maandag 14 mei 2012

Overplaatsing naar Szczecin







Goeiemorgen iedereen!

Het is vroeg vandaag want we gaan namelijk vandaag gezellig naar Auswitz. Haha gezellig he? Nja dat wordt het vast wel maar het wordt ook wel vooral heel interessant. Het gaat namelijk mijn laatste kans zijn.. Want.. Deze week zijn transfers (overplaatsingen)! Nadat mijn collega te horen kreeg dat hij overgeplaatst werd naar Bydgoszcz vermoedde ik dat ik zou blijven. Maar.. Niks is minder waar. Ik word namelijk ook overgeplaatst! Heulemaal naar Szczecin (spreek uit: Sjtjetjien. Succes). En dat ligt helemaal in het noord-westen van Polen. Dus ja dat wordt een stevige treinrit donderdag. Mijn nieuwe collega wordt Elder Kalinowski. Ja inderdaad een Poolse achternaam. Maar hij is niet Pools hoor, gewoon een Amerikaan. Ik ken hem eigenlijk al een beetje. We hebben ooit een dagje samen gechilld in Kraków. Hij is echt super chill, dus ik heb er zin in. Gaat leuk worden. Het gaat zijn laatste transfer worden dus hopelijk zit er nog een beetje gas in zijn tank, haha. Maar goed er komen dus donderdag 2 nieuwe elders in Sosnowiec.  Een 'white-wash' heet dat in zendelingen-termen. Ze wassen het gebied schoon. 
Ik vind het wel jammer hoor dat ik ga, want ik vind Sosnowiec echt een toffe stad, en de leden zijn echt super chill. Maar verandering is ook goed af en toe, zit hier namelijk al 6 maanden. O ja, en dus even iets zakelijks: Stuur geen post meer naar Sosnowiec. Want ja, daar zitten dus 2 andere zendelingen. En ze hebben er niks aan want ze kunnen toch geen Nederlands lezen, dus je maakt er niemand blij mee :P. Ik weet het adres in Sczcecin nog niet precies maar dat komt volgende week wel. Kunnen jullie weer lekker briefjes sturen om deze zendeling blij te maken :).

Nou en toen. Mijn week...
Oja.. We hadden nogal wat afspraken staan met mensen die we de vorige week hadden ontmoet. Nou 3x raden.. ALLEMAAL geflaked.. Het zal eens een keer niet. Dus ja ik laat mijn gebied lekker leeg achter. Kunnen de nieuwe eldertjes met een schone lei beginnen.

Maar desalniettemin hadden we toch wel een vruchtbare week. Namelijk maandag belde dus dat ene mevrouwtje, genaamd Anna, die zei dat ze lid wilde worden, maar ze wilde natuurlijk eerst meer weten over deze kerk. Dus wij vroegen of ze dan met ons wilde afspreken en dat was dan goed, maar ze wilde eerst de kerk bekeken hebben. Dus we vertelden haar hoe je daar dan komt. En zondag (gisteren dus) kwam ze opdagen! En ze voelde zich zo goed! Ze deed goed mee in de lessen en zo en ze zat te stralen tijdens de avondmaalsvergadering. Kon ik goed zien want ik moest een toespraakje geven. Ze vertelde dat ze een beetje genoeg heeft van de Bijbel lezen en ze heeft van een vriendin (waar wij een Boek van Mormon aan gegeven hebben) een Boek van Mormon gekregen. Die vriendin vond er niet zoveel aan maar wist dat Anna daar wel geïnteresseerd in zou zijn, dus gaf ze die aan haar. Nou ze heeft al een heel deel gelezen en ze zegt dat ze echt van het Boek van Mormon houdt. Zo hebben we het graag :). Ik ga dus helaas niet meemaken hoe dat afloopt, maar ik heb er dikke vertrouwen in dat het wel goed komt met haar. Ze toont zoveel inzet van haar kant uit. De meeste mensen moeten we echt met alle macht en al onze energie meeslepen naar de kerk. En zij kwam gewoon netjes uit zichzelf, dus dat toont al karakter.

En o ja, donderdag was ook tof. We gingen naar een adres van mensen die ooit een paar maanden geleden hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd waren. Ik had geen idee wie het waren, want ik was toen nog niet in Sosnowiec. Maar we gingen er dus heen. Eenmaal daar aangekomen zagen we een man in de tuin werken en we dachten dat hij het dan was, maar dat was dan niet zo en hij kende ook niemand die met ons ik contact is geweest. Nou raar dus. Maar wat bleek nou. Hij woonde op nummer 95 en er zijn 2 huizen in die straat met nummer 95. Niet met 95a of 95b of zo maar gewoon 95. Soms heb ik het idee dat ze niet zo goed kunnen tellen hier in Polen. In sommige straten ontbreken ook gewoon willekeurige nummers. Lekker verwarrend. Maar goed wij liepen dus richting de 2e 95 en die meneer van de 1e 95 riep ons terug en begon ineens vragen te stellen over onze kerk en interesse te tonen. Nou mooi is dat :). Dus we hebben toch nog een goed gesprek met hem gehad. En toen de andere mensen van de 2e nummer 95. Die wisten eigenlijk ook van niks. Haha MAAR die waren OOK geïnteresseerd! Ze lieten ons zelfs binnen zodat we met ze konden praten en namen een Boek van Mormon aan. Dus ja, dat was even leuk.

En toen de rest van de week werd mijn collega ziek, dus we hebben gewoon rustig aan gedaan en niet zoveel gewerkt eigenlijk. We zijn zaterdag nog wel naar een grill gegaan in de kerk en dat was lekker gezellig. Lekker en gezellig :). En ja, de andere helft van de week werden we gewoon geflaked aan alle kanten en hebben we gewoon gewerkt.

En toen was het zondag 13 mei. Dat is de verjaardag van Eline! Nog gefelicigeert!
Ik ga speciaal voor jou een verjaardagsliedje zingen, komt ie:

Sto lat, sto lat,
Niech żyje, żyje nam.
Sto lat, sto lat,
Niech żyje, żyje nam,
Jeszcze raz, jeszcze raz, niech żyje, żyje nam,
Niech żyje nam!

STO LAT!

mooi he?

Goed, die Anna kwam dus naar de kerk zondag en dat was tof. Na de kerk hadden de zusters een afspraak staan met 2 kerels en ze vroegen of wij dan ook bij die les konden zijn. Nou wij hadden wel de tijd dus dat was dan goed. 1 van de 2 hadden ze op straat ontmoet. Hij heet Achmed en komt uit Egypte en hij is moslim. Toont ook niet zo heel indrukwekkend veel interesse maar zijn vriend echter, Mozes genaamd en afkomstig uit Nigeria, wel. Beiden hebben een Boek van Mormon en vinden het heel interessant. Achmed heeft er zelfs eentje in het Arabisch. Dus daar gingen we dan heen. En eenmaal in dat appartement aangekomen had ik zo'n idee van dit wordt niks. Want wat ik zag waren een stel donkere jongens, een Pools meisje, een Arabier en een hele hoop rook. Maar mijn argwaan was al gauw verdwenen toen ik ze beter leerde kennen. Het waren namelijk hele aardige en open mensen, die toevallig roken. Die andere donkere jongen kwam uit Jamaica geloof ik. Maar goed we hadden dus een hele goede les met ze. Alle 4 hadden goeie vragen en waren heel open voor de dingen die we ze te vertellen hebben. Ik denk zelfs dat ze alle 4 dikke potentieel hebben om gedoopt te worden. Zou wel leuk zijn. De les ging trouwens helemaal in het Engels, want allen kwamen niet uit Polen (op dat ene meisje na dan). Dus dat was lekker makkelijk voor mij. Vind het toch wel makkelijker om in het Engels te onderwijzen. Ik vind het jammer dat ik alweer wegga want ik had er graag nog een keertje mee afgesproken. Helaas.

Nou en toen 's avonds mocht ik met mama en de rest van de familie bellen! Dat was effe heerlijk. En toen daarna belde President Nielson om te melden dat ik overgeplaatst word naar Szczecin.

Dus volgende week mail ik vanuit Szczecin... Spannend :D

Dusja, tot dan. Houdoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten