maandag 21 november 2011


Wauw, Polen is me toch wel nog even wennen. Ik versta nog steeds niet veel van wat mensen zeggen. Maar ik studeer zo hard als ik kan en weet dat het uiteindelijk wel goed komt. We hadden een goede week deze week. Tijdens het deurtjekloppen hadden we 2 terugkeer afspraken weten te regelen voor gisteren. Eentje was een oudere vrouw die katholiek is opgevoed, maar ze is het niet helemaal eens met alles in de katholieke kerk. Dus nu is ze op zoek naar de ware religie. Heeft zij geluk :). Onze eerste les ging heel goed, we gaven haar een Boek van Mormon, lieten haar het slotgebed doen en we mochten nog een keer terugkomen. Mijn collega zei dat hij nog nooit heeft meegemaakt dat iemand zo goed meewerkte waar we aan de deur klopten. De meeste mensen waar we aankloppen zijn niet geinteresseerd. En de mensen die wel meewerken zijn referrals. Die hebben we dus niet zelf gevonden. Kortom, dit is een zeldzame ervaring. 
De andere terugkeer-afspraak-mensen waren niet thuis.

Donderdag hadden we zone conference. Dat houdt in dat alle zendelingen van Katowice, Wroclaw, Kielce en Krakow samen komen en dat de zendingspresident tot ons spreekt. Ik zag starszy Hayes weer! Want hij dient in Wroclaw. Maar het was erg leuk en erg goed. We hebben een leuke zone. President Nielson heeft wat cijfertjes doorgegeven waar ik best blij mee was. Dit jaar, 2011 dus, hebben we 58 mensen gedoopt tot nu toe. Dat is een nieuw record in de Poland Warsaw mission! Het vorige record was 53 dopelingen in 1 jaar. Maar het verschil is dat jaar waren er 120 zendelingen in Polen en nu zijn er maar 40. Ofwel wij werken 3x zo hard of de Heer zegent ons 3x zoveel. Een ding is zeker: President Nielson is een goeie. Hij traint hier een team van exact gehoorzame zendelingen. Gehoorzaamheid is de sleutel tot succes in het zendingswerk. Ook in het gewone leven trouwens. LV 82:10

Boyd K. Packer heeft ooit gezegt dat de "green-barretes" naar de Poland Warsaw Mission worden gestuurd. Voor degene die niet weten wat green-barrette inhoud. Het is een legerterm voor de elite soldaten, die zijn dus de besten van de besten. Nou wil ik niet zeggen dat degene die niet naar Polen worden gestuurd minder goede zendelingen zijn, maar ik ben gewoon beter :).

Grapje! Alma 26:12 

Ik voel me zo'n groentje af en toe. Dat is niet erg want ik ben ook een groentje. Maar veel te vaak maak ik de fout dat ik 'Dzien dobre pani" zeg tegen een meneer. En dat betekent  'goededag mevrouw'. Ja precies, net zoals in The Best Two Years. Af en toe werk ik me in situaties die zooo awkward zijn. En die mensen kijken me dan ook zo vreemd aan. En het is geweldig! Hoewel ik dolgraag op dit moment een ervaren zendeling zou willen zijn moet ik toch maar genieten van het feit dat ik nog niks kan en stevige fouten maak. Want het is eigenlijk heel grappig.

De leden in Katowice zijn echt relax trouwens. Er zijn pas geleden 2 broers gedoopt. Patryk en Arek en ze zijn echt chill. Gewoon 2 jonge populaire gasten die mij heel tof vinden, al spreek ik amper pools. Ze zeggen altijd "czesc byku!". Byk betekend stier. Ze zijn onder de indruk van mijn lijf. Ik geef ze geen ongelijk :P. Haha, hoogmoed FOEI!

Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar eten is belachelijk goedkoop hier, echt geweldig. Alles hier is hetzelfde aantal zloty als euro's in Nederland. Maar het verschil is, dat zloty 4x minder waard zijn dan euro's. Alles is hier dus 4x zo goedkoop! Nu snap ik waarom de Heer me naar Polen heeft gestuurd. Met al dat goedkope eten, ben ik helemaal op mijn plek.

Nou, dat was em dan.

Do widzenia!
(tot ziens)

Hieronder een verslag Zr. Nielson, de vrouw van de zendingspresident, van de zoneconferentie. Zij houdt ook een blog bij en maakt heel veel foto's.


THURSDAY, NOVEMBER 17, 2011

Katowice Zone Conference ...November 2011

The Katowice Zone...located in the southern part of Poland. Many great people have been brought into the Church recently by the help of these great missionaries and the great members who reside in this zone. Let's meet them...

The Wroclaw District. Elders Hayes and Hooker (District Leader); Sisters Folsom and Stay. Elder and Sister Jensen are our Senior Couple who work so hard to strengthen this branch through their leadership and example. They support and sustain in so many ways.

The Krakow District. Elders Hancock and Gudnason (serving in Kielce); Elders Kalinowski (District Leader) and Pofelski are serving in Krakow. These are all harding working and Obedient Missionaries.

The Katowice District. Elders Jensen (District Leader) and Van Bakel with our Zone Leaders, Elders Seibert and Klosowiak. (Seated): Elder and Sister McGrath and Sisters Marshall and Forsey.

I need to give a big THANK YOU to our Senior Couples....ALL of them. We have great Senior Couples. We love them all and appreciate all the help and support they not only give to the missionaries but to President Nielson and myself. This mission would not be where it is if it weren't for our great couples. They act as extra 'eyes and ears' for President as this mission is very spread out. Elder and Sister McGrath serve as the Branch President here and in every calling that needs support and direction.


Again....'thank you' to the McGraths and the Jensens (and to all our wonderful couples) for sacrificing and serving the Lord in Poland. We love you all!

As the morning instruction was moving along...

...Sister McGrath was in the kitchen finishing up 'sloppy joes' for what would soon be a very hungry crowd! (They were delicious!)

At lunch, it was time to mingle and find out what is happening in the other cities in the Zone.

Elders Gudneson and Pofelski. Serving in different cities but from the same MTC group.

Elders Kalinowski and Hancock. Determining which cookie tastes the best....

Elders Van Bakel, Hayes, Seibert and Hillyard. We have decided that Elder Van Bakel has taken the title of "Biggest Eater" from Elder Hancock. Elder Van Bakel can at with the best of them...

Elders Jensen and Hooker. Two new great trainers and District Leaders. Great Elders and Missionaries!!!

Elder Van Bakel (a new Missionary) brings a special talent with him...the ability to 'chug' a carton of juice without taking a breath! (I see some 'timed contests' forming!)

Of course, we can't forget to celebrate birthdays! A big STO LAT to Sister McGrath, Elder Hayes, Sister Jensen and Elder Jensen! Celebrating birthdays since the last Zone Conference!

With lunch over, it was time for our 'break out' sessions. Our Assistants, Elders Dabrowski and Hillyard explaining the benefit of 'Tracting Books' and accountability in our work and efforts.

The Katowice Zone Leaders, Elders Seibert and Klosowiak, teaching the benefit of using the Key Indicators from Preach My Gospel in all aspects of Missionary work.


As the Senior Companions (Elders Jensen, Hancock, Kalinowski, Hooker, Sisters Stay and Marshall) are diligently paying attention and taking notes....

...their Junior Companions are doing the same. (Elders Van Bakel, Hayes, Gudnason, Pofelski, Sisters Forsey and Folsom.)


We have GREAT Missionaries in the Katowice Zone! They are working hard and teaching many who are searching for answers to their questions. One last photo....the Sisters in the Katowice Zone: Sisters Jensen, Forsey, Stay, Folsom, Marshall and McGrath. We Love Our Missionaries and feel it a privilege to serve alongside them!

1 opmerking: