woensdag 21 maart 2012

Nieuwe collega Elder Gładun arriveert.



Witam was serdecznie!


Huh wat betekent dat? Weet ik veel.


Ik had echt een toffe week! Een hoop goeie dingen gebeurd! Mijn nieuwe companion is echt tof trouwens. Elder Gładun. Hij is Pools en daardoor leer ik echt heel goed Pools spreken, daar ben ik erg blij mee. Ook is hij heel handig in lessen, omdat hij dus Pools spreekt. Verder zegt hij af en toe grappige dingen. Het is een geinige Elder, we hebben veel lol samen. Dat kan ik wel gebruiken :) zending moet ook leuk zijn toch?


Goed even vlug wat ik allemaal gedaan heb deze week..
Maandag hadden we een zogenaamde 'cultural night'. Dat hebben we eens in de 2 maanden en dan mogen we iets bezoeken in plaats van zendingswerk doen. Even pauze zeg maar. Soms gaan mensen naar voetbalwedstrijden of dierentuinen of zo. Wij gingen deze keer naar een concert. Met allemaal violen en zo. Ben ik nog nooit geweest, was eigenlijk wel leuk om eens mee te maken. Vond het wel mooi.


Dinsdag is er niet zo heel veel gebeurd, want Jensen moest zijn spullen inpakken omdat donderdag de overplaatsingen waren. Hij was daar de hele dag mee bezig en ik heb me de hele dag verveeld. 's Avonds was wel leuk. Elke keer voor de overplaatsingen organiseert  prezydent Krzykawski (hij is een lid in Katowice) een pizzafeestje. Zo kan de hele gemeente afscheid nemen van de zendelingen die vertrekken en blij wezen dat sommige leuke zendelingen (zoals ik) blijven :). Nou dat was dus heel gezellig. Is ook echt tof om te zien hoe betrokken iedereen hier is met het zendingswerk. Katowice heeft echt de tofste leden van heel Polen! Ik ben nog niet echt ergens anders geweest maar ik ben vrij zeker, want elke zendeling zegt het. Ik ben blij dat ik hier nog 2 maanden lekker kan knallen. Heb ook niet echt het gevoel dat ik hier klaar ben.

Woensdag was eigenlijk precies hetzelfde als dinsdag. Jensen was aan het pakken en ik zat me te vervelen. En ook deze avond hadden we een soort van afscheidsfeestje met alle jongeren in Katowice. We gingen in een ijssalon met z'n allen chillen, dat was ook echt gezellig. Het toffe was dat er 3 niet-leden aanwezig waren. Het waren gewoon vrienden die ook wilde komen. We kenden hen namelijk ook.

Nou donderdag was de grote dag dat iedereen overgeplaatst werd. 's Ochtends had ik Jensen op de trein gegooid en 's middags kwam Elder Gładun aan. We konden die dag al gelijk aan het werk, want we hadden een afspraak staan met een paar mensen die we 2 weken eerder hebben gesproken. Het is een koppel van rond de 30 en ze zijn heel aardig. Ze heten Beata en Robert. Ze zijn niet echt gelovig maar ze hadden heel veel vragen over onze kerk en toonden veel interesse. Ik was echt superblij dat Elder Gładun er was, want hij kon gemakkelijk alle vragen beantwoorden in keurig Pools. Want hij is dus Pools.


Vrijdag was een gewone zendingsdag. Deurtje kloppen. Niet veel interessants.
En zaterdag hadden we 's middags een afspraak met een paar Jehovagetuigen. We hadden ze eerder ontmoet tijdens deurtjekloppen en zij hadden eigenlijk de afspraak met ons gemaakt in plaats van andersom. Maar ik dacht, oké vooruit dan maar, kan ze moeilijk afwijzen toch? Ik ben niet zo'n fan van afspreken met Jehovagetuigen, want ze houden ervan om nogal tekeer tegen je te gaan met hun bijbelkennis. Maar wederom in deze situatie was ik blij met Elder Gładun die ze stil kreeg met elk argument dat ze gaven. Haha, hij kent z'n bijbel namelijk minstens net zo goed als zij.


En toen was het zondag. En zaten we de hele dag in de kerk en voor de rest niks gedaan.


Maandag kwam Elder Hayes naar Sosnowiec en Gładun ging naar Warszawa voor een leiderschapstraining. Was wel leuk om weer even met mijn MTC-maatje te zijn. Hij bleef tot dinsdagavond. We hebben eigenlijk best veel succes gehad. Ik was een beetje bang, want hij spreekt namelijk ongeveer net zo goed Pools als ik en verstaat ook niet alles. We gingen maandag gewoon lekker deurtje kloppen en we ontmoetten een vrouwke, genaamd Kasia die Engels studeert en dus perfect Engels spreekt. Ze woont samen met haar vriend/verloofde die afgestudeerd is voor Engels en dus ook perfect Engels spreekt. En ze had nog een huisgenootje die ook Engels studeert. En ze waren ook nog eens allemaal super gelovig en super open om met ons te praten, in het Engels! Haha hoe vaak maak je dat mee.. Dat je met 2 niet al te goed Pools sprekende zendelingen een clubje perfect Engelssprekende mensen ontmoet die ook nog eens open zijn voor onze boodschap.. We hebben dus een hele goeie les gegeven. Is wel lekker makkelijk in het Engels zeg..

En toen dinsdag.. Hadden we nog een afspraak. Maar dan met een Pools iemand. Dat was namelijk Rysiek, die gedoopt wil worden. Was een goeie les. Hij zei dat hij weet dat het boek van Mormon waar is en hij heeft al heel veel gelezen. Hij wil graag dat zijn vrouw ook naar de kerk komt. Dus het gaat heel goed met hem.

En ja, dat was het allemaal wel zo'n beetje. Een goeie week gehad dus. Het lijkt alsof iedereen een beetje begint op te vrolijken met het lekkere weer. Dus ik verwacht een hoop werk te hebben binnenkort, haha. Ik ga gewoon keihard knallen hier met Elder Gładun en ik heb er zin in!


HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten