maandag 12 maart 2012

Ik blijf in Sosnowiec!

Heeeee beste jullie!

Ik blijf lekker in Katowice!! Daar ben ik wel blij om want deze gemeente is zooo cool. Allemaal leuke coole jonge mensen en er gebeuren de laatste tijd zoveel goeie dingen hier..!! We hebben al 2 doopdatums hier en hopelijk nog 2 andere binnenkort. 31 maart gaan Konrad en Andrzej gedoopt worden. Verder hebben we Ryszek en Sando die beiden nog geen doopdatum hebben maar wel heel veel potentieel, dus dat is mooi. 

Er gaat een hoop veranderen hier de volgende transfer (overplaatsing). Ik krijg een nieuwe companion, genaamd Starszy Gładun (spreek uit: gwadoen maar dan met zo'n Engelse g). Ik heb van verschillende mensen gehoord dat hij grappig is en dat kan ik wel gebruiken. Ik hou van grappige mensen :) dus dat gaat leuk worden. Ook leuk is dat hij Pools is. Hij komt zelf uit Lublin, dat ligt dus in Polen. Dat gaat  goed voor mijn Pools worden. Donderdag zijn de wisselingen, dan ga ik hem ontmoeten. Ik ben benieuwd. We gaan in ieder geval lekker hard aan het werk hier in Sosnowiec.

Nou.. wat heb ik allemaal gedaan deze week.. Eerlijk gezegd niet ze heel gek veel. We hebben gewoon vaak met leden afgesproken en ons appartement opgeknapt.

Maandag had ik wel een grappig momentje. Namelijk ik zag een oude vieze man een vrouwke achtervolgen en hij stelde haar steeds rare vragen. Ik kon duidelijk aan het vrouwke zien dat ze geen goesting had om met hem te praten. Dus ik dacht: Super Geert schiet haar wel even te hulp. Dus toen sprak ik die vieze man aan en zei dat ik een zendeling was van de kerk van jezus christus van de heiligen der laatste dagen. Hij zei al meteen dat ik weg moest wezen maar ik deed moeilijk en hield hem zo lang mogelijk aan de praat zodat het vrouwke kon ontsnappen. Goed he :).

Woensdag was ook een leuke dag. We hadden een afspraak met Patryk en Arek. Ze zijn allebei een aantal maanden geleden gedoopt. Patryk is echt heel sterk in de kerk. Hij heeft zelfs vorige week zondag het Melchizedeks Priesterschap ontvangen. Maar Arek, zijn jongere broer, is niet zo denderend actief. Hij komt niet zo vaak naar de kerk omdat hij vaak moet werken. Werk is een beetje anders hier in Polen. Er is namelijk niet zo veel werkgelegenheid. Je hebt niet echt de luxe om te kiezen. Je moet maar nemen wat je kan. En vaak moeten mensen wachten op een telefoontje van hun baas die ze vertelt dat ze die dag moeten komen werken. Heel vervelend is dat. En ook nog: Hier in polen hebben ze school op zondag.. Het begrip 'weekend' kennen ze dus niet echt hier.. Of ze snappen het niet.. Maar goed dat is dus lastig voor de trouwe leden hier in Polen die goed in de kerk willen zijn maar ook goed op school..
Verder gingen we die dag naar Adrian, een ander lid, die ziek was. En Patryk mocht hem een zegen geven met zijn pas gekregen priesterschap. En het werkte! Een dag later was Adrian weer helemaal de oude.

Donderdag waren we wat mensen aan het aanspreken in het park en we zagen een koppel voorbij lopen met een enorm bos bloemen. Ik heb wijs besloten om hen maar niet aan te spreken, want niet veel later kwam ik erachter dat de jongen op het punt stond om het meisje een huwelijksaanzoek te doen. Was wel lief om te zien. Maar goed dat ik ze niet aangesproken heb. Zit je dan helemaal romantisch te wezen en dan komt er zo'n slecht-pools-sprekende-zendeling op je af die je wil dopen. Nou eerlijk gezegd, op zo'n moment zou ik er zelf ook geen behoefte aan hebben.

En vrijdag hadden we een hele goeie les met Ryszek. Hij is wat ouder, ergens rond de 60 of zo, maar hij is echt cool en hij weet hoe het zit met ons. Patryk zat erbij. Het is altijd beter om iemand mee te nemen die al lid is, want ten eerste, zij spreken beter pools en ten tweede, dan heeft je onderzoeker tenminste iemand die hij kent wanneer hij naar de kerk komt. Patryk bood ook aan om samen met hem naar de kerk te gaan en dat maakte de stap voor Ryszek om naar de kerk te komen al een stuk kleiner. Hij zei zelf ook dat hij naar de kerk moest komen om erachter te komen of het de ware kerk is of niet. Want ja, je kunt er zoveel over praten als je wilt, maar dan weet je nog niet hoe het is.

En zo gezegd, zo gedaan. Zondag kwam Ryszek samen met Patryk naar de kerk. En na afloop zei hij dat hij het heel leuk vond. Hij vroeg ook tijdens de zondagsschool wat we tijdens deze week moeten studeren, zodat hij volgende keer voorbereid is. Dat betekent dus, dat hij volgende keer weer komt :)! Ook vond hij het lofzangenboek heel leuk. Hij was zelf namelijk een orgelspeler voor een baptisten-kerk. Hij was helemaal blij toen ik hem een lofzangboek gaf zodat hij die liedjes kan oefenen thuis. Zou echt geweldig zijn als hij gedoopt wordt want dan heeft de gemeente hier eindelijk een vaste pianospeler. 
Ook waren er enkele 'vreemde' leden aanwezig die al een tijd niet zijn geweest. Deze gemeente heeft nogal last gehad van een hoop vreemde leden. Ooit was het een gemeente met alleen maar vreemde leden. De zendelingen doopte ze gewoon voor de cijfertjes denk ik, zodat ze kunnen zeggen dat ze 10 mensen gedoopt hebben. Ik weet niet waarom eigenlijk, slaat nergens op. Is ook niet iets om trots op te zijn vind ik. Ik zou trotser zijn met 1 stabiel persoon met een ijzersterk getuigenis dan 10 vreemde mensen. Maar goed zo kwam er dus zondag een vent opdagen, Bodan genaamd, die denkt dat hij een profeet is. Hij zit ook Thomas S. Monson te bekritiseren en zwakke leden weg te leiden. Was wel grappig toen hij naar een andere man ging, genaamd Tadeusz. Tadeusz is behoorlijk down to earth en Bodan de profeet kon hem niet overtuigen, haha was echt een grappig gesprek. Hij kwam eerst naar hem toe en zei dat hij een engel was, toen zei Tadeusz: Engelen zijn daarboven in de hemel, jij bent hier op aarde, je bent geen engel, vriend. Het is grappiger in het Pools..
En zondagavond belde president Nielson om te melden dat ik in Sosnowiec blijf en dat Elder Gładun mijn nieuwe companion wordt. 

Ik heb echt zin in de nieuwe transfer, het gaat een goeie transfer worden, want ik spreek een stukje beter pools en het wordt mooi weer en we hebben een boel goeie mensen ontmoet.

Goed ik ga


HOUDOE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten