maandag 5 maart 2012

Geweldige week

Hallo beste iedereen!

Wauw ik heb echt een geweldige week gehad! Alleen maar leuke dingen gedaan, leuke mensen ontmoet, veel geleerd en heel veel gelachen! Ik ben gewoon blij dat ik de dappere keuze heb gemaakt om 2 jaar weg te gaan, niet wetend wat me te wachten stond, en hopend op goeie ervaringen. En vandaag zit mijn zending er alweer voor een kwart op! Ik ben nu precies 6 maanden van huis.. Wat gaat de tijd snel he?! Tenminste voor mij gaat het heel snel.

Oké goed. Laten we dan maar eens bekijken wat ik dan allemaal voor leuks gedaan heb deze week. 

Maandag t/m woensdag was ik op exchange. Dat wil zeggen dat je tijdelijk van companion ruilt zodat je ook eens kunt bekijken hoe anderen het aanpakken met het zendingswerk. Ik was dus 2 daagjes met Elder Kłosowiak. Hij is echt super tof. Heel open en heel geestelijk. Vooral een harde werker. Hij komt zelf uit Amerika, maar zijn ouders zijn Pools, dus hij spreekt de taal al vloeiend. Dat is altijd wel een stukje makkelijker he. 
Het begon op maandagavond, direct na P-day (vrije dag die om 18:00 afloopt) Hadden we een afspraak met Andrzej, een van zijn onderzoekers. Hij is een beetje vreemd en stil in de kerk, maar dat komt gewoon omdat hij heel veel meegemaakt heeft waardoor hij een beetje sociaal ongemakkelijk is geworden. Tijdens de les was hij heel open en praatte hij heel veel. En weet je wat tof is.. Ik mocht hem de vraag stellen of hij gedoopt wilde worden.. En hij zei ja! Dus 31 maart gaan er 2 mensen gedoopt worden hier in Katowice. 

Nou dinsdag was een drukke dag.. We hadden achter elkaar alleen maar afspraken.. Eens een keer wat anders dan de hele dag mensen zoeken die geïnteresseerd zijn. We hadden 's middags 3 afspraken achter elkaar en we hadden niet eens tijd om te eten.. En 's avonds gingen we naar een lid die een maand of 4 geleden gedoopt is. Adam heet hij. Maar hij woont echt super ver weg. Helemaal in Bytom, dat is een uurtje van Katowice vandaan met de bus. En daarna moesten we een tram nemen om daar te komen. We namen de verkeerde.. Haha na een half uur hadden we zoiets van: Het duurt wel erg lang, zijn we er nou nog niet? Toen kwamen we er dus achter dat we verkeerd zaten en stapten zo snel mogelijk uit. Vervelend was alleen dat die tram maar 1 kant op ging en er was geen die terug ging.. Dus daar stonden we dan in the middle of Bytom, geen idee waar, en we konden niet terug.. Uiteindelijk na een tijdje zoeken vonden we een tram die terug ging. Ondertussen belden we Adam om te vertellen dat we wat later waren dus, maar hij was heel cool en kwam ons ophalen toen we in de buurt waren. Zijn vrouw is een beetje moeilijk.. Ze wil helemaal niks van de kerk weten en dat maakt het wel een beetje moeilijk voor Adam.. Wij willen natuurlijk dat zij ook lid wordt, dus Elder Kłosowiak heeft een brief aan haar geschreven waar hij zegt dat ze haar man moet ondersteunen en er wat aan moet doen om voor zichzelf erachter te komen of deze kerk waar is. Hij daagde haar uit om het voor 1 maand te proberen. 1 maand als mormoon leven, en dan zien of het haar leven niet verbeterd heeft. Adam vertelde later dat die brief wel indruk maakte op haar. Dus dat is cool. Nou wij waren daarna doodmoe en heel laat thuis. Onderweg hadden we met wat toffe kereltjes van een jaar of 18 gepraat. Jeugd hier in Polen zijn verrassend genoeg best open om over religie te praten. 1 van hen was zelfs een hulpje van een Katholieke priester of zo. En 1tje accepteerde een boek van Mormon. 

Nou woensdag middag ging ik weer terug naar Sosnowiec met Jensen, en het was gelijk een heel verschil. Want we gingen weer gewoon de hele dag mensen zoeken. Ik moet eerlijk toegeven dat de hele dag lesgeven leuker is dan zoeken. Logisch ook wel eigenlijk. Maar aan de andere kant, de hele dag met mensen op straat en aan hun deur praten is wel goed voor mijn Pools. Wel was ik door de exchange heel gemotiveerd om met zoveel mogelijk mensen te praten. Normaal maak ik een beetje een selectie. Ik praat meestal met jongens rond mijn leeftijd, want die flirten niet zoals de meisjes en zeuren niet zoals oude mensen. Maar goed ook meisjes en oude mensen kunnen geïnteresseerd zijn, dus daar praat ik voortaan ook maar mee. Heb zelfs 2 boeken van mormon aan 2 meisjes weten te geven, haha.

Donderdag was ook weer niks anders dan contacten en tracten.

En toen was het alweer vrijdag. We hadden dit weekend een conferentie met iedereen in Polen. Namelijk Elder Christofferson, een van de 12 apostelen (hij is heel belangrijk), kwam naar Polen toe! Het is al een paar maanden bekend, en we zitten al een paar maanden dus met smart te wachten. Nou vrijdag was dus de dag dat we naar Warszawa gingen reizen, en we logeerden bij een paar Elders die in Warszawa wonen. Het was echt super gezellig. Alleen de treinrit naar Warszawa was al gezellig. Die avond aangekomen ontmoetten we een boel zendelingen die dus vanuit heel Polen naar Warszawa kwamen, dus dat was een leuke reünie. Ik zag iedereen weer waarmee ik in de MTC zat, leuk om te weten dat ze nog leven, haha. En daarna ontmoetten we dus de Elders waar we logeerden voor het weekend. Elders Tanner en Murphey. Ze zijn echt super grappig en gezellig. Ze hadden trouwens een weegschaal staan in hun appartement, en die hebben wij niet, dus ik kon mezelf eindelijk wegen. Was wel benieuwd of ik afgevallen was. Nou niet schrikken....

Ik ben 13 kilo lichter sinds mijn eerste dag in Polen!! Er blijft straks niks meer over van me na mijn zending... Gelukkig heb ik altijd mijn persoonlijkheid nog :)



Nou zaterdag was dus de grote dag waar we Elder Christofferson gingen ontmoeten. We hadden zelfs een eigen vergadering voor alleen zendelingen. Eerst maakten we een foto, die zal vast wel ergens verschijnen op mijn blog, en daarna mocht iedereen zijn hand schudden. Nou ik kan je vertellen: Elder Christofferson heeft een stevige hand. Haha. Daarna ging hij ons dus toespreken en dat was echt GOED! Ik heb zoveel geleerd, en hij heeft me zoveel gemotiveerd! De conferentie werd in een Hotel gehouden trouwens in Warszawa. En dat was echt een luxe hotel! Super chill. We kregen ook lunch en zo en dat was echt lekker! En heel gezellig natuurlijk, want we waren samen met alle zendelingen die in Polen dienen. En alleen maar leuke mensen zoals ik worden naar Polen gestuurd, haha. Nee geintje, ze zijn niet allemaal zo leuk als ik :). Maar het was dus heel gezellig. De volgende vergadering was pas 's avonds, dus om de tijd te doden gingen we met z'n allen maar gewoon aan het werk he. Iedereen kreeg een stukje van Warszawa toegewezen om daar te werken. Ik en Jensen kwamen alleen maar jehova getuigen tegen, vreemd genoeg.. We hadden pech met ons plekje, haha. We werden zelfs een keer binnen gelaten een keer.... Door jehova getuigen.. Het zijn wel echt hele aardige mensen. Heel vriendelijk, maar helaas ook heel koppig en natuurlijk niet geïnteresseerd om van geloof te veranderen. Maar ja ik neem het ze niet kwalijk, ik ben namelijk ook heel vriendelijk en koppig en niet geïnteresseerd om van geloof te veranderen. Hehe. Oké toen was het avond en hadden we nog een vergadering met Elder Christofferson, en deze keer mochten alle leden ook komen. Ik heb een boel nieuwe mensen ontmoet die in andere steden wonen. Echt toffe mensen. En weet je wat?! Ik ontmoette ook nog een familie die ik al kende! Ze woonden eerst in Nederland, maar ze zijn dus blijkbaar een paar maanden geleden naar Polen verhuisd. Ze woonden in Heerlen en nu in Bydgoszcz. Ze zitten natuurlijk te hopen dat ik daar binnenkort naar gestuurd word, haha. Maar wel raar om mensen op je zending te zien die je al voor je zending kende.. Was wel leuk. Ze hebben een foto van me gemaakt, dus die zal vast wel ergens op facebook verschijnen binnenkort..  En daarna weer naar huis gegaan en gezellig geweest met de andere Elders waar we logeerden, en toen de volgende dag weer naar het Hotel voor ronde 3 met Elder Christofferson.

Was weer een hele goeie toespraak en ik heb weer veel geleerd. Heel bijzonder was toen zijn vrouw sprak. Ze gaf namelijk haar getuigenis in het Pools.. En het was echt super goed! Bijna perfect pools, met een accent natuurlijk.. Maar toch.. Zij krijgt in 2 dagen voor elkaar wat mij nog niet eens in 2 maanden lukte.. Dat was dus echt heel bijzonder.. Maar wat wil je ook met een vrouw van een apostel, die krijgt natuurlijk heel veel hulp van boven. 
Toen na de conferentie hadden we weer een lekkere lunch, en daarna gingen we met de bus naar huis, samen met de leden van Katowice en Wrocław. Was echt gezellig. Duurde wel langer dan wanneer we de trein terug hadden genomen, maar was wel leuker zo.

Nou dat was mijn weekje wel weer zo'n beetje. Het gaat dus allemaal super goed met mij en ik ben heel vrolijk en weer helemaal opgeladen om kei hard aan het werk te gaan. Volgende week donderdag zijn alweer transfers (overplaatsingen) en wie weet ga ik dan naar een andere stad. Ik verwacht van niet eigenlijk, want mijn companion gaat 99,99999999% zeker weg. Hij zit namelijk al 10 maanden hier in deze stad. Haha hij is al een jaar op zending en zit nog steeds in zijn 1e stad. Maar goed, als je dus een hele belangrijke brief heb die je wilt opsturen, en die ik echt MOET lezen, wacht dus maar eventjes met opsturen. Zondag krijg ik waarschijnlijk te horen wat er allemaal gaat gebeuren en dan laat ik maandag weten of ik blijf of niet. Ik hoop het wel, vind het allemaal wel best hier..

Nou tot volgende week dan!

HOUDOE!

Elders Kłosowiak en Waits. Onze zoneleaders, zij zitten ook in Katowice, ze zijn heel cool!


Iedereen die naar warszawa ging in de trein.


Ons appartement :)



 het sneeuwde, maar tegelijk is er blauwe lucht.. Gek he?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten