dinsdag 22 mei 2012

Eerste week in Szczecin

Hoi iedereen!

Oké, ik moet eerlijk bekennen dat de eerste helft van de week niet veel interessants gebeurd is. We hebben niet veel gewerkt want we moesten het hele appartement schoonmaken en spullen inpakken en zo en bovendien was mijn companion Elder Gładun erg ziek. 
Maar wat wel tof was is dat we maandag naar Auschwitz waren geweest. Niet echt een gezellige bedoening daarzo maar toch hadden we wel een hele leuke tijd. Het was echt superinteressant allemaal en we hadden een toffe tourgids. Ze vond het erg leuk dat we Pools spraken want we zaten in de Engelse groep (is toch net iets makkelijker te volgen he). Dus we hebben ondertussen een beetje met haar staan kletsen. En ja, het onderwerp in een gesprek met een groepje zendelingen wordt altijd automatisch geleid naar de kerk. Dus we hebben haar uitgelegd wat we in Polen deden en zo en gaven haar een flyer uiteindelijk. We doen zelfs zendingswerk op P-day! haha. En ook nog een andere tourgids die een andere Engelse groep leidde hebben we een beetje mee gepraat. Hij had namelijk een supertof Engels accent dus ik wilde graag met hem praten omdat hij zo cool klonk, haha. En uiteindelijk vond hij ons heel aardig en bood ons een rit naar Tychy aan (dat ligt in de buurt bij Katowice). Dus we hoefden niet voor de bus terug te betalen :). Hadden we even mooi gefikst. Dus het was een toffe dag.

En dinsdag ging één van de andere Elders al naar Warszawa, want hij is de nieuwe AP (assistent van de president). En zijn collega, elder Waits, bleef achter en bleef samen met mij en Gładun tot donderdag. Waren we voor een paar daagjes in een trio. Dat was gezellig. Maar we hebben dus niet veel uitgehaald omdat Gładun ziek was. Dus ik heb een beetje de hele dag schoongemaakt en ingepakt en Risk gespeeld. Haha.

En toen donderdag was het de grote dag dat ik naar Szczecin ging verhuizen. Ik zat de hele dag in de trein, dus het was niet zo heel veel aan. Mijn nieuwe collega is Elder Kalinowski. Hij is heel tof. Zijn Pools is erg goed want hij is al 23 maanden op zending. Hij gaat over een maandje alweer naar huis toe. Ik hoop dat ik hem nog een beetje kan motiveren voor die laatste paar weekjes, haha. Maar hij is echt heel goed in het aanknopen en voeren van gesprekken met wie dan ook en dat vind ik heel goed aan hem. Hij maakt altijd een gewoon leuk gesprek waar mensen altijd met een lach vandaan lopen, ook al zijn ze niet geïnteresseerd. En dat vind ik heel belangrijk in het zendingswerk. Je moet toch wel een goede indruk achterlaten aan iedereen. Dus dat is iets dat ik al van hem geleerd heb.

Momenteel hebben we niet zo gek veel onderzoekers want alle onderzoekers die ze hadden voordat ik kwam zijn in de afgelopen week al gedoopt. En dat is supergoed! Szczecin gaat lekker momenteel. Het stond jaren bekend als een beetje een dooie stad met weinig leden. En nog steeds zijn het er niet zo veel maar in de afgelopen 6 maanden is het ledenaantal wel mooi verdubbeld, dus er zit groei in. 

O JA! even iets snel tussendoor.. Mijn nieuwe adres! Haha dat is wel belangrijk. want ik wil natuurlijk nog wel briefjes krijgen :)

Komt ie:

Ul. Piotra Skargi 5a/4
71-422 Szczecin
Polska

Zo ben ik even blij dat ik er aan dacht.. bijna vergeten namelijk, haha.

Elder Kalinowski had trouwens samen met een lid genaamd Łukasz een goeie grap met mij uitgehaald.
Hij deed namelijk alsof die Łukasz een onderzoeker was genaamd Marcin. En hij deed SUPER-moeilijk, haha. Ik had echt zoiets van: serieus..? Deze jongen noemt elk mogelijk probleem op die een zendeling maar kan tegenkomen. Dus dat was een moeilijke les voor mij. En toen zondag belde hij op om te zeggen dat hij "had nagedacht over wat we zeiden en dat hij naar de kerk kwam". Dus hij kwam naar de kerk en ik hem al roepen om naast me te zitten. Hij was zelfs helemaal mooi in pak en zo en ik dacht woow hij neemt het serieus hier! En toen ging hij iedereen daar groeten en ik dacht huh? hoe kent hij hen allemaal? En daarna ging hij ineens achter de avondmaalstafel zitten om het avondmaal te zegenen. En ja toen viel het kwartje dus.. Haha DOH! Was wel een goeie Ga ik ook doen als ik weer thuis ben. Het lekker moeilijk maken voor zendelingen.

Dus dat was het eigenlijk wel zo'n beetje voor deze keer. Ik heb niet veel tijd meer dus ik ga er vandoor.

Doei iedereen!

Dit is een van de barakken in Auschwitz


Geen opmerkingen:

Een reactie posten