maandag 24 juni 2013

Nou daar gaat ie dan. Mijn laatste transfer. De EINDSPRINT! Ik blijf deze transfer gewoon lekker in Lodz (zoals ik verwacht had) en Elder Wolfley blijft mijn companion. Daar ben ik wel blij mee, want ik had het gevoel dat ik nog niet helemaal klaar was met hem te trainen. En we kunnen goed overweg, we hebben zoveel gemeen. Dus ik ben zeker tevreden. Daarnaast komen er nog 2 Elders bij om de boel gezelliger te maken. Elders Finch en Caskey. Zusters Holmgren en Wendel blijven ook samen in Lodz. Maaarr ze krijgen er nog een zustertje bij. Dus dat wordt een trio. En de derde wordt een gloednieuwe zendeling. Dus we gaan van 4 zendelingen in Lodz naar 7! Dat wordt dus een leuke laatste transfer :)
 
Oja en Elder Raines, mijn vorige companion, is nu de nieuwe AP! Ik ben zo trots op hem :)
Oh EN..!!! IK WORD OPA :D. Jaaajaaa Elder Garfield, mijn eerstgeborene, gaat trainen! Dus ik word nu opa. Ik ben zo blij! Hahaha.
 
Afgelopen vrijdag hadden we zoneconference in Warszawa. Dit was de laatste zoneconference voor President en Zuster Nielson :( Ik was droevig, want ik ga ze missen. Het zijn toch een beetje mijn zendingsouders. Beetje jammer dat ze nu weg gaan vlak voor dat ik ook weg ga. Maar goed iedereen zegt dat President Edgren (de nieuwe zendingspresident) ook heel tof is. Maar dat zijn ze allemaal :) Het was echt een goede zoneconferentie. Het heeft me weer een lekkere boost gegeven om alles te geven in mijn laatste transfer. Ik heb geleerd dat het karakter dat je bezit wanneer je van het vliegtuig afstapt, is het karakter dat je zult hebben voor de rest van je leven. Je zending is de tijd om dat karakter te vormen. Nou ik voel dat mijn karakter al stevig gevormd is, maar kan nooit kwaad om hier en daar wat verbeteringen te maken he. De Nielsons hebben een traditie: Telkens als er een zendeling naar huis ging, knipten ze een van hun stropdassen af. Zo lieten ze een stukje van zichzelf achter. Vind ik echt een goeie. Maar nu de Nielsons naar huis gaan, knipten ze de stropdassen af van alle elders. En een stukje van de rok of een sjaal van de zusters. Het is echt grappig want het is al echt zo'n grote traditie geworden dat sommige Elders al maanden lang aan het plannen zijn welke stropdas ze af laten knippen. Haha. Ik heb er maar een gedaan die ik toch nooit droeg. Ik heb wel mooi de andere helft bewaard. Dat is dan mijn aandenken :)
We hadden ook een "white handbook chase". Dat is een soort van competitie wie het zendelingen handboek het beste kent. Dan stellen ze een vraag bijvoorbeeld over iets of dat toegestaan is of niet en dan moeten we dus antwoord geven doormiddel van een stukje te citeren uit het handboek. Dat heb ik al een keer eerder gedaan in het begin van mijn zending. Ik en Elder Jensen wonnen toen. En ook deze keer wonnen ik en Elder Wolfley :D!
Dus ja het handboek kent Elder van Bakel goed. En nu nog toepassen... Haha grapje ik ben wel gehoorzaam!
Toen aan het eind van de zoneconferentie zongen we die lofzang waar altijd iedereen van moet zweten uit hun ogen. "God zij met u tot w'u wederzien". Nou vooral met zo'n gelegenheid kun je het toch niet droog houden he. Maar al met al was het echt een goeie dag. En tijdens onze heenreis naar Warszawa zaten we in de trein met een vrouwke uit Spanje. We hebben lekker veel met haar zitten kletsen, dat was gezellig!
 
Oh en donderdag onderwees ik voor het eerst Nederlands. Er is een aantal mensen die graag Nederlands willen leren en vroegen of ik dan een klasje kon organiseren of zo. Nou prima. Het grappige is dat daar meer mensen naar toe komen dan naar mijn Engelse klas.. Hahaha. Ik leerde ze het woord 'goeiemorgen' en dat was even grappig, want het deel 'goei' klinkt in het Pools als een heeeeeel slecht woord. Vooral als je het uitspreekt met een zachte "g", zoals ik.
 
Oh en Tomek en Igor gaan zoooo goed! Ze krijgen binnenkort alweer het Melchizedeks priesterschap! Tomek had gister een interview met de gemeentepresident en Igor zal dat ook nog ergens deze week hebben. Zaterdag is er een priesterschapsvergadering in Warszawa en daar worden ze dan ondersteund en dan zondag krijgen ze het Melchizedeks priesterschap. Zooo cool! Ze gaan beiden zoo hard vooruit. Ik ben trots op ze :).
 
En afgelopen zondag mocht ik een toespraak geven :) vond ik een hele eer. Ik vond dat op het begin van mijn zending echt super eng om te doen, vanwege de taal en zo en ik was er niet zo aan gewend om een hele toespraak voor te bereiden. Maar nu is het echt een eitje. Ik had zelfs veel te weinig tijd om alles te vertellen wat ik wilde vertellen. Ik wilde ze iets vertellen wat hen wel zou opbouwen. Dus ik heb besloten om ze te vertellen over mijn familie, hoe die bij de kerk gekomen zijn. Want daarin zijn wel een aantal elementen die de leden hier in Polen ook in hun leven hebben. Ze zijn hier namelijk allemaal bekeerlingen, niemand is in de kerk geboren. En ze hebben veel tegenstand gehad (of ze hebben het nog steeds) van hun familie. Ik kreeg daarna veel opmerkingen van de leden dat ze het erg goed vonden en opbouwend. Dus daar ben ik blij mee :)
 
Verder hebben we niet veel tijd gehad om nieuwe onderzoekers te vinden deze week omdat we zoveel afspraken hebben met minder actieve leden en pasgedoopten. En de onderzoekers die we hebben hadden ook geen tijd deze week om met ons af te spreken. Marcin is ziek dus dat schiet ook niet op. Ze kwamen ook allemaal niet naar de kerk. Verdorie.
 
Maar goed ik ben blij dat er nog een paar Elders naar Lodz toe komen zodat we niet alles alleen hoeven te doen en gewoon lekker kunnen concentreren op het vinden van onderzoekers.
 
HOUDOE!

1 opmerking:

  1. Hallo Geert.

    Ik volg altijd je Blog, sorry dat ik nooit gereageerd heb. Maar je bent een geweldige zendeling. Wat gaat toch snel, dat je alweer in Augustus terug komt. Nu nog je broer. Jammer dat jullie elkaar kruissen. Nog een fijne laaste tijd, en tot ziens in Eindhoven.

    De groetjes Zuster van Mill

    BeantwoordenVerwijderen