maandag 13 februari 2012

Hallo beste allemaal!

Ik ga eerlijk zijn.. Deze week is er niet zo heel gek veel bijzonders gebeurd. Ik heb gewoon geleefd en gewerkt. Dus ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.. Ik ga wel over duiven praten.
Want duiven hier in Polen zijn echt vreemd. Ik heb soms het idee dat ze aan me herkennen dat ik geen pool ben en dat ze buitenlanders niet mogen. Haha ze kijken je hier altijd zo na en dan laten ze een poepje voor je voeten en dan lopen ze verwaand weg. Ze vliegen ook niet weg voor je of zo als je in de buurt komt. Als ik zou willen zou ik er zo een kunnen schoppen. Soms is dat wel een verleiding voor mij als ik een slechte dag heb. Dan heb ik wel zin om even lekker een duif te schoppen. Maar dat kan ik niet maken want duiven zijn net zo heilig als priesters voor de mensen hier. Hoewel ik soms ook wel een priester kan schoppen na een slechte dag, haha. 

Oké goed nu wat ik dan allemaal gedaan heb deze week. Naast een hoop kou lijden, uitglijden over gladde straten en hard werken had ik maandag zone conferentie. Had ik dinsdag vast al gezegd, maar het was super leuk. We waren samen met alle elders en zusters die dienen in Katowice, Kielce, Kraków en Wrocław. Zoek maar op de kaart waar dat allemaal ligt als je je verveeld. Ik zal je helpen, ze liggen allemaal in het warme zuiden van Polen. Haha nee het is niet warm hier, dat was gejokt. Alhoewel vandaag is het toch wel pittig heet voor Poolse begrippen: maar liefst -4 graden!


Oké dinsdag. Toen hadden we P-day i.p.v. maandag want maandag hadden we zone conference. Dat is super leuk want dan komen alle elders en... Ow wacht dat zei ik al. Oké verder hadden we een afspraak met een oudere meneer genaamd Ryszard (Richard). We waren wat aan de late kant toen we zijn richting op gingen. Dus Elder Jensen besloot zonder aankondiging om het em maar op een lopen te zetten. Ik dacht even: ' huh?'  maar toen hij 100 meter verder was besloot ik maar om er achteraan te rennen. Merk dat mijn conditie er niet veel beter op geworden is hier, we moeten vaker te laat zijn, krijg ik tenminste een beetje conditie :)

En woensdag was het weer een van die dagen dat we de hele dag aan het werk waren. Deurtjekloppen en mensen boos maken. Ik had tenminste iets om naar uit te kijken die dag en dat was namelijk dat we een afspraak hadden met die familie van vorige week. De ouders heten Kasia en Marcin en ze zijn heel cool. Maaar helaas pindakaas belde Marcin een paar uur van te voren af, dus had ik niks meer om naar uit te kijken behalve nog een uur langer deurtjekloppen. Wel netjes van Marcin dat hij afbelde, de meeste mensen nemen daar niet eens de moeite voor.

Zoals Ryszard donderdag. Dit is een andere Ryszard. Hij is een meneer die een Boek van Mormon via internet besteld heeft en we hebben hem opgebeld om te vragen of hij ook met ons wilde afspreken zodat we over onze kerk konden vertellen. Hij had zelfs z'n adres en zo opgegeven, maar hij wilde niet bij hem thuis afspreken. Gelukkig hebben we altijd een alternatief en dat is het kerkgebouw in Katowice. Het risico alleen is dat als ze Flaken dat we dan minstens een uur kwijt zijn aan niks. Want het kost een half uur om vanuit Sosnowiec in Katowice te komen. En ja.. Dat was dus het geval hij flakte.. verdorie.

Vrijdag was wel een toffe dag. Want we hadden een afspraak met de 'Sosnowiec crew' in Maxi Pizza. Met de 'Sosnowiec Crew' bedoel ik een paar toffe leden uit Sosnowiec. Dat zijn Patryk, Arek en Adrian. En serieus zij zijn de coolste mensen van de kerk in heel Polen, denk ik. Ze hadden ook nog een vriend meegenomen. Sando heet hij en hij is van hetzelfde coolheidsgehalte. Oh en Maxi pizza is echt een toffe plek, ik was er al eerder geweest en heb er volgens mij ook al over verteld, maar het is dus een pizza restaurant met super grote pizza's. Vandaar het woord 'maxi' in maxi pizza denk ik. Maar goed Sando dus, hij is al een keer naar de kerk gekomen zondag. Hopelijk wordt hij een onderzoeker binnenkort, dat zou echt tof zijn.


Zaterdag hadden we de hele ochtend besteed aan het bezoeken van een persoon die ook een Boek van Mormon had besteld. Hij woont in Dąbrowa Górnicza en dat is een eindje weg van Sosnowiec. Het duurde een uur om daar te komen denk ik en toen moesten we nog zijn adres vinden. Dat duurde nog een uur want we moesten blijkbaar door heel Dąbrowa Górnicza lopen om daar te komen. Maar eindelijk hadden we het gevonden en die meneer was niet eens thuis. STOM. Maar goed, gelukkig is de brievenbus uitgevonden en hebben we zijn Boek van Mormon maar daar in achtergelaten. Elke zaterdag bezoeken we Agata en Maria die een familielid hebben die mormoons is. Ania heet ze. Ania is de zus van Agata en de dochter van Maria. En die mensen zijn echt super aardig, elke keer als we daar langskomen maakt Maria eten voor ons, en niet zo'n beetje ook niet! Ze had deze keer zelfs voor ons boekjes gekocht met allemaal foto's van landschappen, super aardig. Ik kreeg er één met bergen omdat we in Nederland geen bergen hebben, haha. 

En zondag hadden we kerk. Dat is eigenlijk altijd wel het leukst van de week vind ik. De leden in Katowice zijn super tof en aardig en deze zondag merkte ik dat mijn Pools lang niet zo slecht meer is. Ik kon gewoon de hele les volgen. Tof he?! Verder belde die ene Ryszard, die ons donderdag had geflaked, op en hij zei dat het hem enorm speet dat hij er niet was die donderdag. Hij legde uit dat hij ziek was en daarom niet kon komen. Hij wilde heel graag met ons afspreken, dus ik heb weer hoop voor hem :).

Goed dat was het wel zo'n beetje wat ik heb meegemaakt deze week. Voor als je wil weten hoe het met me gaat: Alles gaat heel goed en ik ben heel vrolijk en blij en gemotiveerd :). Ondanks alle flakes en de kou blijf ik vrolijk doorgaan want er gebeuren ook een hoop goeie dingen hier en ontmoet ik heel veel lieve aardige mensen.
Bovendien krijg ik ook een boel lieve brieven een kaartjes en dat maakt me al helemaal vrolijk. Iedereen bedankt daarvoor!







DOEI





Geen opmerkingen:

Een reactie posten