maandag 20 februari 2012

40 cm gesmolten snot

HOI!

Ik wil eerst iedereen bedanken voor de leuke kaartjes en lieve brieven. Er is niks beters dan een brief in je brievenbus na een lange koude dag hard werken. Jullie maken er een zendeling dol gelukkig mee! Deze week is het alweer aan het opwarmen, dat wel. Het vriest niet eens meer dus dat is wel wat beter. Woensdag echter begon het wel ontzettend hard te sneeuwen. Ik heb nog nooit zoveel sneeuw hier in Polen gezien. Volgens mij lag er zeker wel een laag van minstens 40 cm. Het sneeuwde woensdag en donderdag non-stop tot vrijdagochtend. En toen vrijdagmiddag besloot 'meneer het weer' om maar wat warmer te worden en toen hield het ineens op met sneeuwen en begon het te regenen. Dus ja, wat gebeurt er dan met die 40 cm sneeuw..? Die verandert in 40 cm half gesmolten snot. Dat is dus minder leuk om daar de hele dag doorheen te lopen. Je krijgt er nogal natte en koude voeten van en je glijdt om de 3 seconden uit. Dus ja, na zo'n dag is een brief wel heel erg welkom :).


Ik ga jullie nog wat zendelingwoorden leren, dat is namelijk makkelijker voor mij om mijn verhaal te vertellen.
Trackten; dat is van deur tot deur gaan.
Contacten; dat is mensen aanspreken op straat.
Referral; dat is iemand die aangeeft dat hij/zij geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld door een boek van Mormon op internet te bestellen die wij dan mogen leveren.

Goed. Je vraagt je vast af wat ik allemaal gedaan heb deze week. Nou dat zal ik je vertellen.
Maandag was het P-day en toen ging ik mailen en zo. Daarna gingen we naar Nasze Naleśniki. Dat is een pannenkoeken restaurant, echt super lekker! Nasze Naleśliki betekent letterlijk: Onze Pannenkoeken. 

Dinsdag was het Valentijnsdag! En raad eens wat ik met Valentijnsdag heb gedaan? Trackten :)! Haha geen romantiek voor deze hardwerkende zendeling. We hebben echt de hele dag niks anders gedaan dan mensen aanspreken en deurtje kloppen. Niemand was geïnteresseerd.. Maar weet je, ik voelde me toch heel goed na die dag, omdat ik weet dat ik hard gewerkt heb en dat geeft voldoening.

Toen was het alweer woensdag en we hadden nog steeds geen succes geboekt. Geen lessen gehad en geen boeken van Mormon weggegeven en geen geïnteresseerden gevonden. We zijn de hele dag bezig geweest met leden op te sporen die al een tijdje niet naar de kerk zijn geweest. Met een tijdje bedoel ik een paar jaar. Dat heten inactieve leden. Vervelend is dat ze nogal ver uit elkaar wonen, dus het duurde nogal lang om ze allemaal te bezoeken. En ze woonden dan ook weer net niet ver genoeg uit elkaar om telkens met de bus te gaan, dus we liepen de hele dag door de sneeuw die tot halverwege onze kuiten kwam. En het vervelende is dat echt niemand thuis was. Op eentje na. Een vrouwke die Barbara heet. We zeiden dat we haar in de kerk misten en vroegen of ze terug wilde komen. Maar dat wilde ze niet. Sterker nog, ze wilde zich uit laten schrijven.. Jammer is dat, maar ja haar keuze. We weten tenminste waar we aan toe zijn.

Donderdag hadden we een afspraak met Patryk in Katowice. We gingen met de bus, en toen we uitstapten realiseerde Jensen zich dat hij z'n handschoenen in de bus had laten liggen. Ik wist dat de volgende stop niet al te ver was, dus ik rende daar zonder na te denken naar toe. Vervelend was dat het nogal druk was en glad vanwege al dat ijs en sneeuw. Dus ik gleed lekker uit midden in de drukte. Haha. Gelukkig ken ik geen schaamte, dus ik stond niet voor schut :). En gelukkig heb ik ervaring met vallen en snel weer op staan dankzij rugby. Dus binnen een seconde stond ik alweer op mijn benen en rende ik verder. En ik had het gehaald :)! Net op tijd. Die avond bezochten we een referral. Dus een meneer die een boek van mormon had besteld. Referrals zijn super chill, want dat zijn mensen die al geïnteresseerd zijn in de kerk. Dus daar gingen we langs en ze lieten ons binnen. We hebben een tijdje gekletst en het een en ander over onze kerk verteld. Die meneer heet Zbigniew (spreek uit: Zbieknjev). Haha gekke naam he. En hij is super chill. Zijn vrouw ook. Zij wilde een Engelse boek van Mormon omdat ze vindt dat ze goed Engels kan, dus die gaan we ook maar even langs brengen deze week.

Vrijdag hadden we een afspraak met een meneer die Ugniesz heet. Hij is een formele onderzoeker. Het was alleen niet echt een les. Hij was de hele tijd aan het praten over geschiedenis en allemaal onzin dat niks met de kerk heeft te maken. Dus ja, al gauw beseften we dat het nergens heenging en na 40 minuten besloten we maar weer te gaan en nooit meer terug te komen haha. Hij is een professor die geschiedenis geeft op de universiteit, dus hij weet er wel het een en ander van. Hij vertelde ons wel op het eind dat hij een boel mensen kent die wellicht geïnteresseerd zijn in onze kerk, dus daar komen we volgende week voor terug. Dat betekent dus lekker veel referrals :).

Zaterdag hadden we een afspraak met Jacek. Was een beetje een frustrerende les, want hij wil maar niet geloven dat Jezus de zoon van God is. Hij gelooft wel dat het een goed persoon was maar niet onze verlosser. Nou als je daar al niet in wil geloven, dan schiet het niet op. Dus ja, frustrerend. Daarna gingen we trackten en het was een van de beste keren trackten ooit! We werden 2 keer achter elkaar binnen gelaten. Dat was wel chill. De eerste was alleen een beetje gestoord. Hij liet mij niet uitpraten en begon over allemaal andere dingen te praten. Irritant is dat. En het was echt zo'n troep in zijn huis! Hij woont er volgens mij al jaaaren en heeft in de loop van die jaren alleen maar troep verzameld en niet weggegooid. We konden niet eens zitten of zo. (niet dat ik dat wilde, want het was ook smerig daar). Maar goed, hij was wel heel geïnteresseerd in het boek van Mormon en hij wilde heel graag naar de kerk komen. Ik denk dat ik hem zelfs had kunnen dopen als ik dat had gewild, maar dan zou de gemeente er alleen maar last van hebben. Hij vroeg ons ook om geld en zo. Dus ja, niet echt een aanwinst zou ik zo zeggen. 
De 2e deur was een stuk beter! Het was een lief, jong en nederig gezinnetje. Heel open en geïnteresseerd. We werden binnengelaten en hebben het een en ander over het boek van Mormon verteld en wat dingetjes over onze kerk. We lieten een boek van Mormon achter en hebben een afspraak gemaakt om volgende week terug te komen. Ik heb zeker heel veel hoop voor dit gezinnetje.
Oh en daarna wisten we nog 2 andere afspraken te maken met 2 andere mensen. En aan het eind gingen we naar Maria, onze "Polska Matka" (Poolse moeder) Ze geeft ons altijd zooo veel lekker eten! En ze is niet eens lid. Ze vindt onze kerk wel heel goed zegt ze, maar ze vindt dat ze te oud is om van geloof te veranderen. Ze is al ergens in de 70 namelijk. Maar vorige keer hadden we een Liahona met toespraken van algemene autoriteiten achtergelaten en ze heeft al bijna dat hele ding uitgelezen. Ze vond alles wat er in stond heel goed en ze zei dat ze zelfs een keer naar onze kerk wilde komen! Maar ook al gaat ze waarschijnlijk niet gedoopt worden, we blijven gewoon elke zaterdagavond langs gaan, want ze verwacht ons dan en ze geniet van ons gezelschap en wij van haar eten :). En wie weet komt het misschien nog wel wat van.


Zondag moest ik een toespraak geven! Dat vond ik wel spannend, want het moest 20 minuten duren en natuurlijk in het Pools.. Nou ik wist niet zeker of ik dat wel kon.. 20 minuten achter elkaar in het Pools mensen toespreken.. Maar het ging heel erg goed! Ik moest mijn toespraak zelfs een beetje inkorten, anders zou ik te lang aan het woord zijn, haha. Na afloop kwamen een boel mensen naar me toe en zeiden dat ze zo onder de indruk waren van mijn Pools. Ze zeiden ook dat ik "mądry" was. Mądry betekent wijs. Dus ja, ik kan wel aannemen dat het goed ging :).

Dat was em wel weer zo'n beetje voor deze week, alles gaat heel goed met me en er gebeuren goeie dingen hier. 

HOUDOE!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten