woensdag 14 september 2011

Eerste week op de MTC


Heeey iedereen!
 
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws is, ik heb maar 30 minuten per week om te mailen.
Het goeie nieuws is, alles gaat goed met mij. Ik hoop dat ik zoveel mogelijk ervaringen kan vertellen.
 
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik echt dankbaar ben dat ik in Amerika naar de MTC kan gaan. Alle elders zijn gezellig en aardig en alle zusters zijn heel mooi. Nou ja, de meesten.
Maar dat zal overal wel het geval zijn. Hier is het eten echt lekker! Nu snap ik echt waarom veel amerikanen zo dik zijn. Als ik zelf een amerikaan was, zou ik ook heel dik zijn geweest.
 
Ik vorm hier een district met alle Pools sprekende mensen. Dat zijn 4 elders en 2 zusters. We zijn nog maar een week samen maar het voelt al veel langer en we raken steeds meer aan elkaar gewend en het wordt steeds gezelliger. Ik ben deze week al aangesteld als district leider over hun, voel me zeer vereerd. Als districtleider heb ik de bevoegdheid om iedereens brieven te geven. En als jullie benieuwd zijn of ik jullie brieven al heb gelezen, dan zal ik je zeggen: Nee.
Ze zijn aan het verhuizen hier met de mailbox dus alle post vanuit Europa wordt nog niet geleverd. En alle Dear Elders printen ze pas donderdag weer uit. Maar ik heb er al het volste vertrouwen in dat er al brieven onderweg zijn.
Zo niet.. Begin dan nu maar gauw met schrijven! Want ik vind het leuk om post te krijgen.
 
Je zult je vast afvragen hoe het met mijn Pools gaat. Nou ik zal je zeggen, de MTC heeft een nieuw programma ontwikkeld om de taal sneller te leren en ik merk dat ook. Voorheen werd er pas vanaf week 4 in het pools lesgegeven. Nu is dat vanaf dag 1. Voorheen werd er ook pas vanaf 4 pools grammatica geleerd. Nu is dat vanaf dag 2. We moesten ook al op dag 2 een Poolse onderzoeker, genaamt Dominik, een les geven. IN HET POOLS! Nou dat was echt een hele uitdaging. Maar gelukkig verstond hij de meeste dingen die ik zei. Ik heb Dominik nu in totaal 2 lessen gegeven, de 2e keer ging al stukken beter. Dus deze methode lijkt te werken. Het is wel erg intensief. We krijgen 6 uur per dag klassikaal les en hebben 2 uur per dag zelf studie. Dus in totaal ben ik elke dag 8 uur bezig om Pools te leren. En de rest van de dag ben je bezig met schriftstudie, eten en slapen.
 
Dinsdag en zondag zijn de taalvrije dagen, zondag is sabbatdag en dinsdag is P-day. Dan krijgen we s'avonds een devotional. Zondag lieten ze een filmpje zien gemaakt door het tabernakel koor, het ging over 9-11 want het was 9-11 die dag. Was wel mooi. Op dinsdag spreekt er altijd een general authority, er spreekt er vanavond dus één. Want het is vandaag dinsdag.
Ook zingt het koor op zondag en dinsdag. Wat klinkt dat moooi zeg! Komt omdat ik erbij zit :)
Nee, ik ben niet bij het koor gegaan vanwege mijn zangtalent, maar gewoon omdat ik het tof vind en ik hou van muziek. Bovendien is de meneer die dat allemaal leidt echt kei relax, hij is grappig maar hij weet ook heel veel van het evangelie. Dus het is nog een geestelijke ervaring ook. Oh en als districtleider heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn hele district ook bij het koor zit, goed he.
Van Siostra (zuster) Sheahan had ik het wel verwacht want zij kan kei mooi zingen. En er is nog een elder, Starszy Dopp en hij zingt in musicals en zo.
 
Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven mijn was gedaan. Wat een ervaring was dat. Gelukkig waren er lieve zusters in de buurt die me wilden helpen. En het strijken lukte me wel, dankzij de strijk les die ik heb gehad van mama.
Mijn collega is trouwens ook echt tof. Ik dacht eerst dat het een beetje een stille autist zou zijn, maar het bleek een hele grappige gast te zijn. We hebben veel dezelfde humor en lachen veel met elkaar. Ik hoop dat ik binnenkort wat foto's kan sturen, weet niet of dat gaat in de MTC. Anders moeten jullie maar 8 weken wachten, want dan ben ik in het zendingsveld in Polen. Daar kan ik vast wel een computer vinden waar ik mijn foto's op kan zetten.
 
Ik wil alleen nog de mensen bedanken die dat boekje hebben gemaakt. Ik ben er zoooo blij mee en ik kijk er elke dag in.
 
Nou hopelijk zie ik snel weer wat van jullie! Mijn tijd zit er alweer op helaas.
 
Houdoe.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten