naar Warszawa. Goeie dag! 




Nou ik ga er weer vandoor, want Dagmara en Kasia zijn er en daar gaan we mee chillen vandaag.
HOUDOE!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten